Ridning i mörker, hur gör ni?

Har en stor stark pannlampa när jag rider men slår oftast bara på den när det kommer bilar. På de kurviga vägarna där vi rider litar jag inte på att bilisterna hinner se alla våra reflexer i tid utan då känns det tryggare att komplettera med en ordentlig lampa. När det inte kommer bilar tycker jag det är rätt mysigt att rida i mörkret, och hästarna verkar inte ha några problem med det. Rider dock inte i skogen utan pannlampan tänd utan håller mig på vägar.
 
Jag använder oftast pannlampa då jag vill kunna se underlaget. Brukar främst rida på skogsvägar i varierat skick och här på västkusten kan underlaget ändras snabbt. Ena dagen kan det vara djuplera, nästa fruset och blankis. Sen syns man ju såklart bättre för andra som vistas i skogen :)
 
När jag var yngre fick jag en pannlampa av min pappa med ett rött sken som var helt superbra att rida med! Förstörde inte mörkerseendet men lyste tillräckligt för att visa den närmsta omgivningen och bryta bäckmörkret. Har tyvärr inte hittat en likvärdig ersättare för hade älskat att ha en likadan igen!

Min Petzl har alternativet med rött ljus. Har aldrig testat att använda den, funkar det bra alltså?
 
Alltid en bra pannlampa. Snö har det inte varit här på många år nu och sällan månljus, även om det är månljus så är den inte till mycket nytta inne skogen.

I fredagskväll så hade jag och grannen troligen ridit rakt in i en vildsvinflock om vi inte hade haft bra pannlampaor.
 
Min Petzl har alternativet med rött ljus. Har aldrig testat att använda den, funkar det bra alltså?

Värt att prova! Lyser ju inte upp alls lika bra som vanligt vitt ljus, men man blir heller inte ”bländad” själv så även det mörka som inte är upplyst blir tydligare:) Min dåvarande häst var dessutom väldigt rädd för pannlampeljus så det var hopplöst att rida höst och vinter innan snön kom tills min pappa hittade den röda lampan, den reagerade han inte alls på! Tycker dock att de flesta jag provat idag som har rött och vitt sken inte har ett tillräckligt bra rött ljus för att det ska ge skillnad
 
Hur gör ni när ni rider i mörker? Har ni pannlampa eller rider ni utan pannlampa och förlitar er på mörkerseendet?

Jag tänker att nu kommer ett mörkt halvår där jag kommer få välja mellan att rida på ridbana (som delar av det halvåret) inte kommer vara ridbar och att rida ut (rätt fina ridvägar). Jag har inte så mycket erfarenhet av att rida i mörker. En gång har jag ridit ut i märker och då var det en skrittrunda på jämna vägar (grusväg) utan pannlampa eller annan belysning. Med massor av reflexer så klart. I börjna var det mörkt men man vande sig och efter ett tag var det bara mysigt och jag kände att jag såg tillräckligt.

Hur mycket nytta gör en pannlampa? Är det inte bättre att inte ha nån och låta ögonen vänja sig vid mörkret? Jag har aldrig använt pannlampa så jag vet hur stort område en sån lyser upp. Jo, en har jag använt men den hade jag aldrig ridit i för den lös bara upp ett mycket litet område medan resten var beckmörkt då ögonen inte fick en chans att ställa om.

Hur gör ni? Vad använder ni? Rider ni i alla gångarter? Vilken typ av ridvägar? Osv.

Massor av reflexer på både häst och ryttare är självklart!
Jag hade nog kört på pannlampa. :) Vilka ridvägar beror på hur bra pannlampa du väljer, men ser du och hästen bara vägen ordentligt kan ni ju ta stigar. Annars skulle jag rida lugnt på grusvägar eller annat jämnare underlag. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i...
Svar
12
· Visningar
1 558
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 226
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 255
Senast: Dorinda
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp