Ridning förbjuden !

S

spralla

Hej !
Jag har fått problem med en granne som efter 100 år helt plötsligt fått för sig att sätta upp förbudsskyltar mot ridning :crazy: Dvs att det tidigare var hans mor och far som hade gården med JÄTTEMYCKET mark och de klagade aldrig över vår ridning. Nu är det inte så att jag rider okontrollerat över hans marker. Jag rider i kanten förståss. Jag har lugnt och sansat försökt att diskutera med honom, men han är fast besluten. Jag har även bett snällt, men han ger sig inte. Även om det är fruset i marken får vi inte gå där :devil: Stötte på en skylt till i onsdags när jag red, men den struntade jag faktiskt i. Det tråkiga är att han har stängt av på 3 olika ställen som stoppar oss från att komma ut till våra långrundor och det inte bara är att välja en annan väg. Så nu undrar jag vad som händer om man går där i alla fall ? Vad säger allemansrätten ?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag tror att det bara är kommunen som får sätta upp skyltar med Ridning förbjuden... *Kan ha fel!*
 
Sv: Ridning förbjuden !

Vad är det för typ av mark han inte vill att ni rider på (åker, skog, väg) ??
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag har hört att markägaren måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att få sätta upp skyltar:confused:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det är just åkermark, men allemansrätten gäller väl överallt ?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Nej verkligen inte! Odlad åkermark får man inte rida på utan tillstånd från markägaren. Skog, vägar osv som inte är planterad/brukad får man rida på, så länge man inte förstör marken.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag förstår att bonden inte vill ha dig ridande på hans åkrar.

Lär dig allemansrätten och vad som gäller.
Så underlätter detta även för andra ryttare.

Om du sedan rider i kanten eller inte, har inte med saken att göra, tex rides det över en träda ( som man kan tycka ligger till ingen nytta) kan bonden bli av med hela sitt gårdstöd.
 
Sv: Ridning förbjuden !

du får väl kolla upp det med de där gubbarna i kommunen :idea: elelr nåt i den stilen ^^, du kanske ska följa skyltarna och inte rida där tills du vet säkert vad som gäller.

där jag har min häst finns en jättebra runda på ca 30minuter
den har använts av alla i väldigt många år och plötsligt för ett år sen kom det upp en ridning förbjudet skylt
ingen visste varför och ingen tänkte på att fråga markägaren utan vi red inte där på ett år

tills nu då det kommer fram genom en tjej i stallet att hon hade fått reda på att det var några killar ca 12-14 år (bla. hennes bror:crazy:) som hade satt upp skylten för de skulle bygga sin cykelbana där coh inte ville bli störda :grin:

markägaren hade inte en aning om den skylten när de väl frågade honom
:devil:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Undrar om det är samma bonde "sur gubbe" du skrev om 2007 och undrade hur allamansrätten gällde? Eller du har inte lärt dig denna på så många år borde du verkligen kolla upp den.

Eller så skriver du bara ett ämne så att du kan skapa svar inlägg, rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag rekommenderar dig att ringa kommunen och Kultur- och Fritidschefen: den personen som ska ha koll på vad som gäller specifikt i kommunen. Generellt gäller Allemansrätten (sök på allemansrätten på nätet och läs igenom vad som gäller för ridning). I princip så gäller samma för fotgängare och ridande, även på privat väg är det tillåtet med hänsynstagande att det inte rids för nära bostad osv. Allemansrätten är unik, men den handlar om ett ömsesidigt hänsynstagande. Dvs man ska inte förstöra för varann, kort sagt. Självklart rider man inte över grödor, men man kanske kan komma överens om att om man rider i kanten kanske det inte gör ngn skada....Om han stängt av alla era "ridvägar", kanske du kan förklara läget för honom o fråga om det kanske skulle vara ok om ni fick rida på EN av "ridvägarna" och att ni givetvis står för om det skulle bli ngn skada. Alltid bäst att försöka komma överens. Men, jag vet också att det inte går ibland. "Människor som hatar hästar" finns överallt och dem kan man aldrig komma överens med, tyvärr!
 
Sv: Ridning förbjuden !

Skyltar får inte sättas upp av privatperson på vägar. Oavsett om de äger marken vägen ligger på eller inte. Då är "skyltuppsättningen" olaglig och kommunen är skyldig att plocka ner skyltarna i fråga. Kommunen får dock sätta upp skyltar. Artikel i Ridsport samt i teoriundervisningen när jag för ett par år sedan tog BE-behörighet.

Rida på åkermark får markägaren dock förbjuda helt enligt eget tycke, allemansrätten gäller inte om man gör skada på marken, vilket han säkert anser hästhovarna gör.

Mitt råd är att om det gäller åkermark, tala med bonden! Erbjud dig att betala för att du får rida där så bonden inte känner du kostar honom något.
Där jag förut hade min häst uppstallad så lät bonden bli att odla ett par, tre meter av en åkerkant så vi fick rida där. Kanske kan du föreslå det?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det är just åkermark, men allemansrätten gäller väl överallt ?

Nej, allemansrätten gäller inte överallt och definitivt inte rörande åkermark. Där hjälper INGA kontakter med kommun, utan du får helt enkelt finna andra ridvägar. Det är också så, om du trotsar bondens tillsägelse kan du faktiskt bli ersättningsskyldig för den mark denne anser sig ha fått förstörd och skörd gått förlorad.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Man får absolut inte rida på åkrar utan tillåtelse! Det är såna som du som ger ryttare dåligt rykte!:mad:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Stötte på en skylt till i onsdags när jag red, men den struntade jag faktiskt i.

Det var väl onödigt :confused:? Har han sagt nej, är det nej. Åkersmarker förstörs väldigt lätt, även ifall du bara håller dig till kanten. Du får helt enkelt leta, leta och återigen leta efter nya vägar.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Hade möte med LRF i februari i år. Om det är ridförbud på området måste det beslutet godkänts av kommunen. Ring och fråga. Har de inget sådant registrerat så har han ingen rätt att sätta upp skyltar eller hindra er från att rida där - allemansrätten gäller. Det är bara att du ringer kommunen och frågar.

Däremot kan det ju finnas en anledning till förbudet. Tex kanske han planerar att avverka skog och vill undvika risken för rotröta på vissa områden eller liknande. Då brukar det dock vara helt ok att rida på färdiga stigar om det är så, efter som att man då inte utsätter några nya träd för risk.

Om det inte finns något förbud hos kommunen så fråga honom vad förbudet beror på. Man ska inte göra sig osams med grannarna förstås men finns inget förbud kanske ni kan rida på stigarna iaf. Om han inte har ngn anledning.

Allemansrätten gäller ju endast om man inte riskerar att skada naturen där man rider. Dvs om han anser att ni förstör hans marker och kan ge en rimlig förklaring så gäller inte allemansrätten.

Om detta gäller annan mark än skog, tex växtnäringszoner eller odlad mark, så får ni förstås inte rida på den även om den ev är i träda. Det kan vara svårt att avgöra för en ryttare vad det är för mark man rider på.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Om detta gäller annan mark än skog, tex växtnäringszoner eller odlad mark, så får ni förstås inte rida på den även om den ev är i träda. Det kan vara svårt att avgöra för en ryttare vad det är för mark man rider på.

Och det var väl precis det som TS frågade om, i detta fall åker som framgår i flera inlägg. Det är INTE tillåtet att rida på åker utan markägarens tillstånd, oavsett årstid eller markens nuvarande beskaffenhet exempelvis träda.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Oj vad arg jag hade blivit om någon hade ridit över våra odlade marker utan tillåtelse. Nej, allemansrätten gäller verkligen inte om du rider över åkermark.
 

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 857
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 983
Senast: Sylvatica
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp