Ridning och skidspår

Korven

Trådstartare
Jag undrar om man måste lyda en skylt där det står att ridning är förbjuden på preparerat skidspår. Spåren är lagda på en skogsväg där vem som helst kan gå , köra bil om man har en sån med 4hjulsdrift, gå med hundar osv. Hela vägen tas i anspråk om man ska hårddra det. Jag tycker det är fel och att allemansrätten gäller. Naturligtvis ska dom få åka skidor men inte på nån annans bekostnad. Vi som rider är utestängda från en massa stigar som är upptagna som leder med förbudsskyltar. Vägen är det enda vi har att rida på då åkrar inte är till att tänka på. Vad tycker ni??
 
klart ni inte får rida i skidspåren! tror dessutom att det står även i allemansrätten...

kan ni inte höra med dem som underhåller skidspåren (kommunen?) om man inte kan ha en "ridstig" vid sidan av spåret så att ni kan rida även när det är skidbart..? de kanske inte ens insett att de begränsar er?

och är det verkligen preparerade skidspår på ALLA stigar som går att rida på i närheten? kanske kan man stå ut att begränsa sitt ridvägsurval lite vintertid?
 
Grejen är att dom lägger två skidspår så att dom tar upp hela vägen. VI har ingen annanstans att rida. Dom har massa andra ställen att åka på. Vi vill bara att dom åker på en sida och lämnar den andra orörd av skotern.
 
Det är inget skidspår , det är en väg med lite trafik. Inget elljusspår eller sånt.
 
Saxat från Naturvårdsverkets hemsida:

"Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder
Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder. Men man bör betrakta det som otillåtet. De är anlagda för vandring och motion till fots. I åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud
är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden. Man är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen."

Tyvärr är det sådana som resonerar som du, som gör att vi ryttare blir utestängda från allt fler ridmöjligheter. :mad:

Immer
 
Men jag har ju skrivit att det är en väg ,inte en vandringsled. Dom går inte där men i närheten där vi inte får rida. Vi rider bara där det är tillåtet dvs på vägen som inte är en vandringsled!! Men skidåkarna vill ha hela vägen också och det är det jag vänder mig emot. Har jag så fel?
 
Kolla med din kommun, hos oss är det så att skidspår som är anlagda finns utritade på karta. Då gäller vissa regler under den tid som spåren är i bruk, övrig tid kan vägen användas som vanligt.

För att veta hur det är i erat fall, måste du ta kontakt med aktuell kommun annars avstå från ridning på vägen.
 
Det är bara att rida.Så länge det är en väg där allmänheten kan färdas finns inget hinder.Men man kan ju visa hänsyn och spara ett skidspår.
 
Varför komma med dåliga "råd" och förstöra för andra ryttare, när Boj redan gett tips om hur trådskrivaren ska gå till väga för att inte hamna i bråk? :confused:
 
Varför hamna i bråk?Man kan väl få skriva vad man tycker.!
Hos oss samsar vi .Skidåkare håller sig på ena halvan och ryttare på den andra halvan.Lite rättigheter måste man väl ändå få ha .Inte bara skyldigheter. :confused:
 
varför rida i preparerade skidspår oavsett om ni har ngnstans att roda eller inte, det är väl bara till att ställa till det för alla sveriges andra ryttare som faktiskt under ett par månader om året kan avstå vissa partier i skogen.

med allemansrätten kommer ansvar
 
Nja så enkelt är det inte, skulle jag följt din regel så hade skidåkarna lagt beslag på allt, även preparerade ridvägar och vägar med liten trafik. Visst bör ryttare visa hänsyn och lämna plats men det samma gäller skidåkare och andra som rör sig i naturen.
 
Det gäller ju att hålla reda på var de anlagda skidspåren finns, även om de inte syns under den del av året som är snöfri så kan dom finnas anlagda på karta.

De anlagda spåren brukar finnas i fritidsfrämjandets regi, med kommunen som hjälp. På kommunen finns kartor där spåren är klart utmärkta, i dessa spår är det inte tillåtet att promenera eller rida när dessa är i bruk under snöperiod.

Vi drabbades av detta vid ett tillfälle, då spåret gick mestadels utmed en hage. Men sen ville man fälla staketet för att få en bättre plats för skidåkarna, detta godtogs av stallägaren i utbyte mot att staketet restes efter avslutad säsong av samma personer som lade ner tråden. Detta var då ett gammalt anlagt spår, utmärkt på kartan. Därefter hade kommunen arrenderat ut marken till beteshage under sommatid, men glömt den lilla detaljen om staketet.
 
Och du cajsastina, i Skåne där du bor, är det sällan är bra skidföre och det finns få skidåkare, då är det lätt att vara generös. De som har vinterväglag halva året har nog svårare för denna inställning.
 
Är det en "riktig" förbudsskylt eller en hemtillverkad? Det finns regler för hur man får sätta upp skyltar, kanske någon som är uppdaterad kan redogöra för hur/var man kollar om en skylt är "laglig".

Jag har all respekt för skidåkare, som i allmänhet tar betyligt större ansvar för sina "vägar" än hästägare gör, men även jag har varit med om att de gått lite för långt. I det fallet preparerade de spår på klubbens anlagda terrängbana och ville sedan hindra ridning där...
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 982
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 332
Ekonomi & Juridik Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hur många av oss hästmänniskor, har egentligen koll på det? Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp