Ridning förbjuden !

Sv: Ridning förbjuden !

Det får ju dina grannar ta med denna bonde, och har inte med den här diskussionen att göra. Det är tyvärr inte tillåtet att rida på åkermark, och säger bonden ifrån så får man helt enkelt acceptera det.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Tycker ändå att även han har betett sig dumt som tex har fyllt igen ett dike på just denna åker så att våra andra grannar åker på översvämning i källaren varje år. Och detta gjorde han utan att fråga någon "om lov". Så somliga får tydligen göra precis vad de vill :mad:


Jag har ingen aning huruvida man får fylla igen ett dike på ens egna åker utan att prata med grannarna först, men angående det fetstilta så känns det som om du vill få honom att verka som en ren idiot, inte bara för att han fyllde igen diket, utan också för att han förbjudet ryttare att rida på HANS åker... Är det verkligen så svårt att acceptera att det är HANS åker som du rider på helt gratis utan att betala något för eventuella skador?

Nu är det verkligen dags att leta efter nya ridvägar, eller betala för dig när du rider på åkermarken - om gubben ens går med på det vill säga. Jag skulle då inte gjort det till någon som har så låg förståelse och acceptans som du.
 
Sv: Ridning förbjuden !

. Tycker ändå att även han har betett sig dumt som tex har fyllt igen ett dike på just denna åker så att våra andra grannar åker på översvämning i källaren varje år. Och detta gjorde han utan att fråga någon "om lov". Så somliga får tydligen göra precis vad de vill :mad:

Vem har påstått att han måste vara felfri bara för att hävda sin rätt som markägare!? Dikeshistorien är ju, som sagts tidigare, något som de andra grannarna får ta upp med honom. Det är ju inget som berättigar dig att göra som du vill, ser inte logiken i ditt resonemang här!

Och som svar på igenfyllnad av dike, så kan man inte självsvåldigt fylla igen ett dike som ligger i rå med någon annans mark, man äger isf. diket gemensamt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Vi har här upp en förening som gör ridslingor bönderna har varit positiva och undanhåller mark till oss (tror vi betalar 25-50:-/år) jag tror att de får viss ersättning för att låta oss rida på marken sen är det mycket volontärjobb med att det fylls upp med grus och dylikt där det är blött.
Det bisarra är att de enda som sagt "nej inte en chans att jag lämnar någon mark" faktiskt är hästägare :devil:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Man kan ju kolla upp vem som "äger" diket i vissa fall är det ju servitut som ligger på just diken och sådant.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Vem har påstått att han måste vara felfri bara för att hävda sin rätt som markägare!? Dikeshistorien är ju, som sagts tidigare, något som de andra grannarna får ta upp med honom. Det är ju inget som berättigar dig att göra som du vill, ser inte logiken i ditt resonemang här!

Och som svar på igenfyllnad av dike, så kan man inte självsvåldigt fylla igen ett dike som ligger i rå med någon annans mark, man äger isf. diket gemensamt.

Kicki :laugh:

Man får aldrig fylla igen diken så att annans mark eller egendom blir förstörd genom översvämning. Plus att han har dike m.m är man skyldig att hålla dessa i ordning och dika ur dom vid behov.

Ska man fylla igen ett dike så måste man lägga i rör och leda vattnet till samma ställe som diket gör.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jo, jag är jo rik, så det är bara att köpa :mad:

fast man är inte rik bara för att man äger mark. Hos oss är det vårt jobb. Vi odlar marken för att kunna få mat på bordet. Numera visserligen genom att sälja det vi odlar för att köpa mat i affären.

Och vår skog som ingår iallemansrätten får vi också betala för att ha men det ger oss en inkomst vissa år. Då är det INTE roligt när ryttare rider sönder planteringar för att de hävdar allemansrätt och inte fattar att det är spröda plantor som de trampar ner. :crazy: Det kostade en ryttare 2500 när hon blev tagen på bar gärning. PLantorna är billiga små, men när det vuxit ett år så är plantorna dyra och jobbet är inte billigt.

eller som en kompis gräsmatteodling. Han säljer gräsmatta på rulle. En ny ryttare i grannskapet tyckte att det var en fin ridbana,(givetvis en tjällossningsdag) och där var ju inte sått, det såg hon också. :p Slutnotan ligger ngnstans på sådär 20000. :o

Att det är så svårt för ryttare att förstå att allemansrätten är en skyldighet och den gäller inte överallt. Sen att markägare är "dumma" om de är rädda om sin mark. Är det konstigt att vissa bönder ger upp och gör allt för att slippa undan ryttare?

Häromkring läggs numera ibland stenflis som inte går att rida på. Sorgligt men sant.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Nu kan jag ha fel men är det inte så att för att ha rätt att köpa brukad åkermark så måste du ha ett registrerat lantbruk? eller iaf går du före de som inte har det. Dessutom så är inte någon mark till salu här för bönderna håller hårt i sin mark.

Fast att registrera lantbruk är ju inga problem. Så köp mark. Det finns lite olika regler men i vårt land är det hyfast enkelt att köpa mark. Finns inte marken där du bor så får du väl flytta dit den finns. :idea:

och sen är det priset. Betalar man rätt pris får man ofta köpa.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Sådana människor finns tyvärr alltid! Enda klena trösten är ju att de till slut irriterar så många att deras egen vardag blir väldigt trögjobbad. Men det kan ju ta enormt lång tid för dem att inse varför det blivit så mycket sura och besvärliga människor i deras omgivning!
 
Sv: Ridning förbjuden !

Fast att registrera lantbruk är ju inga problem. Så köp mark. Det finns lite olika regler men i vårt land är det hyfast enkelt att köpa mark. Finns inte marken där du bor så får du väl flytta dit den finns. :idea:

och sen är det priset. Betalar man rätt pris får man ofta köpa.

Nu vill jag inte flytta för jag har ridvägar så det räcker för mig. Och dessutom har den enda surgubben till bonde insett att jag inte rider sönder hans mark. trots att han in många år hävdade att det fanns massor med ryttare häromkring som galopperade på hans vägar... Problemet var bara det att det finns inga ryttare som rider här mer än jag och jag var helt oskyldig då hästen gick med föl och inte reds. Och när jag väl började rida så handlade det om skritt.
Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Man får aldrig fylla igen diken så att annans mark eller egendom blir förstörd genom översvämning. Plus att han har dike m.m är man skyldig att hålla dessa i ordning och dika ur dom vid behov.

Ska man fylla igen ett dike så måste man lägga i rör och leda vattnet till samma ställe som diket gör.

Finns ingen lag som säger att man måste täckdika om man lägger igen ett dike och diket bara berör ens egna marker. Utan hänsyn behöver bara tas om det, som jag skrev i tidigare inlägg, ligger i rå mot annans mark. Då det man gör kan, som i detta fall, ge upphov till problem för den andra fastighetsägaren. Vill jag ha dåliga markförhållanden på mina marker så är det mitt problem.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Vad bra då! :)

Hoppas det löser sig för Spralla också eller att hon hittar egen mark någon annan stans. Är själv en sådan som senare kommer att flytta när vi vill köpa mer mark. Vill inte vara beroende på bönderna höromkring (som är himla trevliga och tillmötesgående) utan rå om sig själv och fixa med rid/kör-vägar och sånt. Har man krav och önskor får man fixa det själv.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Finns ingen lag som säger att man måste täckdika om man lägger igen ett dike och diket bara berör ens egna marker. Utan hänsyn behöver bara tas om det, som jag skrev i tidigare inlägg, ligger i rå mot annans mark. Då det man gör kan, som i detta fall, ge upphov till problem för den andra fastighetsägaren. Vill jag ha dåliga markförhållanden på mina marker så är det mitt problem.

Kicki :laugh:

Nu var det ju så att grannen blev lidande ;) och du får inte göra så att grannens marker eller egendom blir förstörda. Är det bara dina egna marker som blir drabbade får du skylla dig själv.

Den som är drabbad kan ta kontakt med miljö och hälsa i sin kommun och få råd hur den ska gå vidare.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Ja var det och det skrev jag i tidigare inlägg att i sådana fall man har diket i rå så ägs det gemensamt. I övrigt få man köra på som man vill.

Men det som jag reagerar på är att TS på någotvis rättfärdigar sina egna tilltag genom grannens misstag.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där.

Fast detta låter mycket, mycket märkligt. Att du får rida i kanten till plöjning, på stubb etc är en sak men att du "allmänt" får rida på sådd mark låter inte ens troligt i mina ögon, snarare missförstånd. Självklart kan det finnas ngt undantag men det låter som det är ngn som inte sköter sina marker :angel:

Att du tycker ngn är surgubbe för att du inte får rida på hans sådda mark betyder för mej att du skulle behöva anmäla dej till en av alla kurser som handlar om allemansrätten som tex LRF i Skåne erbjuder tillsammans med hästnäringen. :laugh:

Sen mitt förslag om att köpa mark eller flytta. Anser fortfarande att det gäller dej i högsta grad om du inte kan anpassa dej till de regler och lagar vi har. :devil:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag skulle acceptera att jag inte fick rida på kanten på åkern helt enkelt.
Låter inte som om han kommer ändra sig inom en snar framtid...så mitt råd är att backa undan för att slippa onödigt bråk.

När jag bodde hemma på gården så hade vi arrenderat en ganska stor hage ca 50-60 m från våran gård. Men för att ta sig dit var man antingen tvungen att gå rakt över åkern ( som dom sådde havre på) eller gå runt ( totalt blev slingan ca 1,5 km om man skulle gå runt).
Så jag gick helt enkelt med en häst i varsin hand;)

Sen så kontaktade vi bonden som sådde sin havre där och frågade om det var möjligt om vi kunde betala en viss summa för att gå över ängen sommartid.
Och det funkade jätte bra!
 
Sv: Ridning förbjuden !

Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där.

Missade detta tidigare....

De bönderna kan ju inte vara speciellt aktiva brukare, för ingen med förståndet i behåll erbjuder någon att rida över deras vallar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Fast detta låter mycket, mycket märkligt. Att du får rida i kanten till plöjning, på stubb etc är en sak men att du "allmänt" får rida på sådd mark låter inte ens troligt i mina ögon, snarare missförstånd. Självklart kan det finnas ngt undantag men det låter som det är ngn som inte sköter sina marker :angel:

Att du tycker ngn är surgubbe för att du inte får rida på hans sådda mark betyder för mej att du skulle behöva anmäla dej till en av alla kurser som handlar om allemansrätten som tex LRF i Skåne erbjuder tillsammans med hästnäringen. :laugh:

Sen mitt förslag om att köpa mark eller flytta. Anser fortfarande att det gäller dej i högsta grad om du inte kan anpassa dej till de regler och lagar vi har. :devil:

Varför ska jag flytta????
Har jag skrivit att jag inte följer regler? jag rider INTE på någon mark där man inte får rida på. Läs mina inlägg en gång till innan du bemödar dig att svar spydigt!!!!!!
Jag rider på allmäna vägar och på stigar som är ok att rida på. :mad:

Surgubben gnäller inte över att jag rider på någon åker el dyl han gnäller över att massor med folk rider på hans avstängda väg och mark TROTS att det inte finns några mer ryttare än jag här och jag rider som sagt inte på hans mark. Och dessutom säger han ena dagen att det är ok att rida på den avstängda vägen för att nästa dag säga att det inte är ok (det hela verkar hänga på om min man är med när man pratar med honom) Nu rider jag inte på den vägen eftersom jag inte litar på hans besked. Och ja han är en surgubbe för han är och ser så sur ut hela tiden. Jag hälsar alltid på honom men han kör bara förbi och hälsa inte. Lite vanligt sunt socialt beteende skull lätt få bort surgubbs stämpeln.

Den marken jag blivit erbjuden på att rida på tar den ena bonden ensilage på till sina kor om han hinner. Och de åkrarna som jag får rida på är enormt stora men varför jag får göra det har jag ingen aning om och jag bryr mig inte eftersom jag INTE vill rida där ändå. Kanske är det så att de litar på mig då vi bott här i 7 år och ingen har någonsin fått sin mark förstörd av mig. Den andra bonden har en bit mark som han bara slår av på men skördar inte och den åkern ligger i anslutning till ett svinstall så därför tycker han det är ok att gena där. Men som sagt jag nyttjar ingen av dessa erbjudanden för jag behöver inte det.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Missade detta tidigare....

De bönderna kan ju inte vara speciellt aktiva brukare, för ingen med förståndet i behåll erbjuder någon att rida över deras vallar.

Kicki :laugh:

Den ena bonden har flera stora gårdar och han är en av de största i mitt område. Så jo han är aktiv. Den andra är mindre.
 
Sv: Ridning förbjuden !

*knapplån*

Hittade en mycket intressant länk om hästar och allemansrätt, där står bl a:

---
"Du får inte orsaka skada på marken. Det är
därför förbjudet att rida/köra över

tomtmark, trädgårdar, planteringar (även
skogs planteringar), åkrar, vallar eller annan
mark som lätt kan ta skada. Du får heller
inte rida/köra på annan ömtålig mark, till
exempel mjuka skogsstigar, ängar och
hagar, lavmarker och kärrmarker eller så att
trädens rotsystem skadas. På vår och höst
när markerna är blöta och mjuka är risken
för markskador extra stor. Det gäller även
mark som normalt tål ridning/körning, som
skogsbilvägar och andra enskilda vägar som
det i allmänhet är tillåtet att rida/köra på. Var
rädd om dikeskanter och vägrenar
. Ägaren
till enskild väg kan begära ersättning för
skador."

---
Källa: http://www.hasthalland.se/hasten-i-...n-och-hasten/09001FFF0C7E4D8D8278F36E064C1C10
 

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 767
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 973
Senast: Sylvatica
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp