Ridning i skogen på annans mark.

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rudolf

Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser.
I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar sönder och granrötter skavs av så att träden tar skada. Det är inte roligt att när man nästan dagligen går på stigarna som människa, finna dessa söndertrampade så man får ta andra vägar.
Det finns något som heter allemansrätt som innebär att ta hänsyn och sålänge det finns ägare till stall och ridhus som inte tar kontakt med markägare runt om, så kommer motståndet mot ryttare att öka. Som jägare ser jag också det underliga att en del ryttare kan låta hundar springa lösa, fasten det är koppeltvång mellan april - augusti.
När man sätter upp skyltar, ridning förbjuden, innebär det att man ska respektera det och inte riva ner dom som en del gör. Det är straffbart och kommer fortsättningsvis att polisanmälas.
Jag är öppen för dialog, för det bör man inleda innan man gör ridstigar.
Hälsn. B
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Tänk om folk kunde dela med sig lite i det här landet, istället för att ha detta konfliktbehov som många har.

Skogen överlever nog iaf, även om människor ,cyklar, hästar använder en stig.

Dessutom kan man ju som gående gå utanför stigen om man tycker det är så hemskt att gå i hästspår , det ger bättre motion också på köpet=D

Ursäkta jag är bara så trött på mångas maktbehov, och allt ska det bråkas om , fast vi har det så för***at bra i sverige.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Varför kan inte isåntfall hästar gå en annan väg.
Vi använder stigarna i skogarna runt Frösunda 360 dagar om året, så varför ska några idioter som tror dom kan göra vad som hellst i skogen från en hästrygg 10 dagar om året????????????????????
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Håller med dig om att en dialog markägare/stall, hästägare är det bästa! Sen kan man komma överens om att vid tjällossning eller mycket regn undvika/avstå från att rida på vissa stigar/vägar.
Sen beror det ju på hästantalet, en eller ett fåtal hästar gör ju inte så stor skada som ett stort antal hästar gör.
Har du tagit kontakt med berörda hästägare, vet att många som inte är uppvuxna med hänsyn till olika underlag inte förstår detta.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Därför att om hästarna tar en annan väg kommer det bli en ny upptrampad stig=D

Men det är ju din mark, är väl bara sätta en ridförbudsskylt isåfall.

Tycker bara det är tråkigt att folk ska se problem i allting.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Tyvärr blir det problem och konflikter, sålänge ingen vill föra en dialog.
På min mark gör vi allt för att förhindra sålänge ryttare bara tror att det bara är att trampa på. Om man kollar rekomendationer för ryttare och hästar som ridförbunden ger ut så står det mycket nyttigt om relationer till natur och markägare.
Läs vad det står där och vad det står om allemansrätten.
Det behövs ingen superhjärna att räkna ut vad en tung häst åstadkommer jämfört med en mycket lättare människa.
Har någon sett hur fuktig mark kan bli rena lervällingen av några hästar?
Jag har skyltar uppe, men det är bara fåtal som bryr sig. Inte ens bommar hjälper utan dom rider man runt. Kanska man skulle hängna in lite överallt och släppa ut får.
När det stora fina ridhuset i Frösunda byggdes sa ägaren i en artikel i lokaltidningen att det han skulle "förhandla" med kringliggande markägare, men ingen har på dessa år hört ett pip från honom utan hans inhysingar går överallt utom på hans mark. Är det rimligt?
Inte underligt att det blir problem.
Det kommer en massa kärringar och gubbar för från bla stan för att rida ute i naturen och sen åka hem. Ingen verkar bry sig eller vara medveten om hyfs att ta hänsyn. B
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ok jobbigt att bo sådär nära n storstad, alla vill väl njuta av den skog och natur som finns antar jag.

Där jag bor finns hur mycket skog och mark som helst, så här skulle ingen bry sig om hästarna trampade upp en stig.

Dock så händer det sällan för det finns så mycket yta att vi som rider inte behöver rida på samma ställe ofta.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Tänk om folk kunde dela med sig lite i det här landet, istället för att ha detta konfliktbehov som många har.

Skogen överlever nog iaf, även om människor ,cyklar, hästar använder en stig.

Köp egen skogsmark och dela med dig av känsliga stigar med rötter som blir söndertrampade till de som vill rida där- KÖP för egna pengar ist för att sitta på arslet och tycka annat folk ska dela med sig vid tillfällen det blir förstört.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Hej!

Som jag förstod det var det när ridhuset byggdes tal om ridleder på andra skogsägares marker för att kunna ta sig till ridvägar längre bort. Tyvärr var det EN markägare som totalt motsatte sig byggandet av detta och därmed satte hela planen i sank.

Problemet i Frösunda är ju också att vissa stallägare travar runt och plockar ner förbudsskyltar för de tycker att deras inhysningar har rätt att rida överallt i skogen.

Jag kan tycka att lite vettig hänsyn åt båda håll skulle vara lämpligt. Jag har själv hållit på att bli överkörd av markägare i Frösunda för att han ansåg att jag inte fick rida på "hans" allmänna väg. En allmän väg får man rida på. En annan markägare i samma område har skällt ut hundägare för att de haft fikapaus i hans skog. Är det vettigt?

Jag kan också tycka att med tanke på hur mycket bråk det är i området borde kanske någon av de inblandade ta tag i kommunen och faktiskt försöka få till stånd någon typ av medling/lösning- att bara skylla på de andra och tycka att de gör fel leder sällan till att situationen blir bättre. Inte heller att gå ut på forum på nätet och smutskasta ryttare i ett visst område.

/Lavinia, som flyttade från Frösunda med hästen när hon insåg hur infekterat det var mellan skogsägarna och stallägarna. Jag rider hellre där jag är välkommen.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja ,jag delar gärna med mig, ska folk som äger skog hägna in den?

Trevlig miljö man får, verkligen trevligt bara de som har råd med skog ska få vistas där.

EN stig , vad gör det, håller man sig på stigen blir ju knappast stor del av skogen förstörd.

Kan man inte unna varandra lite.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Rudolf till dig säger jag bara; Allemansrätten gäller häst och ryttare vare sig du tycker om det eller ej. Olagliga förbudsskyltar som sätts upp både här och där blir inte mer giltiga för det - förbudsskylt mot ridning får inte sättas upp godtyckligt.

Själv retar jag mig på jägare som skjuter på alt som rör sig, både på folk och fä, och dessutom anser sig ha oinskränkt rätt till skogen. Jag kan inte förbjuda jägare för det - de finns i skogen och jag undviker i möjligaste mån att rasta hund och rida där under högsäsong av jakt. Det anser jag är ett hänsynstagande från min sida som ryttare och hundägare.

Rör det sig om organiserade grupper från t ex ridskolor där ett större antal ekipage rör sig på samma skogsstigar ofta så krävs tillstånd från markägare - annars inte. Om jag som privatperson rider då och då genom skogen gäller Allemansrätten - och självklart rider jag inte i planteringar eller dylikt.
Sen kommer det då sådana som du Rudolf, som godtyckligt ANSER att skogen, vägarna, stigarna tar skada av ridning på dessa - jag anser kanske inte det. Vem har rätt? Anmäl skada på markerna så får väl den myndighet det berör komma ut och göra en sakkunnig bedömning, och kanske ge sitt tillstånd till förbudsskyltning.

Tummar vi på Allemansrätten så har vi snart ett samhälle där ingen kan röra sig någonstans - kanske inte ens du själv Rudolf. Ridstigar är def ingen lösning - vad gör vi som bor på landsbygden? Tror du att de bygger ridstigar åt oss ute i landet? Nej, sluta upp med att reta dig på skitsaker och lev ett lyckligare liv Rudolf.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

på en lång stig kan du ju skada många rötter vilket resulterar i många tusenlappar och många timmars arbete utan betalt. Har endast 3hektar skog själv som det inte är någon risk att folk rider i. själv ser jag det somen självklarhet att man frågar markägare om man vill rida i skogen eller på deras öppna mark. Skogsvägar blir dock även skadade utav traktorn men om man har tänkt att använda de regelbundet så tycker jag att det bästa är att fråga. Kanske är skillnad på var man bor för här hos mig så är det stora skogsägare (en ridtur på 1-2mil kanske berör 3st ägare)
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Vi använder stigarna i skogarna runt Frösunda 360 dagar om året, så varför ska några idioter som tror dom kan göra vad som hellst i skogen från en hästrygg 10 dagar om året????????????????????

Hur resonerar du egentligen?

En stig som används av ryttare 10 dagar om Året tar nog inte riktigt så stor skada som du gärna vill påvisa.
Vidare, enligt svensk lag, har alla tillträde till markerna, oavsett om de vistas där 1 gång, eller 360 gånger om året.

Vilda djur är ju också rätt bra på att nyttja stigar, böka upp mark och sabotera träd, sätter du upp skyltar med förbud för dessa också?

Sen, det där med att förbudsskylta kan du själv åka dit på om du inte har tillstånd, trots att det är din mark.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Men har du som markägare tagit kontakt med stallägarna i området och haft ett möte där ni bestämt var man får och inte får rida? Om folk nu är dumma i huvudet får man kanske hjälpa dem lite på traven. Det är inte svårare än att ringa och säga att din skog blir förstörd men att du är medveten om allemansrätten så det vore bra om ni tillsammans kunde hitta en lösning där alla är nöjda. Om du förklarar sakligt och trevligt lär nog de flesta stallägare förstå.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja ,jag delar gärna med mig, ska folk som äger skog hägna in den?

Trevlig miljö man får, verkligen trevligt bara de som har råd med skog ska få vistas där.

EN stig , vad gör det, håller man sig på stigen blir ju knappast stor del av skogen förstörd.

Kan man inte unna varandra lite.

Men här är det inte tal om att inte få vistas i skog o mark-även du har väl fötter att gå med och på, blir det skador av hästen så får man rida där det inte blir skador eller där man har lov-hur svårt är det?

Och råd med skog-även du kan spara och köpa-liksom inte förbjudet.

Och vad gäller en stig och att "knappast en stor del av skogen blir förstörd"-vad gäller allemansrätten o ekonomisk skada så gäller även ringa ekonomisk skada- man får alltså inte rida på stigar där det finns ytliga rötter som blir skadade av hästarnas hovar- det kan gå röta i träden o rötan kan smitta så markägarna har i fall som detta mer under fötterna än vad du o vissa andra tror här i tråden.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Tummar vi på Allemansrätten så har vi snart ett samhälle där ingen kan röra sig någonstans - kanske inte ens du själv Rudolf. Ridstigar är def ingen lösning - vad gör vi som bor på landsbygden? Tror du att de bygger ridstigar åt oss ute i landet? Nej, sluta upp med att reta dig på skitsaker och lev ett lyckligare liv Rudolf.

Men Rudolf har väl fortfarande inte diskuterat förbud mot promenader, ehh?, utan om skador av hovtramp?

Fattar inte att så många ryttare likställer skadade rötter på stig med att skogspromenader ska förbjudas.........
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Bonden som äger massor av skog i området där jag bor har sagt åt oss att vi SKA rida på stigarna och hålla oss borta från att rida ut mitt i skogen utan att följa någon stig.

Han menade på det att en människfot trampar inte upp skogen lika mycket och kan därför gå åt sidan på stigen om det skulle vara lerigt.

Jag fick en gång en stor utskällning för jag red på stigen och en man tyckte jag trampade upp så han hela tiden fick gå åt sidan. Han talade då om för mig att jag då får rida på sidan av stigen för den är inte till för några hästar.

Men efter snack med både bonden och mannen så löste sig allting. Samt att manen fick tänka till lite. Skogen är till för oss alla, men utan kommunikaton och bara massa irritationer och från vardera sida kommer allemansrätten aldrig att fungera.

Prata med stallägaren och ryttarfolk runtomkring, på ett bestämt men vänligt sätt så kanske det kommer lösa sig!
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser.
I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar sönder och granrötter skavs av så att träden tar skada. Det är inte roligt att när man nästan dagligen går på stigarna som människa, finna dessa söndertrampade så man får ta andra vägar.
Det finns något som heter allemansrätt som innebär att ta hänsyn och sålänge det finns ägare till stall och ridhus som inte tar kontakt med markägare runt om, så kommer motståndet mot ryttare att öka. Som jägare ser jag också det underliga att en del ryttare kan låta hundar springa lösa, fasten det är koppeltvång mellan april - augusti.
När man sätter upp skyltar, ridning förbjuden, innebär det att man ska respektera det och inte riva ner dom som en del gör. Det är straffbart och kommer fortsättningsvis att polisanmälas.
Jag är öppen för dialog, för det bör man inleda innan man gör ridstigar.
Hälsn. B
Så är det här oxå.

Ryttarna tar de få stigar som finns o gör man en ny så dröjer det högst en dag innan den oxå är "ridstig". Är det blöta ställen går det inte ens att komma förbi. ryttarna vill inte rida i den lera som de SJÄLVA trampat upp.

man struntar fullkomligt om det är superblött eller ens tjällossning. man vill inte rida på en väldränerad ridbana de dagarna. Som igår.

De har fått en stig där de får rida oavsett, men den är ju blöt o där vill man inte rida!!!

Man hävdar sin rätt o struntar i att andra även har den rätten.

Som du skriver så är det folk som inte bor i området eller kommer från stora anläggningar där marken ägts av stallägaren eller lär sig att regelrätt strunta i andra. Vi som har bott här med häst har aldrig ridit i blöt skog, utan hållit oss på grusvägar o på ås-sandslingor.

Det har tidgare blivit sanktioner för att folk inte har vett, men de kan ju bara flytta sin häst när "ridvägarna" blir färre..Nu kan vi inte längre rida runt utan måste rida bort o sen tillbaka samma väg. Det var t o m en hästägare som ruttnade o stängde av vägen som gick över dennes tomt.

Folket tror att bara man är trevlig så reagerar folk inte på när de kommer klaffsande. Jo folk ser igenom det. Eller så har de blivit utskällda för att de har bett om vett o etikett.

Om vi inte börjar uppföra oss med respekt kommer Allemansrätten att bli oehört begränsad- tror jag. Som i alla andra länder där du måste ÄGA all mark du rider på. Statliga asfaltsvägar är ju toppen underlag.....
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Tänk om folk kunde dela med sig lite i det här landet, istället för att ha detta konfliktbehov som många har.

Skogen överlever nog iaf, även om människor ,cyklar, hästar använder en stig.

Dessutom kan man ju som gående gå utanför stigen om man tycker det är så hemskt att gå i hästspår , det ger bättre motion också på köpet=D

Ursäkta jag är bara så trött på mångas maktbehov, och allt ska det bråkas om , fast vi har det så för***at bra i sverige.
Prova du att cykla på en stig som används av hästar!
Cykel är jämställt med ridning i AR. Samma rättigheter o SKYLDIGHETER!!!!

Din åsikt är m a o att ryttarna äger skogen o fotfolket kan hålla till på vägar eller offroad.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Läste i en annan tråd här på Buke att Rudolf också anser att häst och ryttare inte har på bilvägar att göra eftersom de stör där också. Det framgår tydligt att Rudolf i själva verket nog helst ser att hästar och ryttare helst helt upphör att finnas.

Och på tal om skador av HOVTRAMP som någon så fint förtydligar här så upprepar jag igen; vem ska bedöma det? Hästhatande människor som tycker illa om hästekipagens existens? Skulle inte tro det. Anser markägaren att marken skadas; anmäl för bedömning av myndighet. Ansök om tillstånd för förbud. Alla andra som inte äger marken kan knipa igen, ibland gränsar deras beteende mot ryttarna till ofredande - vilket jag uppmanar alla ryttare att anmäla i så fall så att vi får ett slut på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eller går det helt enkelt inte fram? Jag var ute och red igår kväll, det var en jättefin kväll och ridningen gick bra. Ändå kommer...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 336
Senast: Lavinia
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 060
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp