Ridlektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i galoppen gick det bättre och jag hade jordens flyt där ett tag. Slutna delen av volten skulle jag stå i lätt sits och länga galoppsprången och på öppna delen skulle jag korta upp galoppen och sitta ner. I höger varv var det lite svårare för det är hästens svåraste varv, men det gick det med.

Efter lektionen frågade jag om jag skulle kunna rida lektion för honom på medishästen och det kunde ju gå an. Jag fick ett förslag på datum och sen skulle jag fråga ägaren om det gick för sig. Det var nog inga problem trodde jag och det var det ju inte heller när jag senare pratade med henne. Hon skulle tydligen komma hit den veckan då lektionen skulle äga rum och ha hand om stallet just då, så hon skulle titta på. Kompisen i samma stall säger också att hon ska komma och titta på. Även om båda har sett mig rida hästen förr så känns det en smula nervöst med publik, men det ska väl gå bra. Det ska i alla fall bli kul att rida lektion med honom och få lite övningar och "bra-att-tänka-på".

Igår när jag red så kom jag på att jag faktiskt inte kan göra en halt med honom. Att stanna går alltid bra, men det är ju inte samma sak som att göra en halt. Det var ju en liten aha-upplevelse. Jag har tagit halten för given. Men övergångarna från skritt till trav går numera bra 8 av 10 gånger. Från trav till skritt går det bra typ 2 av 10 gånger. Galoppfattningar går typ nästan inte alls och bara med en gnutta tur. På uteritter är det något enklare än på banan.
 

Åh, jag behöver verkligen ta en lektion på ponnyn. Vi är bara ute och myser i skogen. Hur mycket vi än gillar det skulle jag behöva nån som får oss att jobba lite, kollar sits osv. Jag har ju för sjutton glömt hur man gör öppna och slutna :o.
Ditt inlägg fick mig påmind om att jag ska leta tränare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 370
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp