Ridlektion

H

Hermione

I går började jag på islandshästridskola! Jag red en 6-årig valack som gärna travade. När vi töltade gick han i långsamt tempo och om jag inte gjorde små förhållningar så blev han travtaktig. När han i tölten var på väg att gå över i trav upplevde jag att han blev med avspänd just före övergången. Kan det vara så att han var spännd när han töltade och slappnade av när han fick trava istället?

Han ville ju bara tölta långsamt också så han kanske tyckte det var ansträngande att tölta. Vad tror ni?

Sen undrar jag hur ni rider när ni ska "komma fram i tölt" (eller hur man säger med islandshästar). Min ridlärare sa att man skulle tänka att man satt på en pall och vickade på den bakåt + att man skulle höja handen. Jag har fått för mig att det där med att höja handen håller på att försvinna eftersom risken är stor att hästen sänker ryggen om man håller på att laborera med huvudställningen på det sättet. Det var bara jag och min kompis som inte skulle höja handen när det var dags för tölt. Kanske inte de andra islandshästarna töltade om man inte höjde handen..? Men det känns ändå som att det inte är rätt sätt. Men jag vet inte. Jag är bara en sån där "stora bruna"-ryttare...
 
Svårt att säga när man inte sett hästen, men jga ska försöka spekulera i alla fall. Till din första fråga angående att han slappnade av innan han gick över i trav, så kan det bero på att han kanske var passaktig i tölten och precis innan trav blev mer ren i tölten några steg (vissa hästar kan både var travaktiga och passaktiga i tölten, men inte samtidigt försås.
När det gäller att höja handen för att få fram tölt, så är det ju som du skriver ett bra sätt att få hästen att sänka ryggen :(, men det är likafullt vissa hästar som är ridna så och det är det sätt som de lärt sig att tölta på. Att sedan man har högre händer i vissa fall kan ju bero på att hästen har den resningen, men det ska ju alltid gå en rak linje från ryttarens arnmbåge till hästens mungipa, så i bland måste ju ryttaren följa med uppåt, men då är det ju inte ryttaren som sliter upp huvudet på hästen.

Vilka hjälper man ger till en häst som ska tölta är ju inte lätt att beskriva, det beror på många saker:
Utbildningsnivå på hästen, om hästen är fyr eller femgångare, hur hästen är i de andra gångarterna, om den klarar sej att bära på bakdelen i tölt...etcetc

I bland är det bäst att samla hästen i skritt och peppa upp energinivån och sedan släppa iväg framåt, detta för att få hästen att bära sig på bakdelen vilket är viktigt för en bärig tölt.

Andra hästar som är naturtöltare behver man ju inte göra lika mkt på eftersom de helst väljer tölten, men även dessa ska man ju sträva efter att få bärighet på bakdelen.

Andra som spänner sig i tölten måste man få att slappna av (och där kan det krävas mkt grundläggande dressyr i skritt för att få styrka och lösgjordhet).

Andra kan man träna att ta tölt efter galopp, fär att få hästen på bakdelen.

Teorierna och sätten är många....

Sedan är det ju även de andra gångarterna som ska funka också... :bump:
 
Tack så mycket för spekulationerna! Nu fick jag lite att tänka på :) Det blir mycket nytt att tänka på när man ska lära sig att förstå isisarna, även fast de har fyra ben och svans de också... Roligt är det i alla fall!
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 056
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
587
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp