Ridlärare?

M

MaLinn

Undrar om det finns någon mer som jobbar som ridlärare på ridskola??
Är nyfiken på hur ni gör på helgerna, vem som jobbar och vad som ges dom tack?
Hur fungerar ert skötarsystem?
När och hur försöker ni lära eleverna att rida hästen "på tygeln" = böja på nacken... :bump:

På vår ridskola får man tjata :cry: och fråga de som kan finnas att tillgå för hjälp på helgerna, som tack får den en ridlektion (utanför de ordinarie grupperna.)

Skötarsystemet är väl lite si och så...
:( :bump: De som är skötare får ha sina prylar i skötarrummet, och för övrigt är de inte så noga med att utrustningen är fin och att hästen är ren och har det fint i boxen.
Vissa tar lite ansvar och ryktar noga 3-4 ggr i veckan, men tyvär inte mer är så...

:bow: :rofl: :rofl: :bow: :rofl: :bow: :bow: :rofl: :D
Jag har nyligen börjat på ridskolan, men försöker få alla ryttare med stadig hand att börja få hästens nosrygg i lodplan. Men detta är ju inte så lätt, och man vill ju inte tragglas med de ryttare som inte kan i evigheter.. Det är ju inte heller alla hästar som är så lätta.. :cry:

Så har ni några funderingar/synpunkter/förslag så är jag jättetacksam! :idea:

??? :confused:Vad tycker ni om gummiband-Halsförlängare, Graman mm????? (till ridskole eleverna-vid enstaka tillfäll :bump:
 
Oj, det här kommer bli ett långt svar! :D
Jag har jobbat ganska många år som ridlärare, heltid ett år, och 1-4 dagar i veckan resten av tiden.
Det stalet jag jobbat mest på har 3 huvudintruktörer och ett antal ungdomsledare som har en del barngrupper. På helgerna sköts stallet av hästskötarna, tror systemet ändrats sen jag flyttade så jag ahr lite dålig koll på hur. På min tid vara mn iaf tre som hade frukost och lunch samt mockning på lördagar, och fick lite betalt. På söndagar skötte skötarna mockningen och privatstallet fodring. Vi var många som hjälptes åt, så det var inte jobbigt.
man fick sköta vilken häst man ville, max 2 skötare på samma häst samma dag, skötarna ansvarar för att smörja, hjälpa till att leda/sadla vid nybörjarlektioner, som tack brukade man få tex rida igång efter sommarbetet. Ibland ahde vi tävling om vem som ledde på mest lektioner och städade finast i boxen.

Där jag jobbar nu är vi 4 el 5 instruktörer, jag jobbar varannan lördag, delar alltså mina grupper med en annan ridlärare. På helgerna sköter privatryttarna stallet enligt rullande schema. Har inte jobbat där så länge, så skötarsystemet är jag dålig på. Jag har 3 vuxengrupper och en barn nyb. När jag ser att eleven börjar få koll på sitsen och koordinationen pratar vi om hur man får hästen att jobba i form och vägen dit. Sen får man acceptera att en del rider mest för motion och att de tycker hästar är mysigt, huvudsaken är att mna undervisar på den nivå eleverna önskar. i nybörjargrupperna är det obligatorisk teori för att eleverna ska lära sig göra iordning hästen, och föräldrarna måste var med och leda i början.

Det blev ett långt coh rörigt svar, men skit i det :D
 
OK, Tack för svaret.. men vad tycker du om hjälptyglarna då? De andra på vår ridskola är emot, för att hästarna hamnar i en falsk form, men det tycker jag är bättre en en felaktig form!? :bump:
 
Jag är hästskötare på en stor ridskola här i göteborg och måste säga att vi borde lovprisa dessa thiedemantyglar och halsförlängare, för det har räddat så många av våra hästar från att förstöras helt! :crazy:
 
ops! det glömde jag *virrig*
Jag tycker det är bra att använda halsförlängare på hästar som går som hängmattor, mest i de grupper som försöker få hästen i form, men inte kan än, det är där den största felbelastningen kommer in. Men då är det viktigt att ridläraren hjälper eleven att få fram hästen, så man inte bara smyger runt med bakdelen släpande och hästen hängande i gummisnodden. Sen kan det ibland behövas som korrigering åp nån ponny som är lite dum, texrycker tyglarna är händerna påbarnen. Ofta räcker det att hästen får gå ngr gånger med inspänning för att inte tycka det är värt besväret att krångla runt.
Nu kommer jag säkert få en hög påhopp från folk som inte gillar hjälptyglar, men jag anser att de är bra om de används rätt
 
men det är många hästar där som jag inte fattar varför de ska ha TM?? Men jag har iof inte sett dem i så många olika grupper, det vet ju ni bättre, som har koll på pållarna *vet knappt vem som är vem*
 
Det låter vettigt.
jag tycker att man kan använda sina hjälptyglar vid tillfällen då man behöver hjälpa både häst och ryttaren att komma på rätt köl. Hästarna mår som sagt ej bra av att gå och lunka som värsta "ridskolehästen" utan behöver, ridas till eller iallafall få gå i rätt form då och då...

Vi har thiedemanntygel på någon som är riktigt stark och stel, men jag tycker nog att funktionen släpper om den sitter så löst att det inte händer något om man sträcker tyglarna...

Alla de där protesterna mot hjälptyglar var e dom???
Eller var jag inte så ensam om min åsikt som jag trodde??

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
kanske om man hade skrivit inne på "ridning" då får man veta att man lever ifall man inte tycker alla ska kunna rida alla hästar perfekt utan hjälp från födseln *grov generalisering med en gnutta ironi*
 
skratta inte, det kom just upp en sådan tråd, som jag har svarat på, ska nu luta mig tillbaka och njuta av en underhållande diskussion :o
 
jobbar inte på ridskola just nu men har gjort tidigare, även varit på lite olika ridläger.

Personligen tycker jag det är bättre för både häst och ryttare med en hjälptygel som gör att hästen sänker huvudet något och inte sänker ryggen. Hästen blir inte lika studsig vilket gör att ryttaren har lättare att lära sig att samspela med hästen.

Har mest använt mig av halsförlängare och vanliga inspänningstyglar med gummiringar. Thiedeman är bra på vissa hästar men kräver mer av ryttaren.

:)
 
Om ridläraren hackar på eleven för att få den att rida fram så att baken hänger med är hjälptyglar IMNHO ofta bra på ridskolehästar. Ryttaren frestas inte att såga ner huvudet utan kan koncentrera sig på viktigare saker.
 
Naturligtvis får man inte sluta rida framåt bara för att man har en hjälptygel på. Bakdelen måste fortafarnde aktiveras och det kan enbart ske genom drivning =)

Som ridlärare villman nog inte hacka på någon elev, snarare påminna, uppmuntra och korrigera :)
 
lite nyfiken bara.....
vad har du för utbildning som ridlärare????
 
Hej

Jag har jobbat på ridskola ganska många år, har dock slutat nu..

Där jag jobbade var vi 3 st heltidsanställda instruktörer, 2 st deltidsanställda och 3 st på timmar

På helgerna jobbade alltid 2 av oss anställda(dessa var ledig en dag i veckan i stället) en jobbade lördag o en söndag. samt de 3 timanställda på lördagar 2 och på söndagar 1. Vi hade dubbla lektioner.

Vi hade dessutom ett system med stalltjejer/killar som "jobbade" var tredje helg, för det så fick de 1 lektion i veckan gratis(fast lektion) och de får också ett läger på sommare samt lite kurser då och då på lov.

Vi hade ett skötarsystem där det fick vara max 2 på varje häst men naturligtvis får alla som vill borsta hästarna och så. Det anordnades olika möten, info dagar och annat för skötarna, det var skötarmöte varje månad. Skötarbiten sköttes av U-sek.

Ang form o "på tygeln" ridning så beror det ju helt på eleven, hur läraktig och lätt för sig den hade. Man ser ju på eleven när det börjar bli läge för lite mer ridning. De flyttades då ofta till andra grupper eller så sattes en ny grupp smman med elever i samma utb läge.

Ang hjälptyglar så är det ju självklart olika från häst till häst, men generellt sett så ser jag inget hinder för en halsförlängare, satt på ett bra sätt förståss.

Graman använde vi dock inte, då jag anser att det är alldeles för svårt för eleverna(de flesta) att rida rätt på en graman.

Dock hade vi Thiedemanntygel på en stor och stark häst.
 
Jag jobbar som ridlärare på min egen ridskola.
Jobbar 7 dagar i veckan och vi har inget skötarsystem. Våra elever gör själva iordning hästarna och när de inte går i verksamheten så är hästarna lediga och ute i hagarna.

Mina elever får aldrig lära sig att "rida hästen "på tygeln" = böja på nacken..." När eleverna funnit sin egen balans och lärt sig kontrollera hästens kropp kommer formen av sig själv och med form menar jag inte kröka på nacken.
(Kommer ihåg min egen ridskoletid då konsten att få hästen att böja på nacken var en sorts gräns för huruvida man var bra eller dålig som ryttare.) Jag kan inte förstå ridskolor där man ger beröm till ryttare för att de böjt ner hästen "i form" och hästen fortfarande är på bogarna med noll bakbensaktivitet. Är hästen svår så sätter man dit en snodd, graman eller thidemantygel så ser det bättre ut... :crazy:
 
Efter att ha läst ditt ursprungliga inlägg flera gånger inser jag att detta är ett skämt. Inte kan en seriös ridlärare mena detta!
Skulle vara oändligt glad om det försvann en del oseriösa trådar från dessa forum.
 
Har du någonsin frågat en person som är utbildad på hästens skelett och muskler vad en hjälptygel kan ställa till med?

Jag har så länge jag kan minnas tyckt det är mycket okej att rida på snodd, men efter jag sett vad som hänt i min hästs kropp av detta har hela min värld förändrats. Om du visste vad dåligt samvete jag har och vad som hänt i min hästs nackkotor... :( och då har alltid bara haft snodden löst.

Fråga dem som jobbar med hästens kropp vad de har för erfarenheter, det finns så mycket vi ställer till med i hästens kropp som vi inte ens känner. Innan du bestämmer dig för vad du gillar hjälptyglar menar jag, sen får du naturligtvis tycka vad du vill, men snälla prata med en fysioterapeut eller kiropraktor först.

Mvh Veronica :)
 
jag har jobbat på en liten ridskola i 2½ år, lite just nu eftersom jag pluggar. Vi har en instruktör där varje dag och så kommer skötarna frivilligt och hjälper till, men de får också rida ganska mycket också.

Vi lär våra elever att rida med LÄTTA stilla händer och mycket drivning så kommer hästarna ner efter hand, men vi säjer aldrig att de ska "få hästen på tygel".. och när hästen går på tygeln är det viktigare att den trampar under sig och arbetar med ryggen än att den går precis på lodplanet. Tyvärr lär aldeles för många ridskolor eleverna att rida bara för handen och då är det klart hästarna går sönder!

vi använder inga hjälptyglar alls och under de år jag ridit där (ca 4 år) har ingen häst behövt tas bort på grund av att den varit trasig. Vi har 14 hästar och den enda som dött var 35 år.. De har heller inga ömma ryggar och ingen häst har haft någon överansträngning eller senskada!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Träning Att det skulle vara stor skillnad mellan att rida tillsammans med 10-11 andra på i många fall avtrubbade hästar och att rida själv på en...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: Tokmamman
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp