Ridning & vaccinering?

Ajabaja

Trådstartare
Ridning & vaccinering?

Hej! Mina ponnyer blev vaccinerade i måndags morse & nu undrar jag hur hårt jag kan rida de närmaste dagarna? & hur länge de behöver vila efter vaccinationen?
De har båda full kondis & går på bete.

Tidigare har jag alltid låtit dem vila en dag & sedan tagit det lugnt 1-2 dagar. Har oxå hört att de inte får svettas, men hur gör jag då när den ena nästan aldrig svettas & den andra alltid svettas? :confused:

(Blev kanske lite förvirrande..) :smirk:

Tack på förhand! :bow:
 
Re: Ridning & vaccinering?

Hästen behöver ca 1 vecka på sig att bygga upp ett vaccinationsskydd, så låt hästen ta det lugnt i 1 vecka efter vaccinationen. Man kan rida...såklart, men man ska inte svettrida...typ träna eller dyl. Med svettridning menas ju egentligen arbeta hästen ordentligt...om du förstår ungefär vad jag menar. Men att hästen svettas av stress, nervositet eller är allmänt uppåt är ju inte samma sak som att arbeta den sjöblöt av svett.
 
Re: Ridning & vaccinering?

Om vi antar att det är vaccinering mot A1 influensa du menar, så har jag fått följande svar av veterinär:

Hästen kan reagera mot vaccinet genom att få feber och / eller bli allmänt hängig. I så fall skall den givetvis vila tills den är bra.

Om hästen mår som vanligt, går det bra att rida som vanligt, men den bör inte utsättas för maxansträngning på ca en vecka. Vad som är maxansträngning varierar naturligtvis från häst till häst, men ett normalt träningspass t.ex. hoppning eller dressyr (om det är vad hästen är van vid och brukar göra utan att bli "helt slut") är alltså OK.

Hur svettig hästen blir är ju inte bara beroende på hur hårt hästen ansträngt sig, utan också på hur varmt det är ute, hur mycket päls hästen har, individuella skillnader osv. Svettning är alltså inte ett särskilt bra mått på ansträngning - att mäta puls och andning är bättre.
 
Re: Ridning & vaccinering?

Tack för svaren!
Båda har blivit jättepigga & mår faktiskt bättre än vanligt! C-ponnyn syns det alltid på ögonen om han är vaccinerad. Han blir liksom mer stabil, men kan fortfarande vara väldigt pigg. Shettisen är den som svettas... men han är oxå den som har bäst kondis & minst päls än så länge..

Då tar jag det lite lugnt, men börjar rida nu efter hästarnas tempo.

Tack så mycket! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 005
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp