Bukefalos 28 år!

Ridning efter graviditet och foglossning

Snowwhite

Trådstartare
Ni som haft problem med foglossning under graviditeten, hur lång tid tog det innan ni var smärtfria? Tänkte mer specifikt vid ridning.
Jag hade ganska så ont under graviditeten men det försvann efter förlossningen, förutom just när jag rider. Det är den fog som gjorde mest ont då som fortfarande gör sig påmind. Vissa gånger går det bra och jag känner inte av den alls men oftast så börjar det ganska omgående när jag satt mig i sadeln, ibland dröjer det tills några timmar efter att jag hoppat av.
Mitt barn är nu ca 4,5 månad och jag tycker att det här borde ha gett med sig för länge sen.
Känner ingenting av annan träning.
 
Jag var uppe i sadeln första gången efter 2 månader förra gången. Det var lite hela havet stormar iom att jag saknade bålstyrka men bäckenet var OK. Låter som att du kanske ska träffa sjukgymnast? Kolla om din mvc rekommenderar någon så du får en bra.

Jag hade bekymmer vid jogging på längre distanser (ca 10 km) vid 8 månader efter fl men det tror jag är direkt kopplat till att jag inte hade styrkan för att hålla kroppen på den distansen. Hade även ont kring mens ca 1.5 år efter men klarade ridningen helt ok, sen blev jag gravid och därmed sjukskriven från v.15 då jag inte längre kunde utföra mitt jobb pga onda fogar.
 
Mitt yngsta barn är 2,5 år och jag känner fortfarande av fogarna. Rider inte så ofta nu, men gjorde efter första barnet och då kunde mina höfter låsa sig helt plötsligt. Det gjorde ont, men var ännu mer obehagligt.

Ta det lugnt. Fogarna kan ta tid. Ge dem ett halvår i alla fall, sen är det kanske läge att söka hjälp.
 
Efter första kunde jag känna av dem ffa på/efter hoppträningen över ett halvår efteråt. Denna gången hade jag betydligt mindre ont som gravid, har inte börjat rida ännu (knappt 3 v sedan FL).
 
Ni som haft problem med foglossning under graviditeten, hur lång tid tog det innan ni var smärtfria? Tänkte mer specifikt vid ridning.
Jag hade ganska så ont under graviditeten men det försvann efter förlossningen, förutom just när jag rider. Det är den fog som gjorde mest ont då som fortfarande gör sig påmind. Vissa gånger går det bra och jag känner inte av den alls men oftast så börjar det ganska omgående när jag satt mig i sadeln, ibland dröjer det tills några timmar efter att jag hoppat av.
Mitt barn är nu ca 4,5 månad och jag tycker att det här borde ha gett med sig för länge sen.
Känner ingenting av annan träning.
Foglossningen försvann direkt när bebis ploppa ut o har aldrig gjort ont vid ridning heller.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp