Ridning i mörker, hur gör ni?

Rider med pannlampa, alla gångarter. Har mött både älgar och rådjur utan de minsta bekymmer på båda hästarna. Hade tidigare en dyr lampa som lyste fantastiskt bra, men efter att den gav upp så har jag den billiga lampan från hööks. Här där jag bor är det totalt beckmörker eftermiddag/kväll under höst och vinter, så ridning utan lampa är inte ett alternativ :)
 
Rider utan lampa, jag stör mig på att den "följer efter" mig och hästen stirrar sig blind på ljusfläcken och missar allt annat.
Tycker själv att jag ser bra i mörker:)
 
Det finns såklart även billigare lampor som är bra.

Förr red jag mest utan lampa, alla gångarter och det gick hur bra som helst.
Sen köpte jag en pannlampa på lokala Ica som var skitbra! Hade den i många år.
Och även om jag gillade och det funkade att rida utan så gav den ju mer ljus än ingen,såklart.

Idag har jag en dyrare, lyser som en liten strålkastare. Supernöjd med den. Men det finns absolut billiga enklare pannlampor som fyller sin funktion att rida ut med nån gång i veckan.
 
Det finns såklart även billigare lampor som är bra.

Förr red jag mest utan lampa, alla gångarter och det gick hur bra som helst.
Sen köpte jag en pannlampa på lokala Ica som var skitbra! Hade den i många år.
Och även om jag gillade och det funkade att rida utan så gav den ju mer ljus än ingen,såklart.

Idag har jag en dyrare, lyser som en liten strålkastare. Supernöjd med den. Men det finns absolut billiga enklare pannlampor som fyller sin funktion att rida ut med nån gång i veckan.

Min fundering är att om lampan inte är tillräckligt bra så förstör den mer än den ger. D.v.s. den förstör det mörkerseendet man hade kunnat ha om man inte hade lampan.
 
Om jag rider ut så absolut pannlampa. Min ridbana har starka lampor.
Rider i alla gångarter där det passar. Gör ingen skillnad på om det är ljust eller mörkt. Tycker det lätt blir lite farligt utan pannlampa och du bör absolut införskaffa dig en bra om du planerar att rida mkt.
Just med unghästar och reaktiva hästar tycker jag mörkerridning är himla smidigt för de ser inte allt farligt. Så håller inte riktigt med om att det skapar farliga situationer flr stt det är mörkt. Jag tycker själv att pannlampa är lite obehagligt eftersom en bara ser en tunnel av ljus och allt annat är mörkt som i graven.
 
Min fundering är att om lampan inte är tillräckligt bra så förstör den mer än den ger. D.v.s. den förstör det mörkerseendet man hade kunnat ha om man inte hade lampan.
Det är inget jag har tyckt förstört. Jag har ridit ena dagen med och andra dagen utan också.
 
Rider utan lampa, jag stör mig på att den "följer efter" mig och hästen stirrar sig blind på ljusfläcken och missar allt annat.
Tycker själv att jag ser bra i mörker:)

Pannlampan behöver ha en bred ljusbild. Hellre 30 meter och rejält bred, än en spotlight som lyser över hundra meter. Är ljusbilden bred, brukar lamphuset vara skapligt stort också, det gör att man syns bättre.
 
Just med unghästar och reaktiva hästar tycker jag mörkerridning är himla smidigt för de ser inte allt farligt. Så håller inte riktigt med om att det skapar farliga situationer flr stt det är mörkt. Jag tycker själv att pannlampa är lite obehagligt eftersom en bara ser en tunnel av ljus och allt annat är mörkt som i graven.
Många lite bättre pannlampor lyser ju upp halva skogen i ett stort område. Det känns mycket tryggare 😊
 
Min fundering är att om lampan inte är tillräckligt bra så förstör den mer än den ger. D.v.s. den förstör det mörkerseendet man hade kunnat ha om man inte hade lampan.
För hästens del är det ju inget problem med att bli riden i mörker och har du hyggligt mörkerseende så kommer det inte vara något större problem för dig heller. När jag var liten red jag alltid utan pannlampa (de var inte så smidiga på den tiden). Man vande sig fort vid ljuset så jag upplevde inga problem då. Numera har jag börjat få mycket sämre mörkerseende så nu är det till och med problematiskt för mig oavsett hur lång tid jag är ute i mörker.

Så, visst funkar det utmärkt utan pannlampa, men den är ju smidig att ha till och från stallet och när man ska hämta hästar i hagen t ex. Och då funkar nog en billig variant okej :)
 
Jag bor på slätten, dvs platt och öppet. Klarar mig bra utan pannlampa, har bra mörkerseende och tycker det är rätt härligt när det är mörkt och stjärnklart, ännu bättre med månljus 😍
Jobbar dock bra tider och behöver sällan rida när det är mörkt.
 
Just med unghästar och reaktiva hästar tycker jag mörkerridning är himla smidigt för de ser inte allt farligt. Så håller inte riktigt med om att det skapar farliga situationer flr stt det är mörkt. Jag tycker själv att pannlampa är lite obehagligt eftersom en bara ser en tunnel av ljus och allt annat är mörkt som i graven.
Håller med! Min är lugnare i mörker och jag gillar inte heller det där beckmörkret som blir vid sidan om lampskenet. Tycker det är skönare med helmörkt. :)
 
Tipsar om Lumonite Vector, en väldigt liten, laddbar pannlampa med starkt sken.

Den Gör jobbet!
Klart storebrorsan är mer potent, men redan som det är nu så blir man rejält bländad av denna lilla lampa. Ska man inte ut och tokgaloppera i natten så tycker jag den räcker jättebra.
 
Senast ändrad:
Tipsar om Lumonite Vector, en väldigt liten, laddbar pannlampa med starkt sken.

Den Gör jobbet!
Klart storebrorsan är mer potent, men redan som det är nu så blir man rejält bländad av denna lilla lampa. Ska man inte ut och tokgaloppera i natten så tycker jag den räcker jättebra.

Ja, det priset var ju lite mer vad jag tänkt att jag kan lägga på det. Hur bra sitter lampan på hjälmen? Jag har en slät hjälm, d.v.s. slät plastyta. Ganska hal.
 
Rider utan lampa, jag stör mig på att den "följer efter" mig och hästen stirrar sig blind på ljusfläcken och missar allt annat.

Det hände en vän till mig. Hon jobbade kontorstider - så all skogsridning vintertid blev i mörker. Red med lampa och hästen var ju van att följa ljuset sas, på anlagda ridvägar. När hon gasade på ordentligt en gång så knäckte det till i skogen, hon vänder på huvudet och hästen som följer ljuset svänger av vägen in i skogen och brakar i rakt in i några ungträd i full fräs, gick omkull och de slog sig rätt bra både häst och människa. Inga skador dock.

På tal om det där att förlora mörkerseende.
 
Det hände en vän till mig. Hon jobbade kontorstider - så all skogsridning vintertid blev i mörker. Red med lampa och hästen var ju van att följa ljuset sas, på anlagda ridvägar. När hon gasade på ordentligt en gång så knäckte det till i skogen, hon vänder på huvudet och hästen som följer ljuset svänger av vägen in i skogen och brakar i rakt in i några ungträd i full fräs, gick omkull och de slog sig rätt bra både häst och människa. Inga skador dock.

På tal om det där att förlora mörkerseende.

Fyy, vilken tur att det gick bra för dem! 😲
 
Rider alltid med pannlampa när det är mörkt. Har också lumonite compass r. En av mina bättre investeringar. Rider i alla gångarter.👍🏻
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i...
Svar
12
· Visningar
1 562
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 233
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Dorinda
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp