Ridning som motion?

hollypolly

Trådstartare
Känner mig så himla himla otränad just nu eftersom jag på senare tid inte kommit iväg ut och sprungit som jag brukar nästan varje dag och har heller inte orkat åka till gymmet.
Är lite hängig för det är så mörkt ute och det är ju många andra också.
Tycker ni ridning ger någon motion? Jag brukar rida nästan varje dag nu i ungefär en timme och känner mig aldrig trött så som efter joggning eller gymmet men jag är trött efteråt hemm och får träningsvärk ibland.
Tycker ni man får motion när man bara rider är helt enkelt frågan ?
 
ja man får motion när man rider*. Pulsen och andningen ökar = motion (i alla fall för mig)

Ger det lika stort utslag som intervalllträning i uppförsvbacke? Nej. Men det gör inte golf eller bowling heller.

*om man rider, åka häst är något annat.
 
Känner mig så himla himla otränad just nu eftersom jag på senare tid inte kommit iväg ut och sprungit som jag brukar nästan varje dag och har heller inte orkat åka till gymmet.
Är lite hängig för det är så mörkt ute och det är ju många andra också.
Tycker ni ridning ger någon motion? Jag brukar rida nästan varje dag nu i ungefär en timme och känner mig aldrig trött så som efter joggning eller gymmet men jag är trött efteråt hemm och får träningsvärk ibland.
Tycker ni man får motion när man bara rider är helt enkelt frågan ?


Det beror ju på vad du menar med rider... rida eller åka häst? Om jag är ute och skrittar på halvlång tygel i en timme med någon travsekvens blir jag inte trött. Om jag rider för instruktör en timme brukar jag blir ordentligt genomarbetad - precis som hästen. ;)

Jag har blivit rätt slapp i takt med att hästen fått trappa ned på arbetet, så jag tycker det är rätt jobbigt även att stå i fältsits i längre perioder nu. Skulle antagligen bli helt utpumpad av ett riktigt pass. Det räcker med att ta av stigbyglarna för att jag ska bli halvflåsig bara av en kort stunds trav- och galopparbete. Man tappar muskelmassa och kondition snabbt om tusan... :devil:
 
Det beror ju på vad du menar med rider... rida eller åka häst? Om jag är ute och skrittar på halvlång tygel i en timme med någon travsekvens blir jag inte trött. Om jag rider för instruktör en timme brukar jag blir ordentligt genomarbetad - precis som hästen. ;)

Jag har blivit rätt slapp i takt med att hästen fått trappa ned på arbetet, så jag tycker det är rätt jobbigt även att stå i fältsits i längre perioder nu. Skulle antagligen bli helt utpumpad av ett riktigt pass. Det räcker med att ta av stigbyglarna för att jag ska bli halvflåsig bara av en kort stunds trav- och galopparbete. Man tappar muskelmassa och kondition snabbt om tusan... :devil:
Ja det har du ju rätt i att lektioner är flåsiga.
Jag rider bara i skogen men vi travar och galopperar långa sträckor också.
 
Tror ni det är farligt för kroppen att bara rida som motion och sedan vara stilla resten av dagen ?
Jag mår sketligt när jag inte får ordentligt med motion känner att jag måste ta mig i kragen och röra mina egna ben igen.
 
Tror ni det är farligt för kroppen att bara rida som motion och sedan vara stilla resten av dagen ?
Jag mår sketligt när jag inte får ordentligt med motion känner att jag måste ta mig i kragen och röra mina egna ben igen.


Jag tror att ridningen blir mycket bättre om du håller dig någorlunda i form. Muskelmassa, koordination, balans, kondition - det är många delar som ska funka för att rida vettigt. Så ja, jag tror absolut att det är viktigt med träning även utanför stallet, särskilt om du bara har en häst och mest motionsrider och amatörtränar ett par gånger i veckan. Det räcker inte för att hålla igång kroppen.
 
Känner mig så himla himla otränad just nu eftersom jag på senare tid inte kommit iväg ut och sprungit som jag brukar nästan varje dag och har heller inte orkat åka till gymmet.
Är lite hängig för det är så mörkt ute och det är ju många andra också.
Tycker ni ridning ger någon motion? Jag brukar rida nästan varje dag nu i ungefär en timme och känner mig aldrig trött så som efter joggning eller gymmet men jag är trött efteråt hemm och får träningsvärk ibland.
Tycker ni man får motion när man bara rider är helt enkelt frågan ?
För mig ger ridningen just ridmuskler. Jag märker inte att jag blir bättre konditionsmässigt i jpggingspåret av ridning. Tycker dock att jag behöver träna för att orka rida. Personligen behöver jag träna exempelvis bålen för att orka sitta bra på hästen.
 
Känner mig så himla himla otränad just nu eftersom jag på senare tid inte kommit iväg ut och sprungit som jag brukar nästan varje dag och har heller inte orkat åka till gymmet.
Är lite hängig för det är så mörkt ute och det är ju många andra också.
Tycker ni ridning ger någon motion? Jag brukar rida nästan varje dag nu i ungefär en timme och känner mig aldrig trött så som efter joggning eller gymmet men jag är trött efteråt hemm och får träningsvärk ibland.
Tycker ni man får motion när man bara rider är helt enkelt frågan ?

Jag tycker att det är väldigt dålig motion som jag inte har nytta av i mitt vardagliga liv. Jag blir inte starkare eller får bättre flås och kondition. Efter att jag slutade rida och började springa och träna på andra vis så är jag i mycket bättre form. Ridningen gav mig balans för att kunna sitta kvar på hästen, men jag var lat och tränade min häst att jobba hårt utan att jag behövde jobba speciellt mycket. :)

Men jag red aldrig för motionens skull, utan för att jag tyckte att det var roligt! :)
 
Det beror väl på vad du menar med motion och vad det är meningen att motionen ska göra med dig.¨
Vill du röra dig mer än att bara sitta på arslet på en kontorsstol hela dagarna? Då är ridningen absolut motion, eftersom du rör på dig mer än inget alls när du rider
Vill du förbättra kondisen inför sommarens löptävlingar? Njä, då finns det bättre sätt att träna.

Själv rider jag som sjukgymnastik, eftersom det är väldigt bra bålstabilitetsträning och en lisa för själen. Min "spring-kondis" är typ mellan urdålig och obefintlig och det innebär att det för mig är konditonsträning att trava och galoppera lite på min häst (som har stora gångarter, så det kräver att jag även jobbar en del på min stabilitet, vilket också är jobbigt när man är otränad). Men därmed inte sagt att detsamma gäller för dig
 
Jag tycker att det är väldigt dålig motion som jag inte har nytta av i mitt vardagliga liv. Jag blir inte starkare eller får bättre flås och kondition. Efter att jag slutade rida och började springa och träna på andra vis så är jag i mycket bättre form. Ridningen gav mig balans för att kunna sitta kvar på hästen, men jag var lat och tränade min häst att jobba hårt utan att jag behövde jobba speciellt mycket. :)

Men jag red aldrig för motionens skull, utan för att jag tyckte att det var roligt! :)


Tycker du det även på en häst som rör sig mycket? Jag förstår typ western som är så himla markbunden, det blir ju bekvämt (ska ju vara det också). Men en dressyrhäst med kadens tycker jag är skitjobbig att sitta på bara, att dessutom finlira - då krävs stark bål och koordination.
 
Jag har nyss (några månader sen) tagit upp ridningen igen efter flera år utan och jisses så trött jag blir! Rider lektion på ridskola en gång i veckan och efteråt är jag helt slut i kroppen och får träningsvärk varenda gång. Så ja, det är absolut motion!
Sen är en gång i veckan för lite för att det ska göra så stor skillnad.. Jag får lika mkt träningsvärk nu som första gången.
 
När jag började rida igen fick jag ordentlig träningsvärk i magen och lårens insida. När jag kommit igång fick jag det inte längre. Sen efter sommaruppehållet fick jag det igen. Jag kan få de nu också vi en hel lektion rider ut stigbyglar eller liknande. det beror ju helt på vad man gör. Ryttarens puls följer hästens så en timmes skritt är som en promenad medan trav är mer som jogging och galopp ytterligare lite mer puls. Lägger man sen till en häst med stor gång, sitta ner i traven osv då blir det ju mer träning än annars.
 
Motion kan vara många olika saker
Dels kondition såsom löpning
Styrka såsom styrketräning
och en del annat

Jag tycker ridning ger bålstabilitet och balans. Viss styrka i ben.
Sen när jag för många år sen hade häst i kollektivstall tyckte jag att jag blev stark av sysslorna såsom att bära vatten etc
 
Jag föddes 1966 med klen muskelmassa och gick på massa olika sorts extragymnastik med styrka, balans och så vidare för att stärka kropp o själ eller vad det nu var :). 1973 ringde sjukgymnasten upp mamma och bad mamma dra på mig byxor utan sömmar, skor eller stövlar med klack, oömma kläder i övrigt och åka till Pettersbergs ridskola på norr i Örebro. Så började min gymnastik till häst. Det märktes milsvid skillnad ganska snart, både ork, balans och hållningsmässigt. Vid sidan om fortsatte jag med olika sorts extragymnastik, på golv, med maskiner och via simning. 2013 tog hästlivet uppehåll och efter ett år upptäckte jag ganska snart att jag tappade massor... hållningen är kass, flåset har tagit slut, och jag började få urinläckage och diverse andra oönskade bieffekter. Så jag tycker nog att ridning och hästandet i stort är motion. Mina sjukgymnaster är grymt ledsna på att mitt hästliv ligger på is.
 
stalljobbet får man ju mer eller mindre motion av, i alla fall om man jobbar på lite och inte går och slöar.
tränar man hästen varierat så får man också bättre motion än att bara åka runt ute i skogen. dvs om man har 2-3 intensiva hopp/ dressyrpass för tränare, 2 tömkörnings pass med mycket spring efter hästen och intervall träning i jockey läder och sen långa promenader avsuttet resten av veckan så får man bra allround motion/träning.

men att lulla runt utan att riktigt anstränga sig får man ju inget av.
 
Jag säger som flera andra - att graden av motion kan variera stort beroende på hur man rider. Jag själv får knappast någon större träningseffekt av själva ridningen, men å andra sidan är det oerhört mycket bättre än att sitta i tv-soffan. Som Buck skrev kan ju kringarbetet också bidra en hel del, en mig närstående ung kvinna har aldrig varit så vältränad som när hon gick på ridgymnasium och skötte många hästar, grymt stark och rena tävlingssimmarkroppen.
 
Känner mig så himla himla otränad just nu eftersom jag på senare tid inte kommit iväg ut och sprungit som jag brukar nästan varje dag och har heller inte orkat åka till gymmet.
Är lite hängig för det är så mörkt ute och det är ju många andra också.
Tycker ni ridning ger någon motion? Jag brukar rida nästan varje dag nu i ungefär en timme och känner mig aldrig trött så som efter joggning eller gymmet men jag är trött efteråt hemm och får träningsvärk ibland.
Tycker ni man får motion när man bara rider är helt enkelt frågan ?

Säger som flera andra:
Lite lulla-runt-i-skogen ridning, nej.
Intensitvt träningspass för tränare, då jag svettas som en gris och har träningsvärk dagen efter, JA.

Men jag tycker inte att det ger bra allroundmotion - man mår bra av att träna både flåset o muskler på andra sätt vid sidan om ridningen.
 
Jodå, ridning ger motion. Vet bara hur det märks att man har dålig kondis, när jag varit på hopplektioner och flåsat som en jadu efter att ha hoppat en bana på ca 20 språng. Jag inbillar mig att ju oftare man rider desto bättre blir det, själv känner jag att min kondis blir bättre ju mer jag rider samt att mina magmuskler tränas upp också.

Sen är det nog inte fel att motionera utanför stallet med, jag ska själv börja simma och försöka med några lätta pilatesbolls övningar här hemma för att stärka bålmuskulaturen. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
456
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
871
Senast: valy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 632
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp