Ridning som imponerar

angelaL

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tràden, men eftersom den handlar om riding, och tjurfaäcktiningsridning sà lägger jag den här.

Titta pà den här filmen sen sà...
http://www.youtube.com/watch?v=bJBHeAura_c

Helt klart har den här dressyren inte har samma prinsiper som tävlingsdressyren, att möta en tjur ger hästen bjudning... Bättre ord är impulsion, (spanaska, engelska, portugisiska och franska för kraft framàt, bjudning, viljan att arbeta och styrka. Svàrt att förklara.

Utan den skulle det inte gà sà bra. Inte heller utför det arbetet med samma pressesion som dressyrhästen, men dressyrhästen saknar, bjudningn, glöden, vigheten, agiliten.

Ja det skilljer sig ganska mycket, men vad tycker ni om ridningen.
Tänk pà saker som: Lydnad, sammarbete, strka, flexibilitet, lungn.
 
Sv: Ridning som imponerar

Trots att jag ogillar tjurfäktning så håller jag med om att man bli impad av ridningen och hästarna.
 
Sv: Ridning som imponerar

Japp, men mest tycker jag synd om tjuren.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jo absolut det gör jag med. Förstår inte hur man kan ha en sport som är sådan.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag kan förstà skönheten i tjurfäktning.

Tjurfäktning är nàgot mycket större än du förstàr. För manniskorna i Iberia har tjurfäkting varit en stor kultur sedan làààngt tillbaka, innan kristus, innan romarna. 10 000 àr. Och det är fortfarande en stor kultur hära nere sà gàr det mer folk och ser tjurfäktning än fotboll.

Fast med vàrt svenska synsätt sà är det alldeles för grymt. Men det är ett spel pà liv och död.

Fast jag tänkte att vi kunde diskutera ridningen, inte tjuren
 
Sv: Ridning som imponerar

Ja iofs. Ryttaren och hästen måste ju lita på varandra till 110% annars går det åt helvete.
Trots att tjuren är i hasorna på hästen så skenar den inte iväg utan litar på att ryttaren har kontroll på situationen.
Det tycker jag är imponerande.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag kan förstà skönheten i tjurfäktning.

Tjurfäktning är nàgot mycket större än du förstàr. För manniskorna i Iberia har tjurfäkting varit en stor kultur sedan làààngt tillbaka, innan kristus, innan romarna. 10 000 àr. Och det är fortfarande en stor kultur hära nere sà gàr det mer folk och ser tjurfäktning än fotboll.

Fast med vàrt svenska synsätt sà är det alldeles för grymt. Men det är ett spel pà liv och död.

Fast jag tänkte att vi kunde diskutera ridningen, inte tjuren

Absolut! Så är det verkligen.

Ridningen är verkligen imponerande och som Thundra säger, de måste lita på varandra så otroligt mycket, och ryttaren verkligen känna sin häst för att veta vad man kan och itne kan göra.
 
Sv: Ridning som imponerar

*kl*

sorry,ser inte tjusningen i det hela när ett djur måste offra livet för en show.

Det finns massa andra grenar inom ridning som är tusentals gånger mer fina och samspelta.....där inget djur behöver lida
 
Sv: Ridning som imponerar

*kl*

sorry,ser inte tjusningen i det hela när ett djur måste offra livet för en show.

Det finns massa andra grenar inom ridning som är tusentals gånger mer fina och samspelta.....där inget djur behöver lida
Tack!
Kunde inte koncentrera mig alls på att titta på ridningen, satt bara o mådde illa över denna sjuka sport. Manligt som fan att döda en tjur, och på så lika villkor sen. Sen skiter jag blanka fan i deras urgamla kultur.
Jag är svensk och glad för vårt svenska synsätt.
 
Sv: Ridning som imponerar

Blev jättenyfiken över tråden TILLS jag såg att det skulle vara med tjurfäktning på videon.. Finns inte mycket som är lika vidrigt som denna sport, man torterar ett djur för nöjes skulle, vilken härlig kultur!! :mad::mad:
 
Sv: Ridning som imponerar

Fast en än gàng.

Jag vet att typ alla pà forumet tycker illa om det eftersom tjuren ska dödas.
Det kan vi ju komma överäns om.

Fast hästen skulle aldrig ha funnts utan tjurfäcktningen. Lusitanon har länge avlas för att vara sà bra med tjuren som möjligt. Hästen tycker om tjurfäktningen även om det inte är ofarligt och den har fàtt sig ett gäng smällar.

Men den vet vad det är den ska göra och de gillar det, gör de inte?

Hur de gör öppna galopp för att hàlla hästen sà nära tjurens horn som möjlgt, för att sedan vánda eller gallopera iväg.

Vi kan nog lära oss mycket. Fórövrigt tycker jag ridningen, hästens och ryttarens kommunikation är välldigt harmoniskt tänk pà vilka krav som ställs.
 
Sv: Ridning som imponerar

Hästen hade nog funnits oavsett tjurfäktning eller ej. Boskapsuppfödning har pågått världen över och t.ex. i westernsammanhang har man ur det fått fram showhästar. Man behöver inte plåga ett djur till döds för att få fram duktiga boskapshästar. Skickliga ryttare/hästar kan visa sin kunskap helt utan bekostnad av något annat djurs liv/hälsa. T.ex Working Equitation...

Patetiskt är det idag, då kunskapen om djurens nerver, känslor och tankeförmåga är väl utbredd, att detta fortgår. Ser det HELT som ett makabert nöje för människor utan känslor.
 
Sv: Ridning som imponerar

eh.... vart är det där samspelt någonstans?? Ser inte några fina hjälpgivningar direkt snarare mer ett utnyttjande av hästens egna "flyktegenskaper" fast man håller den fast med skarpa bett o sporrar. Jättesnyggt.

Att få hästen att inte drabbas av panik ihop med tjuren handlar nog mer om rätt "miljöträning" än om någon proffsig ryttare.

Så trots tjur eller inte så är jag inte ett dugg imponerad av ryttaren. Impad av hästen dock att den accepterar sin ryttare och detta spel.
 
Sv: Ridning som imponerar

En norsk-smuglesare som vågar seg på et innlegg :d
Jag holder med dom som inte helt klarada av å se ridningen for djumishandlingen :confused: '
Den her filmen tycker jag er imponerande!
I og med han rider uten at holda i tyglorna.....så kunde han i mine øyne ridd uten bett og det hele ville sett ennå mer imponerende ut ;)

http://www.youtube.com/watch?v=H_sOWLl6kVw
 
Sv: Ridning som imponerar

Men det är inget JÄTTE extraordinärt att kunna rida så!

Jag kan rida ut på min häst med bara en rem runt halsen,och är lika samspelt med honom för det utan att behöva kasta spjut i en tjur.....fast en och annan älg stöter man ju på:p
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag kan inte alls förstå tjusningen i detta. :crazy:

Det är inget naturligt i detta för varken för den stackars kalven eller hästen.
 
Sv: Ridning som imponerar

Tycker inte det finns någon tjusning eller harmoni i det där övht, bara hemskt rakt igenom. Det finns många andra sporter där samspelet mellan ryttare och häst är stort. Och måste man ha en tjur bakom hästen för att få framåtbjudning då är något galet väldigt fel.

Det är inget annat än hemskt att folk fortfarande försvarar sånt där genom att säga att det är traditioner och sånt. Det finns väldigt mycket bättre videosar med samspelhet mellan ryttare och häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning som imponerar

Vi kan nog lära oss mycket. Fórövrigt tycker jag ridningen, hästens och ryttarens kommunikation är välldigt harmoniskt tänk pà vilka krav som ställs.

Av det här däremot tycker jag man kan lära sej väldigt mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

Det är samspelhet, harmoni och en väldig framåtbjudning även ifall det inte finns någon tjur springandes bakom. Denna videon får iallafall mej att tänka till väldigt hur man egentligen rider.
 
Sv: Ridning som imponerar

Jag bor i spanien sedan snart 20 år och är inte speciellt intresserad av vanlig tjurfäktning. Men en gång om året kommer "rejoneadores" till Mallorca, dvs tjurfäktare till häst och det vill jag inte missa. Går inte direkt för att kolla tjurfäktningen, utan mest för att se deras underbara hästarna och samspelet mellan ryttare och häst.
Vet inte hur man lägger in film, men om ni söker på Raul Martin Burgos y Campito på Youtube, så får ni se en kille som tjurfäktar utan träns, (filmen har dock dålig kvalitet men lite ser man). Jag har sett detta i verkligheten på Mallorcas tjutfäktningsarena som är mycket vackrare, stor och pampig mitt i natten. Gissa om man fick gåshud!
 
Sv: Ridning som imponerar

Har väldigt svårt att se något fint i att sticka spjut i en levande, instängd tjur bara för att plåga den. Vill man rida och samspela med hästen måste man väl kunna göra det utan att samtidigt behöva plåga en stackars tjur?
 

Liknande trådar

Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Salasolen
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp