Ridningen skiljer sig mellan olika hästar

Jag har en förvirrad fundering om ridning. Till vardags rider jag välutbildade hästar, hästar som tävlar på hög nivå. Rider åtminstone någorlunda bra på dessa välridna hästar, man kan ju alltid bli bättre, MEN när jag väl rider en lägre utbildad eller grundutbildad häst någon annanstans, så rider jag SÅ mycket sämre. Var ligger felet?
Att jag behöver fler timmar i sadeln per vecka kan jag tänka mig är en anledning, men vad mer? Känns som att jag rider så dåligt på andra hästar att jag blir chockad O_o samtidigt som det inte ger mig särskilt mycket att rida på en häst som inte kan så mycket.

De välutbildade hästarna hjälper dig på ett annat sätt än en grön häst klarar att göra. De utbildade/tränade kan kompensera upp för ryttarens brister, medan en outbildad ofta påverkas mer av ryttarens obalans och brist på tajming. Därav att ridkänslan kan bli sämre.

T.ex. stora ledande tygeltag behövs sällan efter att hästen har förstått tygeltaget. Det lär du ofta in vid ett tillfälle.
(Sedan behöver du kanske använda det i andra delar av hästens utbildning, men då är inte själva tygeltaget något nytt för hästen.)

Väldigt unga/outbildade hästar går ofta heller inte fram/saknar gas, så då får du använda röstkommandot ihop med att lära in hjälpen.
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 418
Senast: Cam
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 964
Senast: Badger
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp