Bukefalos 28 år!

Ridna två-åringar?

A

Agraff

Jag läste försäljningsannonserna i senaste nr av Ridsport, och nästan ALLA hästar födda 01 var ridna. Nu kan man ju undra vad som menas med ridning, men jag blev ändå upprörd. En del var tom ridna "kontinuerligt"! När de knappt fyllt 2,5 år! Är det jag som är gammalmodig och inte vill rida ín min häst förän hon är 3? Varför går utvecklingen åt att man rider in sina hästar tidigare? Utvecklas hbl fortare nuförtiden?
 
jag kommer börja sitta på min nu efter nyår (men då räkans ju hon som tre.. ;)), hon växer nu så jag vill låta henne vara.

tror att många stressar för att visa den på 3-års testet, de tror att hästen måste "kunna allt" på ridprovet, medans ridprovet i själva verket är en ren bagatell och inte alls kräver så mycket.
 
Jag har börjat att sitta in pålla och så har jag *åkt* på henne en gång! Hon har varit ganska fördig hela tiden i kroppen men hon är så snäll och och det går så lätt så jag har tänkt ta allt med lungna steg! Men just nu är hon väldigt sjuk! :cry: :confused: Men jag hoppas att hon bli bättre!
Sedan är det väll så att om det är en *amatör* som ska rida in så börjar dom tidigare för det är en del osäker het inblandat medans en van har målet framför sig och vet hur lång tid saker kommer att ta på ett ca!
 
Jag menar inte att du gär fel med att du har börjat så, man måste se från häst till häst.
Hoppas pållan kryar på sig snart.

du kan har rätt i det med "amatörer" och "proffs", men sen får man nog också skilja lite på om folk vet vad de håller på med oavsett vilket "fack" de tillhör, om de inte kan så måste de vara beredda att ta hjälp av folk med erfarenhet och se var i utveckligen hästen är inte bara se till ålder.

Själv tillhör jag absolut amatörerna, men har folk omkring mig som jag frågar och som kan hjälpa med om det är något som inte funakr.
 
jag vet inte när jag kommer rida in min häst.
tanken är att börja sitta på stallplan vid 2,5 års ålder, skritta lite på stallplan. kanske skritta 10 min i skogen.
sen ställa av under vintern och börja på nytt på våren vid 3 års ålder med samma övningar. ställa av sommaren, på hösten vid 3,5 år samma övningar och lite trav.
 
Håller med att man måste vara bered att ta hjälp av erfarna folk! Jag tillhör själv amatörer! ;) Jag har nyss varit på stallet och hon är inte så mycket bättre! :cry: Jag har flyttat henne till ett stort stall där det är väldigt mycket folk som är kunnig med unghästar så det känns tryckt! :banana:
Jag ska ringa vet igen imorgon och höra vad jag ska göra med henne!
 
har också märkt det.
Känner en som tänker rida in sin 2 åring nu.
Tycker det är fel, det e bättre och vänta tills dom e 3
 
För mig är det helt otänkbart att sitta på en två-åring. En tre-åring, möjligtvis sent på året, riktigt sent.

Annars tycker jag att det är bäst att börja utbilda dem från marken när de är ca 3,5år gamla och sitta upp först under året de är 4.
 
Jag tycker det är så många som har så bråttom. 2,5 år tycker jag är alldeles för tidigt egentligen. Vi har en som fyller 3 i slutet av april och bara tanken på att sitta på henne nu känns helt...Onödigt! Blir speciellt irriterad på folk som fött upp hästen själv och säger "Jaa, men vi har ju väntat sååå länge, vi ska bara skritta ju". Men jag vet inte...vad är viktigast lixom? Visst man vill vara med på 3-årstesterna kanske, men alla hästar växer ju olika, och alla kanske inte är mogna nog att vara med på testen?
 
sen beror det på häst och hur den rids.
en häst som tränas inför diverse tester tycker jag går för hårt fram. Men skritt under mkt korta pass är mera en fas för förbereda inridningen på ett smidigare sätt.
men sen finns det dom som är så ojämna i växten etc och såklart, dom kan man ej sitta på.
man bygga ett schema hur man vill gå tillväga, men det är inte alls säkert man kan följa den.
om jag skulle följt mitt schema så skulle min häst vara tömkörd nu, men jag har inte ens börjat, mer än haft en tömkörningsgjord spänd 2 ggr utanför stallet.

så man får utgå utefter hur hästen är.
 
Låter som en bra plan, tycker jag! En försiktig och långsam ökning av arbetsbelastningen bidrar, rätt utfört, till att skelett (senor, ligament, muskler) stärks.

Om man börjar belasta den unga växande hästen tror jag att det viktigaste är korta pass. I början inte mer än 5-10 minuter. Däremot tror jag inte det har någon större betydelse i vilken gångart man rider. När passen blir lite längre ska man snarare vara försiktig med att sitta ned länge på hästens rygg - även i skritt. Bättre att varva skritten med trav (och ev. galopp) under lättridning.

Om man börjar tidigt med hästen kan det också vara bra med några längre perioder av vila från arbete - precis som du har tänkt göra. Då hinner hästen vila både fysiskt och psykiskt och är vid "nystarten" redo att ta in och lära nytt.
 
Oj, många rider in sina unghästar tidigt för att hinna med 3-års bedömningen. Själv rider jag inte in min som 3-åring eftersom hon är sen. Hon kommer förhoppningsvis att betäckas till våren om pengarna finns och så sitter jag på henne till hösten.
Alla avkommor är sena så ingen är inriden som 3-åring. 3-årstestet kan man hoppa över MEN det vore roligt nån gång att få visa upp!!
Alla som rids in tidigt och går testen, undrar var de tar vägen??
Hur många är det inte som aldrig blir något och som inte håller...
 
Ja, det är precis vad jag undrat, var tar de vägen? Varför är så många skadade? Å andra sidan är det ju bra att belasta skellet, senor, ligament för att få fram en hållbar häst, men det beror väl på HUR man gör det.
 
Jaa, det är så jag menar. Visst det finns hästar som ser helt färdiga ut som 3-åringar, men sen finns det dom som är lite senare :) Men vissa som föder upp hästar verkar tro att samma plan funkar på alla hästar, och det tror inte jag på... :) Tycker det verkar jättebra att du har en flexibel plan till din unghäst! :)
 
Jag läste nåt liknande men då stod den 02. Kan ju vara så att det ska vara 92 och i det fall du skriver 91?

Känner en som har en på 8 månader som ska tömköra den nu och transport träna. Medans våran (6 månader) ska gå på lösdrift. Vad är rätt igentligen?
 
Finns olika bud på detta.

Har fått höra från många att jag kan börja med min 2-åring nu, hon är jämn och fin och välmusklad. Men nä, hon är bebis i huvudet fortfarande och dessutom ska jag ha henne hela livet, så varför skynda???

Andra säger släpp henne på lösdrift...

Så, det gäller att ha en egen plan. Chili är mycket hanterad, lastad och har haft all utrustning på sig, hon är också tömkörd, så efter sommaren nästa år tänker jag börja rida lite smått, kanske sitta på henne till våren och tömköra så att hon lär sig kommandon.

men vi har inte bråttom.

//Emma
 
Jag tycker att du har en vettig inställning, varför ha bråttom? det kommer ju trots allt vara en häst hela livet.
 
i mitt fall skulle jag aldrig släppa min åring på lösdrift.
medans min andra häst gick på lösdrift.
men min nuvarande fryser som satan så även här är det individanpassat. lösdrift behöve rinte vara rätt för alla.
man måste (läs måste) se till individen!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 043
Senast: Manji
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 927
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
4 994
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp