Ridning i mörker, hur gör ni?

Just med unghästar och reaktiva hästar tycker jag mörkerridning är himla smidigt för de ser inte allt farligt. Så håller inte riktigt med om att det skapar farliga situationer flr stt det är mörkt. Jag tycker själv att pannlampa är lite obehagligt eftersom en bara ser en tunnel av ljus och allt annat är mörkt som i graven.

Ja vi alla tycker olika. Mina hästar tränas för att bli trygga och då funkar det väldigt bra och blir som sagt tryggare med pannlampa för vår del.
 
Jag har köpt ett par billiga pannlampor på gekås/biltema. Ja efter några månader får man byta batteri. Men de funkar helt ok.
I över 30 års tid red jag alltid utan lampa och det fungerar, man ser tillräckligt. Men fördelen med lampan är ju också att om man möter någon fotgängare så ser de också mig som ekipage tidigare och kan samla in sin hund tex. Lampan kan ställas in att lysa lite mer brett eller mer skarpt framåt.

Jag köpte någon dyrare variant också men den krånglade bara så sen har jag hållt mig till de här billigare. Sätter på mig lampan så fort jag stegar mot stallet och tar av den efter att jag kommit hem igen. Den är alltså på vid intag mm, väldigt smidigt. Har också den på mig om jag ska iväg med transporten, mycket lättare att koppla mm när man ser ordentligt och plocka i och ur sadelkammaren i transporten. En av mina bättre investeringar denna lilla lampa. Sen om jag ska iväg o träna i ridhuset, då tar jag av den, eller stänger åtminstone av den så länge.
 
Tipsar om Lumonite Vector, en väldigt liten, laddbar pannlampa med starkt sken.

Den Gör jobbet!
Klart storebrorsan är mer potent, men redan som det är nu så blir man rejält bländad av denna lilla lampa. Ska man inte ut och tokgaloppera i natten så tycker jag den räcker jättebra.
Jag måste korrigera mig själv. Det är inte Lumonite Vector jag har utan Lumonite Pixel, den minsta av deras lampor. Och den är det bra fräs i! Mellanbrorsan lär vara dubbelt så ljusstark - beställde en igår, kan jämföra och recensera dem i höst om nån vill veta.
 
Efter att ha haft Hööks under ett par år köpte jag en Petzl istället. Lagom lampa för våran del. Rider på välkända vägar.

Däremot har det varit lite olika på olika hästar. Tanten uppskattar den och jag behöver inte fundera på vad jag gör med lampan tänd. En valack jag red däremot följde ljuset vilket blev lite komplicerat om jag vred huvudet för att titta på något
 
Alltså....När jag var tonåring och hade min förra häst var jag galen nog att rida i alla gångarter utan pannlampa...(självklart MYCKET reflexer!), ända tills de jevla vildsvinen dök upp! Nuförtiden vill jag inte rida utan med tanke på vilda djur osv, men jag rider i alla gångarter med bra pannlampa vid bra underlag :). Dock hade jag en period där jag enbart skrittade med pannlampa pga ångest (fan vad det begränsade mitt liv!) men det var dååå det.
 
Alltså....När jag var tonåring och hade min förra häst var jag galen nog att rida i alla gångarter utan pannlampa...(självklart MYCKET reflexer!), ända tills de jevla vildsvinen dök upp! Nuförtiden vill jag inte rida utan med tanke på vilda djur osv, men jag rider i alla gångarter med bra pannlampa vid bra underlag :). Dock hade jag en period där jag enbart skrittade med pannlampa pga ångest (fan vad det begränsade mitt liv!) men det var dååå det.
Därför började jag med bjällror. Gillar inte pannlampa.
 
Så mysigt med bjällror!
Ja, det är det! Och det är kul också tycker jag att det går att höra hur snabbt (vilket gångart) någon kommer i. Var standard på medeltiden för det mesta, mycket användbart när hästar delar väg med fotgängare och det kanske kommer svängar i vägen och dylikt. Men nu nördar jag ut på OT, förlåt hana
 
För mig är det ett måste med en bra, stark pannlampa då det är kolsvart från ca kl. 14 på dagen under vinterhalvåret. En svag pannlampa tycker jag är mer i vägen än den gör nytta, så jag tycker att det är viktigt med möjlighet till starkt sken! Då jag haft väldigt bra erfarenhet av "Kina-lampa" som funkat bättre än dyrgriparna så har jag precis vunnit en budgivning på en ny pannlampa på tradera. 110kr + frakt :D Jag kan återkomma när jag vet hur den fungerar :banana:
 
Det beror lite på. När jag var yngre red och körde jag utan lampa alltid, i alla gångarter. Men då hade jag hästarna där jag var uppvuxen och både jag och hästarna kände till varenda centimeter av vägarna och underlaget.

Där jag har häst nu är jag inte lika hundra på hur vägarna är överallt, och hästen är det inte heller, så då föredrar jag att ha lampa för att kunna rida på som vanligt. I det området rör det sig också mer människor än där jag är uppvuxen, och då är det med lampa lättare att få syn på dem i god tid om de ”bara” har reflexer.
Finns så bra och stabila pannlampor nu för tiden, särskilt de som har flera ljushets-lägen. Men är det fullmåne eller tex molnigt som gör att det inte blir helt becksvart så släcker jag gärna lampan då och då. Tycker det är härligt med mörker.
 
Föredrar utan. Gillar inte att jag inte ser bra utanför ljuset liksom.
Rider jag på vägar har jag dock ljuset på för att bli mer synlig för trafik
 
Jag har testat många pannlampor. Alltifrån de där med osannolika mängder lumen 😜, till jägarlampor, till limonite compass r.
Fördelen med dyrare lampor är att de säger till när de börjar tappa batterier och lyser med ledljus ett bra tag, och håller länge. Billigare lampor är det mer spännande med. Håller kortare tid, i kyla, och släcks sen och det blir kolsvart.
Billigare wish-lampor håller faktiskt ganska länge och lyser riktigt bra. Men det känns inte så bra att köpa dom med tanke på tillverkning och annat. Jag har lovat mig att låta bli. Brukar glappa i uppladdningssladdarna efter ett tag.

jägalampan jag köpte var bra men otymplig och lite tung. Men den har hög kvalité, lyser brett och rejält och har bra batteritid.

lumoniten lyser sämst, lyser brett, håller ganska länge och lyser svagt när batteriet är slut. Väger väldigt lite och är lätt att ladda.

Längdskidåkare brukar vara duktiga på lampor med samma krav och önskemål som vi ryttare. Spana lite på deras motsvarighet till buke om du får tips om ngn billigare men bra lampa där.
 
Jag bor norrut och har ridit mycket (läs 5 dagar i veckan under vinterhalvåret) i mörker och har alltid använt pannlampa. Nu har jag en Petzl, modell oklar men liten och lätt då den drivs av 3 st AAA-batterier.

Jag har tidigare haft en hysteriskt stor för orienterare med ett batteripack på ryggen. Klumpigt men gav bra ljus.

Ingen av mina hästar (Typ 15 st) har någonsin brytt sig.
 
Rider utan pannlampa, så fort det blir frost och snö så lyser det upp rätt bra, speciellt om det är månsken. Rider dock ute på öppna fält då och inte i skogen.
Nuvarande hästen tycker det är lite spooky själv i mörker, men med sällskap är det inga problem.
 
Jag har samma uppfattning som @Fiorano och @Ace m fl. Numera rider jag sällan i mörker men har gjort det mkt tidigare, och har alltid föredragit att använda befintligt ljus (månsken/motsv) och förstärka med så svag pannlampa som möjligt. Ju starkare pannlampa desto mindre ser man utanför ljuskäglan.
Idealiskt, imo, vore en svag och mycket bredstrålande pannlampa men tyvärr finns inga pannlampor med brett (>150 grader) och homogent ljusfält på marknaden.
 
Rider utan pannlampa, så fort det blir frost och snö så lyser det upp rätt bra, speciellt om det är månsken. Rider dock ute på öppna fält då och inte i skogen.
Nuvarande hästen tycker det är lite spooky själv i mörker, men med sällskap är det inga problem.

Jag kan nog inte räkna med snö som ljuskälla. Bor i Skåne. Hade ingen snö alls förra vintern.
 
Jag rider både med och utan pannlampa i mörker och min häst trivs bäst med pannlampa tänd, annars blir hon väldigt vaksam och överförsiktig. Med pannlampa dundrar hon på som ingenting. En av våra ridvägar går dessutom längs en landsväg och där rider jag alltid med pannlampa för att göra trafiken (och eventuella motionärer) medvetna om att vi är där.

När jag var yngre fick jag en pannlampa av min pappa med ett rött sken som var helt superbra att rida med! Förstörde inte mörkerseendet men lyste tillräckligt för att visa den närmsta omgivningen och bryta bäckmörkret. Har tyvärr inte hittat en likvärdig ersättare för hade älskat att ha en likadan igen!
 
Jag föredrar med pannlampa, för att jag själv är så mörkrädd att jag inte kan hantera när det är kolsvart runt mig. :angel:
Skämt åsido, på min gamla gubbe gör det varken till eller från för honom. Vi har ridit ut mycket både med och utan pannlampa men tittar han på nåt så vill jag gärna se vad det är. Kort sagt tycker jag pannlampa gör mig till en tryggare och bättre ryttare som inte spänner sig i onödan.

Det största argumentet till att jag skaffat bättre pannlampa på sistone är dock att man syns så fasligt mycket bättre. Reflexer i all ära, men det krävs ljuskälla för att du ska synas med det och efter att vi nästan trillade över ett annat ekipage förra vintern (som faktiskt också hade reflexer på sig, men ingen av oss hade pannlampa så vi såg inte varandra förrän de nästan travat ända fram till oss) så fick jag en ögonöppnare. Att vi inte hörde dem är inte så ovanligt i blåsiga Skåne. :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i...
Svar
12
· Visningar
1 556
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 226
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 255
Senast: Dorinda
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp