Bukefalos 28 år!

ridning och flugor

lovehorses

Trådstartare
Hoppas tråden är rätt!?

Nu har de där :rage: flugorna kommit. de ska in i näsan, munnen och öronen. cirkulerar kring ens huvud OCH hästens huvud konstant.
Det har varit så någon vecka nu och jag håller på att bli tokig. Sku ut och rida i morse, har inte ridit på någon veckan bla pga dessa flugor.
Hästen och jag går ca 100m sen håler vi på att bli tokiga på alla dessa j-lar.

Rider ni fast det är en massa flugor eller har ni hästen och vila?

Jag kan inte koncentrera mig med detta surrr surr surr!:banghead:
 
Sv: ridning och flugor

Flugor för mig är väl minsta problemet såhär års , är ju bara att spraya och rida morgon eller kväll . Broms är ju värre och svårare i fråga om meckande .
 
Sv: ridning och flugor

vi har inte så mycket broms här, mer flugor. Går ändå inte att rida fast man rider morgon eller kväll. flugorna är där.
 
Sv: ridning och flugor

Jag har inte brytt mig så mycket om flugorna tills för nån vecka sedan i galoppen trodde jag fått in en broms i munnen. Spottar men får inte ut den sen får hostanfall så vi står still i flera minuter. Och ut kommer en levande skitfluga. Det var inte kul. Håller munnen stängd speciellt i lite högre hastigheter :grin:. Ska ut snart. Inte ridit bara hållt på med massa onödigt idag. Nej inte bara. Gjort en del nytta oxå. Men rider helst runt 22:00 tiden. Har varit så varm sommar. Red ut en gång vid fem på morgonen. Kändes lite tidigt kanske frös nästan.
 
Sv: ridning och flugor

Flughuva som täcker öronen på hästen, på mig själv kvittar det, är ju bara flugor. Värre är det med äckelsnuskjäkla bromsen!!!

Rider tidig morgon/förmiddag och efter att solen har gått ner, lugnt och skönt.
 
Sv: ridning och flugor

Man borde kanske utveckla en flughuva för ryttare också :D
TS flugskritttäcke och huva + spray funkar här morgon och kväll. Håller med Mackan om att bromsen - i synnerhet den större varianten av fäbroms - är outhärdliga! Jag har iaf inte hittat ngt som hjälper mot dem på senare år.
 
Sv: ridning och flugor

Vi rider när det är svalare, fm el kväll oftast. Vi har både flugor, mygg/knott, broms och megastora "bromsar"... Jag och min kuse har spray + flugpannband, kompisen har flugridtäcke, spray och flugpannband. Vi överlever, även om det kan vara lite mer vissa dagar. :)
 
Sv: ridning och flugor

Man borde kanske utveckla en flughuva för ryttare också :D

Det finns ju nät"mössor" för fiskare som man enkelt trär över hjälmen och som har resår längst ner. Så är man helt flugfri och slipper otäckingar i munnen :D
Hittade en avancerad här tex
L_OUTDOORRESEARCH80105.jpg
 
Sv: ridning och flugor

Jag brukar hålla högt tempo mycket trav och galopp, skrittar en stund, sen sätter fart när flugorna börjar flockas.

Rida morgon eller kväll med, då är det inte så mycket insekter, iaf inte där jag bor.
Passa på dagtid de dagar när det blåser eller regnar :)
 
Sv: ridning och flugor

Det finns ju nät"mössor" för fiskare som man enkelt trär över hjälmen och som har resår längst ner. Så är man helt flugfri och slipper otäckingar i munnen :D
Hittade en avancerad här tex
L_OUTDOORRESEARCH80105.jpg

:bow: Vilken fantastiskt bra och enkel lösning! Drar till fiskesportsbutiken direkt! ;)
 
Sv: ridning och flugor

Skritta bara på öppna områden där vinden förhoppningsvis tar bort det värsta av flygfäna. Sen är tidiga morgnar den absolut mest flugfria stunden på dagen. Kvällarna kommer ffa blodsugande odjur fram tycker jag:/.
 
Sv: ridning och flugor

Rider ganska så sent så här års. Men Sprayar innan jag rider med flug medel och så har jag Luva på hästen. :up:
 
Sv: ridning och flugor

Det finns ju nät"mössor" för fiskare som man enkelt trär över hjälmen och som har resår längst ner. Så är man helt flugfri och slipper otäckingar i munnen :D
Hittade en avancerad här tex
L_OUTDOORRESEARCH80105.jpg

Ja, fast -nä....... :crazy: Får hålla käften stängd. En bandana eller snusnäsduk kan man ha också - då ser man också lite kool ut.

Idag ska man passa på att rida förresten. Lagom svalt och inte massor av skit i luften.
 
Sv: ridning och flugor

Med en häst som blir halvknäpp så fort han ser en fluga (känslig hud så det är väl ganska förståeligt) är sommarridning inte det lättaste. Brukar rida tidig morgon/sen kväll och om någon annan i stallet varit iväg på en runda brukar jag fråga om det var mycket flugor eller inte, de dagar det är mycket håller jag mig borta från skogen :o

Fundera på att skaffa ett sånt "ridflugtäcke", funkar de eller är de bara ivägen?
 
Sv: ridning och flugor

Hm.., kanske inte behöver skaffa ett speciellt ridflugtäcke om ett vanligt flutgtäcke funkar lika bra?

Sätter man bara på det som vanligt och så sadel ovanpå?
 
Sv: ridning och flugor

Jag har ett rid-flugtäcke. Utskuret för sadeln... Jacson Flycheater. Men jag vet inte om modellen säljs längre. Jag fyndade det billigt (nytt) på Tradera för ett par år sedan. Vill inte vara utan det...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Det är bedrövligt hos oss. Har aldrig varit med om liknande på mängden flugor. Det går inte att rida för de svärmar runt en å ska in i...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: Skywalker
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 631
Senast: Lisa2014
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Brille
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp