Ridning under graviditeten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Alfhild

Hur länge fortsatte ni att rida under graviaditeten? Även om man har en snäll häst och är försiktig så vet man ju aldrig när det händer något. Har tyvärr inget ridhus att hålla till i heller... :(
 
Sv: Ridning under graviditeten?

man vet aldrig om det händer något när man åker bil heller :) Jag red ända till jag lämnade ut hästen på foder. dvs 3mån innan förlossning. De flesta jag har hört rider så länge det känns bra.

Min barnmorska uppmuntrade min ridning, då fick jag motion och skulle man ramla av så krävs det en riktig ordentlig smäll eller att man har otur för att det ska hända något.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

till åttonde månaden. Då påverkade magen balansen så pass mycket att jag inte hade kunnat reglera en "dum" situation på hästen
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag red till och med graviditetsvecka 34, alltså till ca 6 veckor innan förlossningen. Det var egentligen inget medvetet beslut att "detta är min sista ridtur", utan det blev så eftersom jag hade mycket på jobbet just då, och sedan kändes det ju inte riktigt som läge att börja igen 3 veckor innan förlossning...

Jag hade heller inget ridhus, och jag ändrade inte heller särskilt mycket på min ridning för att jag var gravid. Det blev normala dressyrpass på bana, och ridturer på vägarna/i skogen som vanligt, i alla gångarter. Jag tävlade (i femgång på islandshäst) sista gången i sjunde månaden. Dock blev det inga långturer den sista tiden, eftersom jag kände av foglossning då (och fick värk efteråt). Jag red heller inga andra hästar än "min egen" (foderhäst), som jag kände väl. Hoppade gjorde jag inte efter sjätte månaden (för det gjorde ont i bäckenet).

Jag tror nog att man inte skall tänka för mycket på att vara försiktig - det blir nog lätt så att man blir smårädd och därmed en sämre (och farligare!) ryttare. Självfallet finns det risker med att rida, men har man bestämt sig för att ta de riskerna, så tror jag att det är bättre (=mindre farligt) att rida så som man alltid gjort. I mitt fall var det dessutom så att jag tror att hästen hade blivit minst sagt otålig och irriterad om det bara blivit mycket lugna ridturer - han behövde helt enkelt få springa lite för att fortsätta vara lugn och lyhörd...
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag red t.o.m v 33. Jag kände vid de sista ridtillfällena att magen var lite "ivägen", så sista gången jag red sa jag till min kompis som var med ute, att det här är sista gången! Mycket kan hända, jag gick omkull med min valack när jag var i vecka 26 ca. Han snubblade olyckligt och föll, men jag kunde "kliva" av, då han föll likt en kamel... först famdelen sedan bakdelen, tur i oturen! Anser att mina hästar är lugna och trygga men olyckan kan vara framme ändå. Om jag blir gravid igen kommer jag nog sluta tidigare, det är bara en känsla jag har! Lycka till med din ridning och graviditet!
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Tack för era svar! :bow: Jag skulle gärna fortsätta rida så länge som möjligt men det finns ju en orolig blivande pappa att ta hänsyn till också... Men om barnmorskan säger att det går bra så borde det inte vara någon fara än på ett tag.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Alfhild skrev:
Hur länge fortsatte ni att rida under graviaditeten? Även om man har en snäll häst och är försiktig så vet man ju aldrig när det händer något. Har tyvärr inget ridhus att hålla till i heller... :(

Hade tänkt rida så länge som möjligt, men när jag blev avkastad för 3:e gången så tyckte jag det var dags att "kliva av" frivilligt...var väl i 5:e månaden eller nåt
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Min sambo sa som så "om rådjuren kan vara ute och skutta när de är med barn, då kan nog du hålla på och rida" :o Både skönt och lite oroande att han inte var mer rädd om mig :)
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Lite drygt tredje månaden!!! Jag trodde att jag lätt skulle kunna rida till sjätte eller sjunde månaden, men jag fick ont av att rida och kunde knappt gå efteråt. Dessutom har jag inte nån lugn och såsig häst. Hon kände direkt att matte satt dåligt i sadeln och utnyttjade det till fullo. Samtidigt som hon brallade allt hon kunde så fick jag kramp i benen och när jag så åkte i backen så var det liksom inte värt det längre.

Promenader är nog så trevligt och de har jag gett upp nu, i 8:e månaden, då hästen är för snabb för min otympliga kropp och mina förkrympta lungor.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Vissa kan rida hela tiden men har manotur så kan det räcka med en avåkning,men man kan ramla i trappen också ,Har själv aldrig utsatt mig och mina väntade bebisar för onödiga risker.Tänk om något hade hänt ,jag hade aldrig förlåtit mig själv.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag fick sluta rida i v.24 eftersom jag fick en massa sammandragningar efter avslutat ridpass, även efter lugna skrittpass.
Kan hända att det hade gått bra igen senare i graviditeten, men då hade jag möjlighet att köra min ena och ha den andra som handhäst så jag testade inget mer...
Dessutom ansåg jag att min balans blev avsevärt sämre redan efter v.20 så även om jag har en SUPER snäll häst ansåg jag mig inte vara kapabel till att sitta kvar OM något skulle hända, så det var inget jag kämpade för heller i o f.... :smirk:
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag har aldrig haft tillgång till ridhus, men red till jag var i 6-7:e månaden. Min BM sade att det inte var någon fara eftersom min kropp var van vid ridningen.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag red till dan innan förlossningen! (att jag inte red samma dag berodde på att jag inte hann *fniss*)
Som sagt, olyckor kan hända när som helst, det behöver inte vara hästar inblandade....
Jag är jätteglad att jag red så mkt, förlossningen gick jättebra o snabbt, barnmorskan utbrast mitt i alltihopa; "du rider rätt mycket va?" haha....dessutom hade jag ont i ryggen hela graviditeten UTOM när jag red ;) äremot hanterade jag aldrig lynniga hästar eller såna jag visste kunde sparka, för det var jag lite försiktig med. Ramlade faktiskt av i sjunde månaden när jag kom på den dumma idéen att jag skulle skritta ut barbacka (man har inte samma balans som vanligt, o hästar blir rädda), men det gick bra, Alexis sparkade med en gång så jag var mest orolig för hästen som var på väg i sken hemåt, men det gick bra med henne oxå! :)
 
Sv: Ridning under graviditeten?

Jag är i v.21 och rider fortfarande. Min barnmorska har sagt att jag ska rida så länge det känns bra för mig och magen. Sambon har accepterat det. Så jag kommer att fortsätta så länge det känns okej och pållan bär mig. :)
 
Sv: Ridning under graviditeten?

EVA skrev:
Vissa kan rida hela tiden men har manotur så kan det räcka med en avåkning,men man kan ramla i trappen också ,Har själv aldrig utsatt mig och mina väntade bebisar för onödiga risker.Tänk om något hade hänt ,jag hade aldrig förlåtit mig själv.

Jag tänker nog lite likadant som du, tror inte heller att jag skulle kunna förlåta mig själv. Samtidigt så är det ju många här som har fått "godkännande" från barnmorskan... Vi får väl se hur det blir, man kan ju alltid tömköra, köra osv.
 
Sv: Ridning under graviditeten?

EVA skrev:
Vissa kan rida hela tiden men har manotur så kan det räcka med en avåkning,men man kan ramla i trappen också ,Har själv aldrig utsatt mig och mina väntade bebisar för onödiga risker.Tänk om något hade hänt ,jag hade aldrig förlåtit mig själv.

Jag har ridit under mina graviditeter, har aldrig åkt i backen (men har inte hoppat eller ridit hårda pass...). Däremot åkte jag med dunder och brak nedför trappan hemma, blev "bara" blåslagen och öm i kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 192
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 957
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 099
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp