Ridledarkursen

T

Trifon

Någon som gått den? Skulle gärna vilja höra lite hur den var... Hur svårt brukar det vara att komma in, hur duktiga är folk? Hur pass mycket egen ridning ingår?
 
Jag har gått den och den var HELT underbar. Jättejobbig men jättebra! Vi red MYCKET så hästen måste vara vältränad. Om du kan hitta någonstans i landet där Cecila Rahn har så försök komma in där! Hon är toppen! Alla var ganska duktiga tycker jag. Kanske var det så att de var ganska inriktade, antingen var bra på dressyr eller hoppning. Ingen var dålig! Men jag tror det kan vara en stor fördel om man är allround. Lycka till!
Jenny
 
Kul att du var så nöjd med kursen... :) Vart gick du nånstans? Var det nån som hade med sig fler än en häst? Funderar nämligen på att ta med mig två hästar (om jag nu kommer in vill säga... :p) om den möjligheten fortfarande finns.
 
hur mkt kostar det oftast? hur länge höll ni på? det e ridskolor som anordnar dem va? eller har jag fått det helt om bakfoten?

:confused:
 
Hej igen!
Jo man måste ha med sig egen häst som går ca LB/LB fast helst ngt högre. Iaf när jag gick. Då kostade den 12.000kr men det är något som klubben kan få tillbaka om de ställer upp och betalar. Vi gick 21 dagar sammanlagt men de delade upp den i två omgångar 10+11 dgr. Det var bra att de gjorde det för då hann man smälta lite, har pratat med andra som gått den i ett svep och det blir väldigt jobbigt! Man fick ha med sig 2 hästar när jag gick men det kostade extra. Kan nog vara bra för en del var inte i tillräckligt god kondition och de ryttarna fick ju inte ut lika mkt av kursen (särskilt om man går alla tre veckorna i sträck.) Det är distrikten som annordnar kurserna. Jag till hör PR distriktet och gick i Lilla Edet. Anläggningen kunde varit bättre (stallar o.s.v.) Men de bemötte oss toppen och var jätterara!
 
Det är distrikten som anordnar ridledarkurserna, men endel brukar samköra med ett annat distrikt om det inte finns tillräckligt med intresserade i ens eget distrikt. Den är på tre veckor och kostnaden ska ligga på ca 13-15 000.
 
Kan klubben få tillbaka pengar om de betalar? Det har jag inte hört innan... Intressant. Hur fungerar det? Är det distriktet som betalar tillbaka då eller? Och hur mycket kan man få tillbaka? :confused:
 
Iaf genom SISU kan man "få tillbaka" pengar (dvs SISU betalar kursen) men då måste man ju ha pengar på kontot hos dom.
Vi brukar göra så (vilken kurs det än är) att man jobbar av kursen innan el efter genom att ha studiecirklar, nåt kulturarr el liknande.
SISU är förövrigt mycket bra att ha! :D
 
Kommunen står för 80 % av alla kurskostnader, kolla med kansliet eller stallchefen på klubben. Vår klubb har gjort så att om klubben ska står för resterande 20% ska instruktören ha lektioner min.1 gång kväll i veckan (2-3 lektioner) i 2 terminer med ersättning givetvis.

Om ni inte får något bra svar från st.chef ell kanslist hör med fritidsförvaltninge på kommunen vad för regler som gäller hos er.

Lycka till!
 
Står kommunen för 80%? Alla kommuner? :confused: Det här börjar ju låta riktigt bra... :love: Jag som har haft sån huvudbry när jag har försökt lista ut hur det ska gå till att få ihop 15 000 till sommaren... :cool:

Måste nog höra lite noggrannare med klubben/kommunen...
 
när jag jobbade en sommar så hade hon jag jobbade hos den kursen, dom red 2 gånger om dagen i ca 1½-2h om gången!! sen va de bara å plugga...

Rätt stolt, jag gjorde de teoretiska hopp-provet å fick bättre än vissa på kursen *hehe*
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 912
Senast: grodan21
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 663
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp