Ridning vs annan träning

Habina

Trådstartare
Ibland när jag stöter på träningstips i form av tex ”promenera 3 gånger/vecka á 20 min så lever du längre!” eller ”sänk blodsockret genom att gå en timme varje dag” så funderar jag på hur det kan översättas till ridning.

Har ända sen sena tonåren haft en felaktig bild av hur tränad jag är, baserat på att ridning inte är motion. Men senaste åren har jag träffat personer inom vården som sett ridningen som det som ”räddat” mig (tex gett mig starka fotleder trots EDS) från skador.

Så hur översätter man ridning till annan träning? Vad motsvarar tex en skrittrunda på en halvtimme? En uteritt i alla gångarter ett par timmar? Ett dressypass där man svettas och kommer upp i puls? Etc.

Jag behöver veta så jag kan börja se ridningen som min friskvård helt enkelt! :)
 
Ibland när jag stöter på träningstips i form av tex ”promenera 3 gånger/vecka á 20 min så lever du längre!” eller ”sänk blodsockret genom att gå en timme varje dag” så funderar jag på hur det kan översättas till ridning.

Har ända sen sena tonåren haft en felaktig bild av hur tränad jag är, baserat på att ridning inte är motion. Men senaste åren har jag träffat personer inom vården som sett ridningen som det som ”räddat” mig (tex gett mig starka fotleder trots EDS) från skador.

Så hur översätter man ridning till annan träning? Vad motsvarar tex en skrittrunda på en halvtimme? En uteritt i alla gångarter ett par timmar? Ett dressypass där man svettas och kommer upp i puls? Etc.

Jag behöver veta så jag kan börja se ridningen som min friskvård helt enkelt! :)

Vet inte om detta är till någon större hjälp, men min sportapp (Endomondo) visar hur många kalorier en gör av med. Vet dock inte hur väl det stämmer pga bryr mig inte. :D

30255
 
Finns ju fler appar som är mer hästinriktade, t ex Equilab, som ska mäta hästens rörelser och gångarter, minns dock ej om de tar upp ryttarens prestation...
 
Ridning är ju en motionsform. Jag menar en timme löpning är ju inte ekvivalent med x timmar styrketräning. All träning är bra träning.

Kul att du kan rida trots din EDS. Jag var tvungen att sluta.
 
Jisses, en lö förmiddag när jag hade stegräknare kundaa jag komma upp i 12000 steg en förmiddag lätt, å sen ridning/körning, mocking, (är ju inte enbart promenad, utan arbete på det)

Dock är allsidig träning den bästa, brukar dock jämföra mocka som skotta snö, leda hästar som promenad, rida dressyr som tex dans, uteritt som jogging tur, gaaloppintervaller som intervallwr😂 körning som styrketräning.
Monte går int sätta in😂 är monté
 
Ridning är ju en motionsform. Jag menar en timme löpning är ju inte ekvivalent med x timmar styrketräning. All träning är bra träning.

Kul att du kan rida trots din EDS. Jag var tvungen att sluta.

Ja, ridning är fantastisk egentligen, tränar både styrka, kondition, koordination och balans.

Så tråkigt att du var tvungen att sluta rida. :(
 
Ridning är definitivt bra motion, utan tvekan. Jag vet inte vad artiklarna menar med gå x gånger x tid om veckan så lever du länge (vad det är i promenaden som gör att du lever längre). Men det är ju vetenskapligt bevisat att en snabb promenad där man får upp pulsen gör att hjärnan till exempel åldras långsammare (lite förenklat) och då ska man ligga på cirka 75% av maxpuls om jag inte missminner mig. Man kan läsa mer om det i boken hjärnstark, att vi på häst dessutom befinner oss i rörelse, konstant tar beslut, hela tiden måste hålla balans och fokus, reagera fort på oförutsedda händelser mm gör att jag är övertygad om att ridning är the shit.
Dessutom ökar du ju blodgenomströmning, vi använder både de små och stora musklerna och typ tusen andra grejer.

Jag upplever samma form av "kroppsanvändande" när jag rider, även när jag skrittar. Att jag använder mycket muskler och att blodet strömmar på bra. Finns en anledning till att jag snudd på aldrig har frusit till häst liksom. Men däremot får jag inte den där pulshöjningen av en skrittrunda, det får jag däremot av ett dressyrpass eller av en mer aktiv skogstur mm. Jag är så nördig att jag mäter min puls ofta under ridning och jämför med springa/promenad/rask promenad ganska ofta.
 
@Habina Med ett aktivitetsarmband ser du lätt hur mycket du rört dig när du rider eller är i stallet.
Jag har ett(fitbit) och tycker det funkar jättebra. En dag med stall kommer jag lätt långt över 12000 steg, en dag utan blir det mindre. Men då har jag ett kontorsjobb som lätt kan bli ganska stillasittande. Mitt aktivitetsband mäter också puls så man kan se hur intensivt man rört sig och när på dygnet eftersom den också funkar som klocka. Det är ganska stor skillnad på att bara skritta gentemot om man travar och galopperar vad gäller ridningen.
På telefonen har jag Equilab som jag brukar sätta på när jag rider för att få en känsla för hur mycket jag egentligen red i varje gångart och när jag rider ut var jag red och hur länge.
Så dessa två tycker jag kompletterar varandra på ett bra sätt :)
 
@Habina Med ett aktivitetsarmband ser du lätt hur mycket du rört dig när du rider eller är i stallet.
Jag har ett(fitbit) och tycker det funkar jättebra. En dag med stall kommer jag lätt långt över 12000 steg, en dag utan blir det mindre. Men då har jag ett kontorsjobb som lätt kan bli ganska stillasittande. Mitt aktivitetsband mäter också puls så man kan se hur intensivt man rört sig och när på dygnet eftersom den också funkar som klocka. Det är ganska stor skillnad på att bara skritta gentemot om man travar och galopperar vad gäller ridningen.
På telefonen har jag Equilab som jag brukar sätta på när jag rider för att få en känsla för hur mycket jag egentligen red i varje gångart och när jag rider ut var jag red och hur länge.
Så dessa två tycker jag kompletterar varandra på ett bra sätt :)

Nä, så seriös är jag inte. ;) Var mest nyfiken på om det fanns nån allmän jämförelse mellan ridning och annan träning. Jag vet redan att jag rör mig mer än vad som rekommenderas, trots att jag har ett stillasittande jobb. En vanlig vardag går jag 13000-14000 steg och en helg brukar jag landa på runt 18000 steg. Detta trots att jag rätt ofta glömmer bort att ta med mig mobilen som mäter steg.

Har en kompis som ridit en del med aktivitetsarmband och jag vet att vi diskuterade i början hur pulshöjande det faktiskt var även när hon tyckte att hon "bara" red lite lättare dressyr.
 
Vet inte om detta är till någon större hjälp, men min sportapp (Endomondo) visar hur många kalorier en gör av med. Vet dock inte hur väl det stämmer pga bryr mig inte. :D

Visa bifogad fil 30255
Då red du på i rätt bra tempo ser det ut som.
Dvs. inte mycket skritt alls?

@Habina
Som jämförelse med en siffra på rask promenad (även om det är individuellt och beroende av tempo, vikt osv) var runt kcal/30 m in i c:a 6,4 km/h . Så 340 kcal/h promenad.

Löpning hamnar på 592-1222 km/h beroende på tempo enligt den källan.
Vet inte hur exakt den är, men den här beräknings-sidan kan väl ge en fingervisning.
http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

Sedan kan man ju gå ett steg till och räkna sin foderstat gällande kalorier om man verkligen vill grotta ned sig och se vad man gör av med på underhållsbehov och mortion kontra stoppar in. Finns många appar som kan hjälpa till där.
 
Då red du på i rätt bra tempo ser det ut som.
Dvs. inte mycket skritt alls?

@Habina
Som jämförelse med en siffra på rask promenad (även om det är individuellt och beroende av tempo, vikt osv) var runt kcal/30 m in i c:a 6,4 km/h . Så 340 kcal/h promenad.

Löpning hamnar på 592-1222 km/h beroende på tempo enligt den källan.
Vet inte hur exakt den är, men den här beräknings-sidan kan väl ge en fingervisning.
http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

Sedan kan man ju gå ett steg till och räkna sin foderstat gällande kalorier om man verkligen vill grotta ned sig och se vad man gör av med på underhållsbehov och mortion kontra stoppar in. Finns många appar som kan hjälpa till där.
Ja, just den rundan brände vi på rätt bra. :D
 
Ibland när jag stöter på träningstips i form av tex ”promenera 3 gånger/vecka á 20 min så lever du längre!” eller ”sänk blodsockret genom att gå en timme varje dag” så funderar jag på hur det kan översättas till ridning.

Har ända sen sena tonåren haft en felaktig bild av hur tränad jag är, baserat på att ridning inte är motion. Men senaste åren har jag träffat personer inom vården som sett ridningen som det som ”räddat” mig (tex gett mig starka fotleder trots EDS) från skador.

Så hur översätter man ridning till annan träning? Vad motsvarar tex en skrittrunda på en halvtimme? En uteritt i alla gångarter ett par timmar? Ett dressypass där man svettas och kommer upp i puls? Etc.

Jag behöver veta så jag kan börja se ridningen som min friskvård helt enkelt! :)
Intressant! För mig är en halvtimmes ridning ingen träning alls, men min kompis som inte är ridvan kunde knappt gå på en vecka pga träningsvärk efter en skrittur med mig som ledare.
När jag red som mest kunde jag inte översätta det till kondition och muskler när jag tex försökte springa. Men jag var fast i kroppen och smidig. Jag galopptränade mina hästar i galoppsadel, det klarade jag mycket sämre efter uppehåll i ridning och ganska hård träning på gym.

Min slutsats är att jag tror att ridning är jättebra och stärker kroppen men att kroppen också vänjer sig vid det man gör. Som när man rider en ny häst, det känner jag oftast i nya muskler.
 
Då red du på i rätt bra tempo ser det ut som.
Dvs. inte mycket skritt alls?

@Habina
Som jämförelse med en siffra på rask promenad (även om det är individuellt och beroende av tempo, vikt osv) var runt kcal/30 m in i c:a 6,4 km/h . Så 340 kcal/h promenad.

Löpning hamnar på 592-1222 km/h beroende på tempo enligt den källan.
Vet inte hur exakt den är, men den här beräknings-sidan kan väl ge en fingervisning.
http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

Sedan kan man ju gå ett steg till och räkna sin foderstat gällande kalorier om man verkligen vill grotta ned sig och se vad man gör av med på underhållsbehov och mortion kontra stoppar in. Finns många appar som kan hjälpa till där.

Nä, kalorier är jag inte ett dugg intresserad av. Var som sagt mer ifall det gick att likställa med promenad om man skrittade en runda eller jogging ifall man red i alla gångarter. Men det verkar inte finnas, utan jag får njuta av ridningen oavsett helt enkelt. Samt ignorera alla ”hurtiga” tips jag stöter på i tidningar. ;)
 
Nä, kalorier är jag inte ett dugg intresserad av. Var som sagt mer ifall det gick att likställa med promenad om man skrittade en runda eller jogging ifall man red i alla gångarter. Men det verkar inte finnas, utan jag får njuta av ridningen oavsett helt enkelt. Samt ignorera alla ”hurtiga” tips jag stöter på i tidningar. ;)
Vad mycket du rör dig varje dag!!
 
Nä, kalorier är jag inte ett dugg intresserad av. Var som sagt mer ifall det gick att likställa med promenad om man skrittade en runda eller jogging ifall man red i alla gångarter. Men det verkar inte finnas, utan jag får njuta av ridningen oavsett helt enkelt. Samt ignorera alla ”hurtiga” tips jag stöter på i tidningar. ;)
Det är väl om du har en app som fraggelzebra, och en jämför de kalorierna du förbrukat av ridturen med tex promenad på länken jag gav dig. Jag kommer inte på något annat vis...
 
Intressant! För mig är en halvtimmes ridning ingen träning alls, men min kompis som inte är ridvan kunde knappt gå på en vecka pga träningsvärk efter en skrittur med mig som ledare.
När jag red som mest kunde jag inte översätta det till kondition och muskler när jag tex försökte springa. Men jag var fast i kroppen och smidig. Jag galopptränade mina hästar i galoppsadel, det klarade jag mycket sämre efter uppehåll i ridning och ganska hård träning på gym.

Min slutsats är att jag tror att ridning är jättebra och stärker kroppen men att kroppen också vänjer sig vid det man gör. Som när man rider en ny häst, det känner jag oftast i nya muskler.
Håller med dig här. Jag rider ofta 2 hästar/dag, och rör mig en del ute. Kan gå långt utan att bli trött. Springa däremot, nej någon sådan kondis har jag aldrig fått av min ridning...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 094
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp