Ridning+gymnasieutbildning

Kelly

Trådstartare
Jag är 14 år nu och funderar mycket på vilket gymnasie jag ska välja. Jag vill helst av allt gå Ekonomi men också satsa elit på ridningen, i samma gång. Alltså ett ridgymnasium som INTE är naturbruk eller lantbruk, utan ekonomi+idrott. Finns det, och isåfall vart? Finns det i Halland/skåne/göteborg? Kan man eventuellt ta med sin ponny och inackordera?
Tack på förhand
 
Hej! Kolla Sveriges Ridgymnasium, finns i Kungsbacka o Varberg i Halland och i Svedala o Flyinge i Skåne (det är alltså samma företag som driver alla skolorna, så det är samma upplägg). Jag vet inte om det finns någon specifik ekonomiutbildning på dessa gymnasier, men du kan i alla fall få högskolebehörighet för vidare studier (vilket egentligen känns som det viktiga på gymnasienivå, att man ger sig själv möjlighet att läsa vidare i framtiden).

Sedan finns ju alltid möjligheten att gå ett "vanligt" gymnasium och så satsa på ridningen helt vid sidan om. Min dotter gjorde så och jag kan se fördelar med det också, bland annat att hela ens värld inte består av hästar och hästfolk, utan man har ett annat liv också. Och att man då är mer fri att välja precis den utbildning man vill, såklart. Nackdelen är väl att det tidsmässigt kanske blir mer krävande och att ridningen och hästarna måste vara helt utanför skolan, du har allt med hästarna kvar att göra när du är klar med skolan för dagen. För min dotter funkade det dock bra, hon gick samhäll med inriktning på beteendevetenskap och höll samtidigt igång sin dåvarande tävlingshäst som hon tävlade upp till SM-nivå. Fördelen var ju att hon kunde bo kvar hemma och få hjälp av mig med allt kring hästarna när det behövdes (jag rider o tävlar också).
 
Jag skulle råda dig att gå den gymnasieutbildning du vill och satsa på hästarna vid sidan om. Grejen med ridning på skolan är att man oftast bara är i stallet 1-2 dagar i veckan ändå (om man inte läser naturbruksgymnasium inriktning häst, då kan det vara lite mer). På de teoretiska programmen (samhälle, natur, ekonomi osv) finns det liksom inte så mycket tidsutrymme för ridning och hästar även om man skulle gå på en skola som erbjuder hästprofil. Jag gick vanlig natur och hade häst vid sidan om (tävlade dressyr på hobbynivå upp till Msv) och så har de flesta jag vet som tävlat högre klasser, ridit SM osv också gjort. Den gemensamma undervisningen man får på ridgymnasium håller liksom ändå inte rätt nivå för en elitsatsning. Bättre att gå det gymnasiet man vill/behöver för att bli det man vill i framtiden, så man kan läsa vidare sen. Har man egen häst får man nog mer ut av att rida för tränare själv på kvällar efter skolan.

Det är en annan sak om man vill bli hästskötare tex, då kan naturbruk inriktning häst vara en bra idé. Eller om man absolut vill ha häst på schemat en dag i veckan men ändå gå sam, då kan det också vara värt att gå en hästprofil. Det man ska tänka på om man går en hästprofil är att det ofta är de individuella valen som är förutvalda till ridning, vilket ibland minskar möjligheten att läsa kurser som ger meritpoäng till högskolan sen. Det gäller därför att man har koll på det och vad som krävs om man väljer ett sådant program. Lycka till med både skola och hästar!
 
Det finns ju andra varianter än häst på skolan.

I Göteborg har du tex kitas, där man läser kortare dagar för att ha mer tid till att satsa på sin idrott på eftermiddagar och kvällar. Jag känner ett par personer som gått där och varit jättenöjda.
 
Jag gick ett vanligt samhälls-gymnasium men hade specialidrott som tillval. Det innebar att jag dels fick lära mig väldigt mycket ren faktabaserad kunskap om träningslära och hur man lägger upp träningsprogram med formtoppning osv. Jag hade också 2x2h i veckan på skoltid när jag utövade min idrott med min egna tränare.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095
Hästmänniskan Hej ,har skrivit en tidigare tråd men det var gällande foderhäst, har kommit en bit sen jag skrev den tråden. Kort om mig är att jag är...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp