Ridning på olika underlag

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Jag äger en dressyrponny som jag tävlar på. Nu under vintern är det så tråkigt klimat; vädret är blåsigt och kallt och det är isigt ena dagen och regnigt andra.
Första dagen har det regnat. Andra dagen blivit is och halt. Tredje dagen soligt och slask. Fjärde dagen snö. Femte dagen endast slask.
Har alltså inte broddat.
Nu är det inte isigt men lite fruset i marken, solen skiner fint och det är ca 2-3+ grader.

Såhär ser naturen ut hos oss; åkrar som omringar stallet där man brukar rida på och träna dressyr. Även skogar och vattendrag i närheten, bland annat en sjö.
Tror ni det vore ok att träna dressyr på åkern? Det läskiga är att den ena åkern är ojämn så där skrittar jag helst bara. Men den andra åkern är någorlunda jämn, mycket jämnare än den ena, och känns inte lika frusen. Kan man dressyra där?

Söker helt enkelt inspiration på uteritter! Har kommit ut så himla lite med ponnyn och det känns riktigt tråkigt. Behöver inspiration med var jag kan rida osv, för när det blåser och är halt eller slask så känns det inte så skoj!

Tips på vad jag kan hitta på, hur jag ska rida på olika underlag osv.
Lite onödigt inlägg kanske men jag mååååste komma ut mer :)
 
Det går att rida dressyr i skogen också, minns att jag och min gamla tränare brukade göra det när vi red ut ihop. Hästarna fick verkligen lyssna, t ex när vi körde samlad galopp på en väg som bjöd in till att stick i full fart.

När jag red själv på grusvägar brukade jag rida skänkelvikningar från sida till sida, ibland öppna eller sluta. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. :)
 
Jag hade absolut broddat för det första.

Allt du kan göra på en ridbana (utom volter typ) kan du göra på en väg :) tex. Skolor, bak-framdelsvändningar, miljoner övergångar mellan och inom gångarterna, diagonalslutor och skänkelviknibgar, serpentiner, enkla byten, byten......

Skritt är underskattat.

Rider man i balans och med känsla och förnuft så kan man nog rida mer eller mindre som vanligt på väldigt många (jämna) underlag. Iaf har det funkar för mej. Men så är min häst van vid detta också.

Sen,
Fråga markägaren om du får rida på åkrar osv.
 
Hej!
Jag äger en dressyrponny som jag tävlar på. Nu under vintern är det så tråkigt klimat; vädret är blåsigt och kallt och det är isigt ena dagen och regnigt andra.
Första dagen har det regnat. Andra dagen blivit is och halt. Tredje dagen soligt och slask. Fjärde dagen snö. Femte dagen endast slask.
Har alltså inte broddat.
Nu är det inte isigt men lite fruset i marken, solen skiner fint och det är ca 2-3+ grader.

Såhär ser naturen ut hos oss; åkrar som omringar stallet där man brukar rida på och träna dressyr. Även skogar och vattendrag i närheten, bland annat en sjö.
Tror ni det vore ok att träna dressyr på åkern? Det läskiga är att den ena åkern är ojämn så där skrittar jag helst bara. Men den andra åkern är någorlunda jämn, mycket jämnare än den ena, och känns inte lika frusen. Kan man dressyra där?

Söker helt enkelt inspiration på uteritter! Har kommit ut så himla lite med ponnyn och det känns riktigt tråkigt. Behöver inspiration med var jag kan rida osv, för när det blåser och är halt eller slask så känns det inte så skoj!

Tips på vad jag kan hitta på, hur jag ska rida på olika underlag osv.
Lite onödigt inlägg kanske men jag mååååste komma ut mer :)

Du kan göra allt dressyrarbete utom volt ute på vägen.
Skänkelvikning mot dikeskanten eller - under förutsättning att det inte kommer bilar, förstås - över vägbanan. Öppna och sluta längs dikeskanten.
Övergångar.
Serpentiner - inte de där över hela ridbanan, men att böja om och ställa om fungerar ju bra och man kan ju välja storleken på "bågarna" hur mycket man vill.
Halt, framdels- och bakdelsvändning går ju lika bra att träna på vägen.
 
@gloiredor
Varför har du inte brodd när vädret hela tiden växlar mellan halka och mildare ?:confused: Är ju livsfarligt påväg till och från hagen tex om det blivit halka över natt osv ?

Ang underlag när vädret är krångligt så att det mest är knöggel och is så rider jag hellre på ett bra underlag i sak än att insistera på att växla underlag ”för att”. Det är inte särskilt främjande om det mest är is/knöggel/ojämnt utan snarare tvärtom.

Med det sagt inte ekvivalent med att jag inte rider ut på mindre optimala vägar alls. Det gör jag, men väljer under riktigt kassa perioder att rida mer inne på bra underlag.
 
@gloiredor
Varför har du inte brodd när vädret hela tiden växlar mellan halka och mildare ?:confused: Är ju livsfarligt påväg till och från hagen tex om det blivit halka över natt osv ?

Ang underlag när vädret är krångligt så att det mest är knöggel och is så rider jag hellre på ett bra underlag i sak än att insistera på att växla underlag ”för att”. Det är inte särskilt främjande om det mest är is/knöggel/ojämnt utan snarare tvärtom.

Med det sagt inte ekvivalent med att jag inte rider ut på mindre optimala vägar alls. Det gör jag, men väljer under riktigt kassa perioder att rida mer inne på bra underlag.
Hej! Menade absolut inte att det varit så mycket is! Annars skulle jag definitivt broddat. Av de 25 hästar i stallet har ingen av oss broddat.
Det har varit så pass halt att jag funderat på broddar runt två gånger i år så har inte lagt ner tid på det.
Och de två dagarna har ägaren sandat den lilla väg till hagen, och hagen har inte haft särskilt mycket is. Så vi har haft det lite skönt här i södra delen :)
Du har rätt; jag har också valt att rida inomhus istället för ute där is kanske ligger kvar i skuggan av träd osv. Även åkrarna har varit hala så har inte ridit där.

Men om ponnyn inte är ute på en vecka och sedan får komma ut efter ytterligare en vecka så blir hon otroooligt taggad och på. Då reser hon sig och taktar och kollar runt :d
Sedan lugnar hon ju ner sig efter ett tag såklart men i början är det väldigt kul.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 097
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 175
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 267
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp