Ridning förbjuden !

Sv: Ridning förbjuden !

Den marken jag blivit erbjuden på att rida på tar den ena bonden ensilage på till sina kor om han hinner. Och de åkrarna som jag får rida på är enormt stora men varför jag får göra det har jag ingen aning om och jag bryr mig inte eftersom jag INTE vill rida där ändå. Kanske är det så att de litar på mig då vi bott här i 7 år och ingen har någonsin fått sin mark förstörd av mig. Den andra bonden har en bit mark som han bara slår av på men skördar inte och den åkern ligger i anslutning till ett svinstall så därför tycker han det är ok att gena där. Men som sagt jag nyttjar ingen av dessa erbjudanden för jag behöver inte det.
Med andra ord är det mark som ingen av ägarna bryr sig så mycket om.

Vad beträffar "surgubben" skrev du att han precis tagit över efter sina föräldrar. Han kanske har velat förbjuda ryttare på marken i åratal men inte kunnat förrän nu. Även om just du varit hänsynsfull har tydligen andra ryttare inte varit det, och då är det enklast för honom att förbjuda alla.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Med andra ord är det mark som ingen av ägarna bryr sig så mycket om.

Vad beträffar "surgubben" skrev du att han precis tagit över efter sina föräldrar. Han kanske har velat förbjuda ryttare på marken i åratal men inte kunnat förrän nu. Även om just du varit hänsynsfull har tydligen andra ryttare inte varit det, och då är det enklast för honom att förbjuda alla.

Och var skrev jag det?

Ett tips kolla vem det är som skriver vad innan ni svara.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Fast detta låter mycket, mycket märkligt. Att du får rida i kanten till plöjning, på stubb etc är en sak men att du "allmänt" får rida på sådd mark låter inte ens troligt i mina ögon, snarare missförstånd. Självklart kan det finnas ngt undantag men det låter som det är ngn som inte sköter sina marker :angel:

Det kan ju ju vara en definitionsfråga oxå, vad är en åker?
För vissa är det vad det är, för andra kan det oxå vara övervuxen mark som inte brukats på tio år. Det är svårt med benämningarna när man inte är inne i det.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det kan ju ju vara en definitionsfråga oxå, vad är en åker?

Är man osäker i viktiga frågor får man väl helt enkelt söka svar. För mig tog det 3 sekunder att få följande:
---
Åker är ett stycke mark som används för odling av jordbruksgrödor. Till definitionen fogas ofta, särskilt i EU-sammanhang, krav på att åkern ska vara möjlig att plöja
---
Källa: wikipedia
 
Sv: Ridning förbjuden !

Å andra sidan var mitt svar ett förslag på mammaBergs utrop som var en reaktion på Scillas inlägg. Så då ställer jag mig :confused:

Och jag behövde inte kolla upp åker, däremot så gogglade jag fram vall för att bli säker. Sedan har vi gärde som ofta används här i värmland som jag inte var bekant med innan. Som skrivet innan, det är inte lätt med definitioner. Definitivt inte när man inte är med i teamet sas.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Är man osäker tar man väl reda på? Oavsett vad det gäller. Information är ju så oerhört lätt att söka nu när nätet är vidöppet för alla.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag skriver ju bara det bonden sa till mig. Han har två stora åkrar (han sa åker till mig) som löper längs med en 70-väg. Den ena plöjer han en gång om året och det skiftar vad han odlar där ibland är det ensilage ibland korn. På den andra tar han enbart hö eller ensilage.

Och jag tar helt för givet att han inte menar att jag ska rida dressyrpass på åkrarna utan att han helt enkelt menar att det är ok att rida i kanten. Och givetvis inte på det som är nysått.

Men som jag har sagt tidigare jag behöver inte rida där så jag gör inte det. och ett till förtydligade jag är INTE ts så snälla läs vad jag har skrivit innan ni dömmer ut mig som en rättshaverist.
 
Sv: Ridning förbjuden !

"Är man osäker tar man väl reda på? "

Är jag osäker?? Läste du mitt inlägg inklusive citat?
Skicka definitionen till rätt inlägg istället!
 
Sv: Ridning förbjuden !

... och ett till förtydligade jag är INTE ts så snälla läs vad jag har skrivit innan ni dömmer ut mig som en rättshaverist.

Jag har överhuvudtaget inte svarat på något av dina inlägg vad jag kan se, så du får gärna förtydliga var jag ställt ett svar till dig.
 
Sv: Ridning förbjuden !

DETTA svarade jag på. Jag VET vad jag svarar på och vilket inlägg jag syftar på, du behöver inte gå i taket.

Varför påstår du att jag går i taket när jag undrar varför du ska definiera för mig pga att jag ger ett alternativ till en annan användare? Och dessutom när du tillrättarvisar ytterligare en annan användare för att denna skriver till dig?

:confused:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag har överhuvudtaget inte svarat på något av dina inlägg vad jag kan se, så du får gärna förtydliga var jag ställt ett svar till dig.

Nej du har inte svarat mig och den meningen var till alla som svarat mig (skulle varit tydligare och skrivit detta). Jag skrev ni och då menade jag ni som svarat mig med att det är jag som inte följer några regler.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Och jag behövde inte kolla upp åker, däremot så gogglade jag fram vall för att bli säker. Sedan har vi gärde som ofta används här i värmland som jag inte var bekant med innan. Som skrivet innan, det är inte lätt med definitioner. Definitivt inte när man inte är med i teamet sas.



Men det kan inte spela någon roll vilken definition en jordbruksmark har?
Man får inte rida någonstans utan lov från ägaren, åker eller inte.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Missade detta tidigare....

De bönderna kan ju inte vara speciellt aktiva brukare, för ingen med förståndet i behåll erbjuder någon att rida över deras vallar.

Kicki :laugh:

Det kanske beror på hur mycket mark man har och hur mycket ryttare det finns i trakten. Tidigare bodde jag i mycket hästtätt område och där var det ständigt sådana här bråk.
Nu bor jag istället granne med storbönder och jag får rida på deras mark så mycket jag vill, och de är sannerligen aktiva bönder.
Men självklart skulle jag aldrig få för mig att rida på något nysått, men att jag rider i kanterna på åkrar och beten har de inget emot, de tycker snarare att det är roligt. Beten kan jag t.o.m rida rakt över utan att det gör något.
Här äger alla mycket mark och bryr sig inte om några hovspår, de tycker det är roligt med yngre aktiva människor i grannskapet.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Men det kan inte spela någon roll vilken definition en jordbruksmark har?
Man får inte rida någonstans utan lov från ägaren, åker eller inte.

Anledning till gafflandet om definitionen av åker gällde i denna tråden inte var man får rida eller inte IRL. Den diskussionen har jag inte varit med i alls, inte ännu. Jag diskuterar inte heller vad definitionen av åker kan vara. Däremot konstaterade jag att åker kan vara olika för olika människor beroende på hur insatt man är. Där gjorde jag mitt första inlägg.



:rofl::rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning förbjuden !

Men, herregud......vad är det som diskuteras egentligen :rofl: :rofl: :rofl:
Försökte läsa igenom hela tråden och fattar ingenting :confused:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag är ledsen, du har helt tappat mig. Jag har försökt vara tydlig och dessutom förtydliga vad jag svarar på, men tydligen blir det ännu mindre klart.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Just nu när inventering av bidragsberättigande mark sker i genomsnitt var tredje år kan man bara konstatera att det varken är ryttarens eller bondens definition av "åker" som har betydelse utan Länsstyrelsens. Här gäller: inga golfbollar eller hästspår eftersom då klassas marken som golf- eller ridbana och ingen av dessa är bidragsgrundande.

Eftersom bidragen har stor ekonomisk betydelse för jordbruket och "skadan" av att få ett stycke mark omklassad får följdverkningar under många år så kan konsekvenserna bli kännbara av ovarsam hästsport.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Den ena bonden har flera stora gårdar och han är en av de största i mitt område. Så jo han är aktiv. Den andra är mindre.


Då kan han inte vara särskillt noga skördebortfall och foder hygien om han vill att folk ska rida runt på åkern.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det kanske beror på hur mycket mark man har och hur mycket ryttare det finns i trakten. Tidigare bodde jag i mycket hästtätt område och där var det ständigt sådana här bråk.
Nu bor jag istället granne med storbönder och jag får rida på deras mark så mycket jag vill, och de är sannerligen aktiva bönder.
Men självklart skulle jag aldrig få för mig att rida på något nysått, men att jag rider i kanterna på åkrar och beten har de inget emot, de tycker snarare att det är roligt. Beten kan jag t.o.m rida rakt över utan att det gör något.
Här äger alla mycket mark och bryr sig inte om några hovspår, de tycker det är roligt med yngre aktiva människor i grannskapet.


Oavsett mängd mark så får man ju extra jobb med den mark som det trampas på, och tid är åxå pengar. Och trampskador blir det ju även i en 2-3 års vall.

Att de låter dig rida i kanten på åkrar och över beten må ju vara en sak, men tror inte att de bjuder in dig att sitta och rida på odlad vall!?

Jag tycker åxå att det är roligt med aktiva människor i vår by, men inte så till den milda grad att jag vill ha hästar luffsandes på åkrar som är vårt levebröd och våra mjölkors, ungdjus och hästars mat. Där vi lägger ned stora summor pengar varje år samt många timmars arbete, och vi har åxå rejält med mark men det gör ju inte arbetet mindre eller kostnaderna lägre!

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 844
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 468
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 981
Senast: Sylvatica
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp