Ridning och horsemanship

K

Kluns

Jag har tänkt lite på det här med ridning och horsemanship och hur det inte alltid går ihop. Hur gör ni med er ridning? Rider ni bara på som vanligt, alltså som innan ni började med NH, eller har ni fört över horsemanshipen till ridningen och i så fall hur? Jag själv rider ibland i repgrimman, men har inte kommit så långt än. Annars rider jag som jag gjorde innan med bett och tyglar.

Kan ni göra samma saker när ni rider med repgrimma eller utan huvudlag som när ni använder träns, t ex halter, sidvärts och volter? Hur gör ni när ni ska göra dessa övningar? Vad har ni för signaler till hästen?;)

Alltså, hur långt har ni kommit med er "NH-ridning"?:D
 
Sv: Ridning och horsemanship

När jag kom i kontakt med nh öppnades enhelt ny värld för mig och allt som jag tidigare inte förstått blev så självklart och jag insåg att mina intuitiva känslor var riktiga.

Detsamma tror jag hände med min häst (jag började dock arbeta m nh innan jag mötte honom)
min häst är otroligt enkelt funtad, han behöver tydliga förklaringar för att förstå, men han vill gärna förstå och när han gör det är han glad. får han otydliga eller motsägande signaler blir han stressad och sur pch har vid tillfälle kastat av ryttare som då fortsatt att pressa honom (och samtidigt varit otydliga eller motsägande, alrdrig annars)

Det är denna häst som gett mig sambandet med nh från marken och från ryggen. han går alltid undan för tryck, om trycket är rätt riktat.

Jag rider honom i repgrimma i öppnor och skänkelvikningar/tvärning, volter och slalom. ibland för han för sig att inte lyssna på trycket från grimman vid ridning, eftersom han älskar att spring fort och rakt, vilket har resulterat i att han krockat med staketet, detta hände bara 2 ggr, sedan slutade han säga emot när jag sa "sväng"...

Så länge jag verkligen är koncentrerad blir vår ridning nästan bättre med repgrimma än med träns, jag tror båda anstränger sig lite mer och vi blir otroligt lyhörda för varandra, men jag försöker även göra allt jag gör när jag rider m grimma i träns, men ibland hamnar gamla vanor ivägen och jag märker att pållen min blir sur...

jag rider även samlat i grimma, i form och i tölt.
jag har dock inte ridit ut i grimma än, på grund av hans litte stirriga natur och enorma vilja att springa fort (och inte alltid bry sig om matte då..vi har lite att jobba på från ryggen där...)

jag märker att när jag glider bort från nh från ryggen, lyssnar han allt mindre på mig, så jag blir ständigt påmind...:)

så gör vi :p
 
Sv: Ridning och horsemanship

Vad roligt att det går så bra för er!

Skulle vara kul att veta mer om vilka signaler du använder för de olika övningarna och i tölten. Jag har själv en islandshäst som fortfarande är ganska ung, så tölten är inte tränad så jättemycket.

Rider du med sadel eller barbacka? Jag kan tänka mig att kommunikationen blir mycket bättre utan sadel, men jag har hört att det inte är så bra för hästens rygg att rida barbacka för mycket.
 
Sv: Ridning och horsemanship

då min häst har enorma steg (!) i traven är det inte så roligt att rida barbacka alltid. jag vinlgar runt för mycket:angel: , vilket bara stör kommunikationen, så om jag inte bara tänkt skritta brukar jag använda sadel. jag vet inte hur det är med barbackaridning, men jag älskar det :p men det kanske är mer slitsamt...det borde ju bero också på storlek och kondition hos häst och ryttare

jag brukar fästa repet i grimman (alltså dra den runt halsen) så att jag får som "tyglar". mest använder jag signaler från sätet och vikthjälper, vilket får hästen att bli mkt uppmärksam (rider man med träns händer det ju att man ibland glömmer att alltid utgå från sätet och börjar i tygeln) jag har inte ridit utan huvudlag, då han är så het och framåt och nervös nu, jag litar helt enkelt inte riktigt på honom:crazy:

vi rider volter och serpentiner utan problem, om svängen inte blir så liten som jag tänkt mig brukar jag trycka yttre "tygel/rep" mot halsen lite lätt så att han böjer undan för det trycket.
framdelsvändning går alldeles utmärkt, efter att ha tränat på att flytta bakdel från marken är det inga problem från ryggen! sidvärts kan vara lite krångligt, men med vikt, lite "tygeltag" och skänkel går det, men det kanske inte är så perfekt. vi övar på att göra finare, rundare, volter och få en mer exakt kommunikation. man får helt enkelt ta sig en funderare på vad som verkar logiskt: var ska jag sätta tryck som hästen går undan för? och hur fungerar hjälperna jag ger "i vanliga fall"?

har inte tagit hjälp av någon när det gäller denna ridning, utan går helt på känsla och läser hästen. i sommar ska vi på nh-läger så då hoppas jag att vi kan utveckla denna bit ordentligt!:banana:

jag samlar honom helt genom sitsen (tänk halt och drivning) och om jag då driver på till enökning så tar han tölten. nu har han haft lätt för tölten den senaste perioden, så det kan bero på det också. formen blir så klart lite firare, men takten ändå nästan helt ren (han bär sig bra i vanliga fall också, tror att det kan vara svårt på en framtung häst)
 
Sv: Ridning och horsemanship

Tack så mycket för ditt långa svar!

Man blir riktigt inspirerad av att läsa hur långt du har kommit med din häst!:)
 
Sv: Ridning och horsemanship

tack. jag tror att både han och jag tycker att det är roligt också =)
hoppas att det går bra med er träning nu! =)
 
Sv: Ridning och horsemanship

Undrar bara lite över hur du fäster repet när du har det som tyglar. Eller använder du såna mecatetyglar som du pratade om i en annan tråd om jag inte minns fel?
 
Sv: Ridning och horsemanship

jag har som sagt lärt mig en knop så att man fäster änden av repet "i början" alltså i kroken där det sitter fast i grimman...samma knut som macatetyglar sitter med (om jag inte har missuppfattat...men det kan jag ha gjort...) men som sagt så glömmer jag alltid den knopen! så jag brukar helt enkelt göra någon typ av knopknyt som jag tycker verkar hålla (är helt väck när det gäller knopar...) men ska fråga på lägret efter en mer korrekt knop....så jag får återkomma med svar i juli:)
 
Sv: Ridning och horsemanship

Att rida med repgrimma har inget med just NH att göra. Repgrimman är bara ett verktyg. Det är förhållningssättet till hästen som är det väsentliga. "NH-sättet" kan (och bör) man ha med sig hela tiden oavsett om det handlar om hantering av hästen eller dressyrkrumelurer. Ber om ursäkt för om jag skriver självklara saker. Ska erkänna att jag inte lever riktigt som jag lär utan min hästhantering och ridning är en blandning av "normal" och NH.

Men visst, jag kan göra ungefär samma saker med min häst i ridningen med repgrimma som jag kan med träns och använder samma hjälper. Jag har dock lättare för att rida hästen i form och finlira med träns än med grimma. Min förra häst red jag ut på med repgrimma också. Det gör jag inte med min nuvarande ännu för han är lite för ouppfostrad för det så där har jag bettet som en falsk(?) säkerhet.
 
Sv: Ridning och horsemanship

Tack så mycket för ditt svar, Maran! Jag håller med dig om att det är förhållningssättet som är det viktiga, men ridning i repgrimma tycker jag ändå är starkt förknippat med horsemanship;) (även om det naturligtvis kan användas ändå). Det jag egentligen ville veta var om man sedan börjat med NH har ändrat på sin ridstil och i så fall hur. Jag är mer inne på redskap och signaler än hur man är mot hästen (för det kommer naturligt med upp i sadeln).
 
Sv: Ridning och horsemanship

Är det ingen mer här som brukar rida sin häst?:D
 
Sv: Ridning och horsemanship

Kluns skrev:
Är det ingen mer här som brukar rida sin häst?:D

jag skall just börja, har en häst med föl som stått i nåra år, har fått jobba på hennes självförtroende i ett år men nu är vår relation på topp, blir intressant och se hur det blir när man sitter på henne, jag tänker dock bara börja med ett grimskaft eller liknande runt halsen. Har ingen repgrimma men skall skaffa, letar fortfarande efter den perfekta.
 
Sv: Ridning och horsemanship

Jag har också tyckt att det har varit lite svårt att hitta passande repgrimmor, men nu har jag börjat tillverka dem själv (efter beskrivning såklart) och då kan man få dem i exakt rätt passform. Visst är det lite bökigt, men genom att knyta grimman lär man sig hur knutarna går och det blir lättare att ställa in storleken. Sedan kan man ha den första grimman som "mall" och använda den om man vill göra fler grimmor i olika färger. Då behöver man inte prova dem på hästen, utan vet hur stora de ska vara.
 
Sv: Ridning och horsemanship

Kluns skrev:
Jag har också tyckt att det har varit lite svårt att hitta passande repgrimmor, men nu har jag börjat tillverka dem själv (efter beskrivning såklart) och då kan man få dem i exakt rätt passform. Visst är det lite bökigt, men genom att knyta grimman lär man sig hur knutarna går och det blir lättare att ställa in storleken. Sedan kan man ha den första grimman som "mall" och använda den om man vill göra fler grimmor i olika färger. Då behöver man inte prova dem på hästen, utan vet hur stora de ska vara.


du e inte dum du ;) va föreslår du för rep då? måste ju vara nått bra material
 
Sv: Ridning och horsemanship

Det jag tycker är bäst är en flätad skotlina som jag har köpt på en båtaffär. Den är mjuk att jobba med och ganska stadig. Jag har även en grimma av ett rep som är tvinnat, men den är lite sladdrigare och glider runt en del, så jag gillar den flätade skotlinan bättre. Den är lite dyrare, men värd det;)
Repet ska vara ganska tunt, ca 8 mm, och 6 m långt till en stor ponny/liten häst (jag har islandshäst). Bättre med ett för långt än för kort rep, man kan ju alltid kapa det senare.
Lycka till med knytandet!:)
 
Sv: Ridning och horsemanship

Min häst är helt annorlunda när jag sadlar med westernsadeln än dressyrsadeln.
Så vi rider fortfarande 2 ridstilar; klassisk engelsk och NH/western.
Jag gillar båda stilarna, och hästen med, så vi kör nog på det ett tag till. (Tills jag kan mer om NH! :D )
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: mily
·
Träning Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp