Ridning förbjuden !

Sv: Ridning förbjuden !

Diskussionen har aldrig handlat om att sitta och rida på odlad vall.
Du hävdade att bönder som låter andra rida på åker/hagmark antingen är oaktiva eller galna.
Både jag och andra hävdar motsatsen, då vi har helt normala bönder till grannar. Att rida dressyr på odlad vall har aldrig varit ett diskussionsämne.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Diskussionen har aldrig handlat om att sitta och rida på odlad vall.
Du hävdade att bönder som låter andra rida på åker/hagmark antingen är oaktiva eller galna.
Både jag och andra hävdar motsatsen, då vi har helt normala bönder till grannar. Att rida dressyr på odlad vall har aldrig varit ett diskussionsämne.


Detta är taget ur det inlägget som jag svarade på! "Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där." På deras åkrar, är PÅ deras åkrar. Och i det fallet det förhåller sig så så fortsätter jag att hävda ovanstående! Och vem har specifikt nämt dressyr!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Enligt allemansrätten har du rätt att rida på hans mark förutsatt att den inte skadas. (foch inte på det som räknas som tomt) Det är bara kommunen som får sätta upp skyltar om förbud. Ring din kommun och prata med dem.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Då kan han inte vara särskillt noga skördebortfall och foder hygien om han vill att folk ska rida runt på åkern.

Kicki :laugh:

Folk? det finns bara jag som rider här och jag har bott här i 7 år så han känner sig nog trygg med vilket omdömme jag har. Och eftersom jag inte rider där så har han inga problem med sködebortfall el dyl.

Och som jag sa tidigare så skulle jag inte rida runt på åkern om jag ville rida där utan jag hade självklart hållt mig längs kanten.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Detta är taget ur det inlägget som jag svarade på! "Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där." På deras åkrar, är PÅ deras åkrar. Och i det fallet det förhåller sig så så fortsätter jag att hävda ovanstående! Och vem har specifikt nämt dressyr!?

Kicki :laugh:

Kanten är väl också på en åker eller?
Jag föredrar faktiskt kanten i vilket fall som helst eftersom där har man bättre koll på hålor och dylikt eftersom man då rider på samma ställe de gånger man behöver rida där. Att rida runt eller tvärsöver en åker även om det var tillåtet skulle jag faktiskt undvika pga att skaderisken är för stor.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Enligt allemansrätten har du rätt att rida på hans mark förutsatt att den inte skadas. (foch inte på det som räknas som tomt) Det är bara kommunen som får sätta upp skyltar om förbud. Ring din kommun och prata med dem.

Då får du nog ta och läsa på lite här, hur kan du tro att allemansrätten gäller på odlad åker!? Ska vi stå och pröjsa för att folk ska få utöva sin hobby på vårt lebebröd!?:crazy: Och i övrigt så är det inte bara komunen som får sätta upp skyltar om förbud!

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Folk? det finns bara jag som rider här och jag har bott här i 7 år så han känner sig nog trygg med vilket omdömme jag har. Och eftersom jag inte rider där så har han inga problem med sködebortfall el dyl.

Och som jag sa tidigare så skulle jag inte rida runt på åkern om jag ville rida där utan jag hade självklart hållt mig längs kanten.


Du är väl folk, om än i ental!? ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

vad jag vet så får inte ägaren sätta upp ridvägsskyltar.
kommer han fram och skäller så säger du: hej jag heter *****, vad heter du?
haha, ngt jag lärde mig ;)
 
Sv: Ridning förbjuden !

Markägaren kan söka tillstånd om att få sätta upp förbudsskyltar och om de beviljas så är det även lagligt. :idea:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Enligt allemansrätten har du rätt att rida på hans mark förutsatt att den inte skadas. (foch inte på det som räknas som tomt) Det är bara kommunen som får sätta upp skyltar om förbud. Ring din kommun och prata med dem.

Vägverket om vem som får sätta upp skylten ridning förbjuden (gäller enskild väg)http://www.vv.se/Startsida-foretag/Vagarna/Enskilda-vagar/Vagmarken-for-enskilda-vagar/:

"Innan beslut ska yttrande från polismyndigheten inhämtas. Vägens ägare ska ges tillfälle att yttra sig och i vissa fall ge medgivande till regleringen.

Inom tättbebyggt område:
Beslutas av kommunen

Utanför tättbebyggt område:
Beslutas av länsstyrelsen



Sätts upp och underhålls av väghållningsmyndigheten (Vägverkets region eller kommun).
(Krävs medgivande sätter vägens ägare upp och underhåller märket)."

---------------------------------------------------------------------------------

Naturvårdsverket (http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Fragor-och-svar/Ingar-ridning-i-allemansratten--/Ingår ridning i allemansrätten?

"Ja, men med tanke på risken för markskador får man betrakta rätten att rida i naturen som något mer begränsad än rätten att ta sig fram till fots."

---------------------------------------------------------------------------------

Naturvårdsverkets stora beskrivning av ridning och allemansrätten (http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/. Det är nog det närmaste en "officiell" tolkning av vad som gäller egentligen.
 

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 879
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 476
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 985
Senast: Sylvatica
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp