Ridlektion

Gullan86

Trådstartare
hej!
tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få lite tips(vad jag ska tänka på m.m) från er här på Islandshäst. :banana:

Under lektionen red vi först inne i paddocken(tyvärr inga bilder) där vi tränade på att gå på volten sen halt-ställa inåt-tryck med innerskänkel-ett steg undan inner skänkel och så rakt fram på volten igen.

ute på ovalbanan som bilderna är från tränade vi på Halt-tölt-halt-tölt...har film på detta och där ser man mycket tydligare hur han vinklar in korset och sätter under sig från halten till tölten...det skulle ju gå så "snabbt" som möjligt med mkt energi och kraft så han får med sig baken.
jag töltade bara korta sträckor för att han skulle orka, han var just då inne i en "trött" period och var inget vidare pigg :confused:.

Men nu kommer vi med nya tag och en pigg och glad pålle, ska bara se om det är att han tycker paddocken är trist eller om det är nåt annat haha...

Hästen då, Islandshäst bara 5år rider ca ett halvår ska få ca 2månaders vila om ca 2veckor.
har inte tränat tölten så mkt och den är inte värst snabb.
men alla gångarter är taktrena. tyvärr har jag nu upptäkt när jag börjat träna tölten mer att hans förut så rena trav(okej han smidde ibland men annars hade han lätt för den).
nu lixom skuttar han fram tränaren sa att han nästan såg halt ut fast han inte är det för han går lixom rent ett tag sen kommer ett skutt som om han vill försöka att inte trampa på sig själv eller nåt??? :confused: nån som känner igen sig???vad kan det vara? vad ska jag göra åt det?

ska ta o fråga tränaren en gång till men kul o höra om ni kanske vet nåt?

okej här kommer bilden...kommentera allt tack(sittsen, hästen m.m):D ska försöka att inte bli sur :devil: haha nejdå.(vet ej om detta funkar *testar*)
786353.jpg

annars denna:
Thengill kollage


måste bara säga det jag ser på bilderna.
bilden längst upp till vänster håller han på att sammla sig från halt till tölt och där ser man ju att han vinklar hasen och korset ganska mycket iaf eller vad anser ni?.
okej sen är det en travbild i mitten längst ner, obs han bär sig INTE bra i traven än tyvärr tar man lite i tyglarna börjar han hoppa o skutta och tappar balansen...vet inte vad som tagit åt han så har han inte varit förut :( .
sen den längst till höger längst upp är en igångsättning från halt till tölt...han är lite seg där matte får driva då ser matte sådär dum ut :angel: .
sen är det ja, två töltbilder på var sida om traven...man ser ju viss skillnad på dom och allt verkade handla om hur starten från halt till tölt blev...han är bättre sammlad på den till höger men det är ju ett moment innan den till vänster....äsch

jaja titta o säg precis va ni tycker...o om ni kan ge mej nåt råd...tex hur jag ska träna så han lär sig att sätta mer vikt på bakdelen för det kan han som synes inte riktigt än :o .

jag tänkte på det...tycker ni jag har händerna för lågt? jag har lärt han från början att inte gå med för hög hans och spänna underhalsen och sänka ryggen nu såhär i början...jag tycker han går i en ganska naturlig tölt på bilderna för vad han klarar av, eller kan jag pressa han mer? hur i så fall?

nej usch va mycket frågor ingen kommer orka läsa haha

tack på förhand iaf :bow:
 
Sv: Ridlektion

det går ju inte att bedöma från ett par bilder... Tänk istället tillbaka på vad din instruktör sa, det är ju de sakerna du ska öva på mellan gångerna...

Ett bra sätt är att ha papper och penna med sig och efter lektionen skriva upp vad man fick för omdöme och tips - då kommer man ihåg det lättare...

Lycka till!
 
Sv: Ridlektion

Hej!
Min häst han kan när vi travar i uppförsbacke typ galoppera på nått ben och trava på de andra och det tar jag som att han inte orkar riktigt för när jag rider plant då travar han jättebra. likadant gör han i hörnen på padocken. Det känns som att han försöker komma undan för att det är jobbigt. Han är fortfarande för tjock (han reds ej mycket före innan jag köpte honom) men allt blir bara bättre och bättre men just i dessa fall blir det som hopp el galopp i höger sida mest tror jag. Hästen du rider har ju inte ridits så länge så det är kanske att han inte orkar i längden.
 
Sv: Ridlektion

Jag kan inte bedömma bilderna iaf, men kan säga vad jag tror om traven :p

Min häst är likadan. Vi säger att om jag travar på rakt spår och sitter ner i sadeln varje gång han sätter i vänster fram ben är det inga problem. Om jag försöker sitta ner när han sätter ner höger fram så skuttar han och försöker skjuta över min lätridning till andra sidan, förstår du? Han vill alltså få mig och rida lätt på vänster. Varför han vill få mig att göra så vet jag inte.

Funderar fortfarande på om det kan ha att göra med att han är svagare i vänster bakben? Iaf så har jag hört att om hästen gör så är den inte liksidig och så bör man träna på att rida lätt på dom olika benen.
 
Sv: Ridlektion

hej! så var min Askja också förut i traven!.., att hon "flyttade över" min lättridning till andra diagonalen...svårt det där. Men hon gjorde det då (har jag konstaterat nu efteråt) för att hon hade en vargtand på ena sidan i munnen, som gjorde ont, och därför ville hon inte att jag skulle lägga min tyngd på den sidan, satt hon var tvungen att ta i med det bakbenet....Visserligen var ju hästen det handlar om bara 5 år(så var d va?) satt han nog därför är lite ostabil, men det kan ju oftast vara så..som min tex att hon har ont på höger sida i munnen, därför ostabil på VÄNSTEr bakben, och därför hela hon ostabil! =) förstår ni? ;);)
 
Sv: Ridlektion

okej tack för svaren=)
det är så att jag har tatt bort en vargtand på han(rest från en) när jag köpte han hade han säkert, stabil trav där han inte hoppade/såg såhär halt ut i traven men nu när jag börjat träna tölten mera så har han lixom blivit "otränad" i traven istället=( för innan tog han helst trav och va lite o jobba me i tölten...kunde bara tölta några steg och jättesakta...nu kan han tölta normal kort tempo ganska många meter iaf INNAN han börjat bli travtaktig och inte orkar mer...då tar han traven.....så han verkar ju på så sätt vara starkare i traven...

men när jag väl travar så blir det som jag beskrivit.
och som någon sa han blir lätt travtaktig i tölten om det går för fort men jag tror dock att bilderna bara kan luras lite tror inte han var travtaktig på dom fakstikt...de e mer när jag töltar längre och snabbare...'

annars har han fått berömm för sina taktrena gångarter och det är inget snack om att takterna inte är skritt. 4takt tölt 4takt trav 2takt(har som sagt blivit stutsigare) galopp 3takt haha fick tillfälligt hjärnsläpp men stämmer det?=P.

okej jah har skrivit upp in i minsta delalj från varje ridlektion så de e klart=). tack för tipset endå.

jag tänkte mer på mig då...sitter jag bra? lutar mej fråm? stolsits? ej rak i ryggen?ut me tårna? händerna för långt i töltetn/traven??? för det sa inte tränaren nånting om...förutom att jag lade ner händerna, har ja ut armbågarna för mkt....äsch ja skriv va ny tycker blir glad för minsta lilla jag kan bättre mig.


vad tyckte ni om den "samlingsbilden" såg man nån skillnad? ska jag fortsätta med det så han sätter under sig baken för de e de lite dåligt me va? eller ska jag låta han tölta på såhär tills han fått mer muskler eller redan nu försöka få han ennu mer på bakdelen??? vet inte hur mkt jag kan pressa=(.
 
Sv: Ridlektion

Jag känner inte för att kommentera nånting, men jag tänkte på det där med att du skrev att han hoppar till i traven ibland, det finns flera alternativ till vad det skulle vara. Min häst, Kjarkur, gör nämligen så ibland ( mest i tölt, men ibland i traven när han går över i en fyrtakt ) och då betyder det oftast att han vikslar, DVS att han måste ta ett skutt för att inte trampa på framfoten med bakfoten.
http://www.freewebs.com/skrauti/viksling.jpg
Annars beror det på ( min häst ) att han rollar; tar ett litet galoppsprång med ett eller flera ben, hittade tyvärr ingen bild när han gör det.
MvH Vendela
 
Sv: Ridlektion

hej va kul att du undrar....jag har gjort ett kollage av dagens bilder oxå så ni ska få se den mkt stora skillnaden i tölten och kommentera den=)

jo tränaren tyckte att jag skulle kolla igenom hans kropp med hjälp utav en equterapeft för hon trodde nämligen nu idag(helt plötsligt) att han kunde ha en låsning och vi såg mkt idag att han inte använder vänster bak lika bra som höger bak därför skjuts jag över åt ena sidan m.m.
och det är lika bra att gå igenom honom för att se så det inte är nåt fel.
men jag kom även fram till idag att jag måste låta han gå i ett exakt visst temop i traven han klarar visst bara av ett tempo...blir de för snabbt tar han galopp blir de för sakta tar han tölt och det är riktigt svårt att hitta det exakta tempot.

han hade släppt mkt mer idag och bet sig inte fast nånting och var mycket piggar=) så många grejer har gått framåt iaf...det gick bra på lektionen och den istruktören är riktigt bra.

jag ska iaf åka till hennes gård sen i december(nu ska han om en vecka få en vila på 2månader) och dit kommer en equterapeft....ska bli intressant o se vad han säger...hoppas det inte är nåt allvarligt bara=( är det någon mer här som kollat/kollar sina hästar regelbundet med equterapeft? vad tycker ni o så? nån speciell händelse?

jaja ska lägga upp bilderna så ska ni få se=) e speciellt stolt över en töltbild...syns tydlig skillnad *lycklig* även om det är lång väg kvar men vadå...han e bara 5år min lille bebis *kär*

svar till Skrauti: vad tråkigt att du inte känner för att kommentera nånting det var ju inte kul=( men bra o höra det med din häst...min häst rollar inte och gör han det så blir det lixom bara ett skutt för att som du säger inte trampa sig på frambenet med bakbenet(hoven då)...
men idag gick det faktiskt mkt bättre han gick bättre i traven...
 
Sv: Ridlektion

Jag tycker han ser jättefin ut ;)

Beträffande att hästen ser lång ut, min häst har en underhals som heter duga, denna försöker vi verkligen arbeta bort, det är fult och kan inte vara speciellt bra för en häst att sätta massa muskler där men inte upppå mankammen.

Yrpa rollar en del i tölten när hon går i samlad tölt, men när jag ger henne långatyglar i tölten går hon klockrent, hon länger på halsen och söker sig neråt, hon kan ha huvudet där hon har det i traven och ÄNDÅ tölta bra mycket bättre än vad hon gör i mer samlad form.

Hon har kort hals och är därför ingen häst jag planerar att arbeta i form i tölten, inte just nu i alla fall, för det behövs det mer ryggmuskler och mer ptja, styrka.

Att dra upp hästens huvud för att den ser lång ut tycker jag är elakt, även om man gjort det i många år, det var så jag fick lära mig att hästen skulle gå i tölten från början, har aldrig riktigt tyckt om det.
 
Sv: Ridlektion

Men jag tror inte att hon menade att Gullan skulle "dra upp" huvudet på hästen, snarare att hon skulle samla ihop honom bättre.
 
Sv: Ridlektion

okej tack för svaren...jag kan ju säja det att gämmför mellan bilderna inte med vad som är perfekt hehe...jag har inte tölttränat honom och detta(sista kollaget) var första gången jag töltade på volt...därför tyckte jag det ser förvånansvärt avslappnat ut och på hans villkor som 5åring lixom.=)

jag fattade inte riktigt ser min häst ut att få underhals? och kan ni precisera lite mer med att sammla upp han?...att han går på framdelen och ska bära sig mer bak? eller att han ska gå i en mer krökt form i nacken? förstår inte riktigt det kan ju handla om lite allt möjligt och vad man själv tycker är snyggt./rätt.

annars då? är dey nån skillnad? det är en månad mellan kollagen och lektionerna.
nåt som ni ser blitt bätte/sämre? på ryttaren/hästen?
 
Sv: Ridlektion

alltså förklara dig hehe...vilket kollage kommenterade du förövrigt om du kommenterade enbart det första så håller jag totalt med om din att han är riktigt lång i formen och benen inte hänger me. kolla det andra kollaget och gämför.

jag tycker personligen detta är en ganska bra och avlappnad form på en så ung häst med hans exteriör...jag har nog aldrig sett han gå bättre än i det sista kollaget...har inte haft han så länge/kameran heller så men men...
han har bara varit inriden i ett halvår typ...
jaja det är vad jag tycker är på hans villkor=)

vad tycker ni?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp