Bukefalos 28 år!

Ridning och gravid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yahoo

Hur har ni resonerat kring ridning under graviditeten? Hur länge har ni ridit?

Jag rider fortfarande (i v.30), rider givetvis inga stenhårda pass längre, utan tar det rätt lugnt. Min barnmorska har sagt att det är ok att rida så länge man själv tycker att det känns bra, och att själva ridningen inte är farlig eller skadlig för barnet.
I dag såg jag i Expressen att en barnmorska i Sthlm varnade Malin Baryard för att rida och tävla och sa att hon inte tycker att gravida ska rida alls.
Vad har ni fått för info av era barnmorskor?
 
Sv: Ridning och gravid

Jag är i v 13 och rider som vanligt. Jag har tänkt att rida så länge det känns bra, även om jag får ta det lugnare allt eftersom.

Min barnmorska säger att det är OK så länge man inte har ont eller känner sig för klumpig. Har läst på olika ställen och där står både att det är OK och att man inte ska rida.
Det som är skadligt är inte själva ridningen utan allt som kan hända när man hanterar hästar; avramlingar, sparkar osv. Jag märker att jag är mer försiktig och noga ur säkerhetssynpunkt nu än jag var förut.

M.
 
Sv: Ridning och gravid

Jag red så länge jag kom upp utan problem och inte hade ont. Enligt min BM var det ingen fara att fortsätta rida. Däremot så tog jag inga "risker", red rätt lugnt.
 
Sv: Ridning och gravid

Såg också det där i expressen och det är nog den första barnmorskan jag har hört talas om som säger så.
Visst förstår jag att de tycker att det är riskabelt att på Malins nivå tävla i 6:e månaden... tycker i o f jag med... men inte att det skulle vara farligt att just rida!!!
För det verkar ju den här tycka!

Jag red bara tills v.24 då fick jag ont av att rida.
Kanske hade det gått över om jag bara väntat nån vecka, men i o m att jag hade shettisen att köra så tog jag halvblodet med som handhäst istället, så så gjorde jag fram tills samma dag han föddes.
Skulle dock aldrig ha suttit upp på en häst jag inte litade på!
 
Sv: Ridning och gravid

Hmmm verkar som om dom grävt fram en barnmorska som är av den åsikten bara för att ha något att skriva.

Jag red framtill en vecka innan jag skulle ha. Mest ut i skogen i skritt på slutet men red dressyr till 8 månaden och hoppning till 6.
Iofs inte på långa vägar på malins nivå men vad jag har fått höra så är det inte farligt att rida så länge det känns ok.

sen ska man självklart inte ta några risker och sluta om man får ont eller obehag tror jag.
 
Sv: Ridning och gravid

Jag slutade hoppa i femte månaden, mest för att min häst blev halt. Slutade träna dressyr i sjunde månaden eftersom att jag fick såna sammandragningar att jag nästan inte kunde stå upp efteråt. Lullade i skogen i skritt till åttonde månaden, dels för att det blev obehagligt att hoppa av (var f-n gör man av magen när man hänger över sadeln) men mest för att min häst konstaterades irreparabel och fick flytta till Trappalanda.

Min BM sa bara att rid så länge det känns bra, det är bara bra att röra på sig.
 
Sv: Ridning och gravid

Min BM sa också att känns det bra så rid. Men hon undrade också hur erfaren jag var. Det kanske inte var så lämpligt om man var nybörjare (större risk att ramla av), inte heller så lämpligt att komma på att man ska börja rida när man är gravid. Men håller man redan på och kroppen är van så är det bara att rida på. Jag red till 7:e månaden, sen blev jag för framtung så det kändes inte säkert längre. Men som tur är så var hästen körbar, så träna gick bra ändå, ända fram till förlossningen.
 
Sv: Ridning och gravid

Min tanke var att jag skulle rida så länge det kändes bra, vilket också min barnmorska tyckte var helt ok.
Tyvärr åkte jag på en kraftig blödning i v 22, och efter den har jag nu blivit förbjuden att både rida och lyfta tungt. Ska helst lägga mig och ta det lugnt så fort jag kommer hem från jobbet :crazy:

Kan tillägga att blödningen inte berodde på ridningen (hade då inte ridit på 5 dagar), och inte heller på några tunga lyft. Ingen vet var den kom av, men för att vara på den säkra sidan har läkarna nu förbjudit mig att utöva något påfrestande för kroppen.
Om de bara visste hur påfrestande det är för själen bara... :cry:
Men men, det är det ju värt! :love:
 
Sv: Ridning och gravid

Red tom månad 7. Galopperade dock inte utan linade i galoppen från ca mån 5 samt red lätt i trav. Slutade rida pga att min man tyckte att det fick räcka. Red dock inte ut, bara i skritt, utan på ridbana och i manege. Red bara min egen häst.
Vet dock inte om jag skulle rida lika länge om jag blir gravid igen, kändes lite oansvarigt att ha utsatt bebisen för fara när jag väl fött den sas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning och gravid

Jag red inte så länge pga jag fick så himla ont i bäckenet.
Det låste sig liksom och det var jobbigt att bara fodra, gå, sitta etc.

Men om jag hade kunnat rida så hade jag gjort det tills magen kommer ivägen eller tills det känns som om kroppen inte vill.
 
Sv: Ridning och gravid

Jag red väl tom 4 månaden tror jag, men efter några halsbrytande avkastningar så klev jag av, det var inte värt riskera ungens välbefinnande.
 
Sv: Ridning och gravid

Det har även varit en hel del moralkakor på radion angående MB. MB hade själv uppgett att hon lyssnar på kroppens signaler men det folk irriterat sig på är att om MB ramlar av på 1,60 hinder så är risken mkt stor för barnet.

Jag har ingen åsikt i frågan....det jag funderar på är att om du som kvinna väljer att rida och sedan ramlar av och att barnet skadas/aborteras pga avtrillningen så kommer sannolikt inte omgivningen att förlåta/se milt på tillbudet.

Tror att det är skillnad om du ramlar av cykeln eller blir sparkad av en häst...då räknas det som en olycka...rider man så skall man nästan räkna med att ngt skall hända verkar det som.
 
Sv: Ridning och gravid

Det tråkiga med artikeln är just att min sambo tycker att jag ska sluta rida. Jag är också av den åsikt att de valt den här barnmorskan bara för att hitta en nyhet. Hurvida MB tävlar eller inte tycker jag är upp till henne och hennes man att avgöra, de vet nog riskerna själva. Tävla känner jag att jag inte skulle göra men att rida lugnt på min egen häst tycker jag är en helt annan sak. Man ger sig ju inte ut på några vansinnes ritter precis. För mig blir det mest skritt och trav, ska jag galoppera brukar jag sätta på chambon för att jag tycker att det känns lite säkrare.
 
Sv: Ridning och gravid

Den här frågan har ju varit uppe en miljard gånger, ungefär, men jag svarar gärna igen:

Jag red t.o.m. graviditetsvecka 34, och red i alla gångarter hela tiden, dock inga långturer (>1tim) mot slutet, eftersom jag fick ont då. Hoppade sista gången någon gång i månad 6 (fick ont av det också), tävlade sista gången i 7:e månaden (femgång på islandshäst). Red bara "min" foderhäst under graviditeten, och hade redan innan graviditeten kommit överens med maken om att det var jag och min kropp som skulle avgöra hur länge/mycket jag skulle rida.

Jag har fått uppfattningen att de flesta barnmorskor och läkare är överens om att själva ridningen INTE är farlig vare sig för mor eller barn under en normal graviditet. Däremot kan det förstås vara farligt att ramla av en häst OM man landar så att det blir en kraftig smäll mot magen (precis som det kan vara farligt att bli sparkad, ramla av en cykel, vara med om en bilolycka etc. etc.). Det som är farligt då, om jag förstått saken rätt, är inte att det blir någon större smäll mot barnet (för det ligger rätt skyddat), utan att en smäll kan göra att moderkakan helt eller delvis lossar från livmodern. DET är väldigt farligt, både för mor och barn. För barnet/fostret försvinner givetvis näringstillförseln om moderkakan lossar, och för mamman finns det en stor blödningsrisk.

Detta är givetvis en RISK, och skall väl bedömas som alla andra risker man tar, både i samband med graviditet och annat. Jag vet folk som på fullt allvar både slutat cykla och slutat köra bil mot slutet av graviditeten, medan jag glatt körde bil dan innan jag födde.... Vilka risker man tar tycker jag alltid måste bedömas av den enskilda personen, och jag kan tycka att folk i allmänhet tar sig alldeles för stora friheter i att tala om för gravida kvinnor vad de SKA och INTE SKA göra. För egen del tyckte jag nästan att det var det jobbigaste med hela graviditeten - att jag i mångas ögon bara var ett förvaringskärl för barnet, och inte en egen person.... "Men skall du verkligen rida - tänk på barnet!" "Får du verkligen äta det där - du som är gravid?" och så vidare....
 
Sv: Ridning och gravid

Jag är inte emot de som rider under graviditet men om jag skulle göra det så vill jag ha en pålitlig häst, jag skulle inte sätta mig på ngn unghäst tex.
Tycker det är jättebra att man inte ger upp allt under en graviditet.Men jag skulle nog försöka att köra å så istället, skulle vara orolig att ngt hände å jag ramlade av å fick missfall.
Även om man har himla bra balans å en pålitlig häst så kan allt hända.
 
Sv: Ridning och gravid

Jösses, denna bild av kvinnor som bräckliga heliga käril när de är gravida!*spysmiley* Det är väl för sjutton bara på tv som kvinnor får missfall när de ramlar nedför en trappa?

Nu förordar jag inte extremt risktagande men kan inte någon av våra läkare berätta exakt vari risken ligger?

Själv lyckades jag dratta en en ponny när jag var i 6:e månaden. Det intressanta var att jag vred mig och tog smällen på ryggen, alltså tappade luften.

Fast iofs har nog barnet fått en del men, han är och har alltid ganska vild av sig. :D

/Jane
 
Sv: Ridning och gravid

Endel får rekommendation att tex inte lyfta för tunga saker de första månaderna av graviditeten så jag tror inte alls det är bra att göra allt möjligt när man är gravid...
 
Sv: Ridning och gravid

Men det är ju oftast de som redan haft ett eller flera missfall eller där man redan konstaterat att något är fel, som får sådana rekommendationer. Vi pratar väl ändå om "normala" graviditeter här?

Sedan måste jag säga att jag under min graviditet inte alls var rädd för missfall - jag kände på nåt sätt att "händer det så händer det". Det var för övrigt en uppfattning som delades av min gynekolog, som sade att "i princip kan du hoppa fallskärm ifall du skulle vilja, men OM du skulle få missfall strax efteråt, så kanske du skulle anklaga dig själv, trots att jag sagt att det inte är större risk för missfall om du hoppar fallskärm". Detta sagt tidigt i graviditeten, förstås....

Jag tycker risken att föda ett skadat barn eller att fostret skulle dö sent i graviditeten är MYCKET mer skrämmande än risken för missfall. En viss missfallsrisk har man ju alltid de tre första månaderna, och är allt annat normalt skall man inte kunna påverka den så väldigt mycket.
 
Sv: Ridning och gravid

Vid förra graviditeten ren jag tom 5 månaden. Fick då sådan enorm foglossning så det var inte värt det (hade så ont att jag inte kunde gå efteråt). Nu är jag i 5, snart 6 månaden igen och rider fortfarande. Jag börjar känna av fogarna så vi får se hur länge jag "står ut".
 
Sv: Ridning och gravid

Att barnet dör sent i graviditeten är oxå ett missfall.Barnet kan dö om man ramlar av hästen , även sent i graviditeten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 222
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp