Ridolycka och trasig rygg

Isolfur

Trådstartare
Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp....

(obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst... Förutom uppläxningar, "finns andra som har det värre..." och "bit ihop", det får jag redan höra varje dag :idea:

För ganska precis två år sedan så tvärvände hästen jag red på en uteritt, på asfalt i full galopp. Jag trillade lite fint av, och landade på vänstra sidan av skinkan/ländryggen. Hade ingen väst och den hade nog inte gjort varken till eller från i detta fall.
Ryggen gjorde förjäkligt ont, men av olika orsaker blev det inget besök till akuten. I efterhand ångrar både jag och mina föräldrar detta djupt, men i dåläget så valde jag att bita ihop. Åt lite värktabletter och märkte att jag var väldigt sned i ryggen och åkte därför till en kiropraktor som tyckte att problemet satt i ett roterat bäcken, och justerade detta. Kändes lite bättre, ryggen var rak igen men all smärta var inte borta. Fick rådet att vila från ridningen ett par dagar, och att inte ramla av i fortsättningen.

Hade fortsatt ont under sommaren och då och då halkade bäckenet tillbaka i felläge (ramlade av lite till :o), och det blev några fler besök hos kiropraktorn. Det hjälpte som sagt till en viss del men tillslut så vände jag mig till en naprapat som har fördjupat sig inom idrottsskador. Han hittade lite låsningar och jag fick tips på lite övningar för att stärka bålen. Gjorde 3-4 återbesök tills han tyckte att jag inte behövde komma tillbaka mer. Smärtan var någorlunda hanterbar en period, detta tidigt i höstas.

Senare i höstas pajade ryggen totalt. Jag red en del, var rätt aktiv och tränade yoga. Kunde inte längre rida, knappt sova och absolut inte koncentrera mig i skolan. Ringde vårdcentralen och fick prata med någon som ojjade sig över att vi inte hade åkt till akuten efter en ridolycka, och tyckte att en ordentlig koll av ryggen skulle vara bra. Var lång väntetid till läkarbesök och under denna tid träffade jag ännu en naprapat, som hittade lite låsningar men inget som kunde förklara denna sjuka smärta. Fick tillslut tid hos läkare som skickade hem mig med alvedon. "Om det hade varit något allvarligt fel så hade du åkt in till akuten för två år sedan".

Åt alvedon i två veckor och mådde relativt bra. Slutade äta alvedon för någon månad sedan. Fick ont. Träffade en medicinsk massageterapeut som jag har gått hos ett par gånger. Har muskler som krampar (kan vara helt fel ordval, men vet inte annars hur jag ska förklara det), och hon tror att detta är kroppens sätt att skydda sig från en skada. Hittills har hennes behandlingar inte hjälp utan ryggen blir sämre för varje dag som går.

Såå, nu sitter jag här. Två år, fem naprapater/kiropraktorer/massörer och en läkare senare. Håller på att få underkänt flertal betyg eftersom att jag har så ont att jag inte pallar att koncentrera mig på annat än hur jag ska sitta så bekvämt som möjligt. Har jag tur så klarar ryggen av att jag rider 1-2 ggr per vecka, jämfört med tidigare 5-7 ggr. De dagar jag har praktik (på djurklinik) så får jag så ont att jag knappt klarar ett par timmar där. Försöker hålla mig aktiv och i rörelse men rörelse förvärrar. Att mocka eller bära saker är ett helvete. Att sitta ner är det värsta som finns. Cykla och promenera är ok.

Vart ska jag vända mig? Kan man be om att få träffa en ny (vettig) läkare? Denna läkare tyckte att det var helt ovärt att ens kolla upp. Jag har ju ont i mjukdelarna av ryggen, såklart, men även när de känns bra så återstår smärtan. Smärtan sitter liksom långt inne i vänstra sidan av ländryggen, inget man kommer åt genom att klämma "utifrån". Det blir ju en ganska stor smäll att ramla av från en häst i full galopp ner i asfalt... Även om det kanske inte är något som går att göra något åt, så är det väl prio 1 att veta vad som är fel innan man kan behandla (oavsett om behandling är i form av smärtstillande, sjukgymnastik etc)? Eller är jag väldigt naiv och jobbig som vill veta vad som är fel :o

Får jag inte bukt på det här så vet jag inte vad jag gör... Kan ju inte leva på alvedon hela mitt liv (obs äter ej alvedon efter de där två veckorna, men det är det enda som har hjälpt lite), men kan inte tänka mig hur jag ska klara plugg/heltidsjobb + någon form av fritid med såhär ont :cry:
 
Nytt läkarbesök, helt klart. Sedan beror det på hur dom väljer att gå vidare.
Även en sjukgymnastkontakt kan vara bra. Kanske kan det funka med TENS? (det kan du få hjälp med hos sjukgymnasten)
 
Nytt läkarbesök, helt klart. Sedan beror det på hur dom väljer att gå vidare.
Även en sjukgymnastkontakt kan vara bra. Kanske kan det funka med TENS? (det kan du få hjälp med hos sjukgymnasten)
Tycker du ska be om att få en second opinion. Kanske att TENS, akupunktur eller värmebehandling kan lindra?

Går det att be om vilken läkare man vill träffa på en vårdcentral? Att träffa samma läkare igen är det ingen idé alls med, men vill verkligen ha (och behöver) vettig läkarhjälp :mad: Sjukgymnast har jag tänkt gå till, men har ringt runt och alla här har månaders väntetid...
TENS (och laser mm) har jag provat, lindrar definitivt lite för stunden :)
 
Går det att be om vilken läkare man vill träffa på en vårdcentral? Att träffa samma läkare igen är det ingen idé alls med, men vill verkligen ha (och behöver) vettig läkarhjälp :mad: Sjukgymnast har jag tänkt gå till, men har ringt runt och alla här har månaders väntetid...
TENS (och laser mm) har jag provat, lindrar definitivt lite för stunden :)
Ja, när du ringer och bokar kan du säga att du vill komma till någon annan för att du inte upplevde att den du var hos senast tog dig på allvar.
Finns det någon privat med landstingsavtal? Dom kan vara enklare att få tid hos ibland. Om inte annat så ring och boka en tid så snart som möjligt och säg att dom ska ringa om dom får en återbudstid innan, då har du i alla fall en tid bokad.
 
Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp....

(obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst... Förutom uppläxningar, "finns andra som har det värre..." och "bit ihop", det får jag redan höra varje dag :idea:

För ganska precis två år sedan så tvärvände hästen jag red på en uteritt, på asfalt i full galopp. Jag trillade lite fint av, och landade på vänstra sidan av skinkan/ländryggen. Hade ingen väst och den hade nog inte gjort varken till eller från i detta fall.
Ryggen gjorde förjäkligt ont, men av olika orsaker blev det inget besök till akuten. I efterhand ångrar både jag och mina föräldrar detta djupt, men i dåläget så valde jag att bita ihop. Åt lite värktabletter och märkte att jag var väldigt sned i ryggen och åkte därför till en kiropraktor som tyckte att problemet satt i ett roterat bäcken, och justerade detta. Kändes lite bättre, ryggen var rak igen men all smärta var inte borta. Fick rådet att vila från ridningen ett par dagar, och att inte ramla av i fortsättningen.

Hade fortsatt ont under sommaren och då och då halkade bäckenet tillbaka i felläge (ramlade av lite till :o), och det blev några fler besök hos kiropraktorn. Det hjälpte som sagt till en viss del men tillslut så vände jag mig till en naprapat som har fördjupat sig inom idrottsskador. Han hittade lite låsningar och jag fick tips på lite övningar för att stärka bålen. Gjorde 3-4 återbesök tills han tyckte att jag inte behövde komma tillbaka mer. Smärtan var någorlunda hanterbar en period, detta tidigt i höstas.

Senare i höstas pajade ryggen totalt. Jag red en del, var rätt aktiv och tränade yoga. Kunde inte längre rida, knappt sova och absolut inte koncentrera mig i skolan. Ringde vårdcentralen och fick prata med någon som ojjade sig över att vi inte hade åkt till akuten efter en ridolycka, och tyckte att en ordentlig koll av ryggen skulle vara bra. Var lång väntetid till läkarbesök och under denna tid träffade jag ännu en naprapat, som hittade lite låsningar men inget som kunde förklara denna sjuka smärta. Fick tillslut tid hos läkare som skickade hem mig med alvedon. "Om det hade varit något allvarligt fel så hade du åkt in till akuten för två år sedan".

Åt alvedon i två veckor och mådde relativt bra. Slutade äta alvedon för någon månad sedan. Fick ont. Träffade en medicinsk massageterapeut som jag har gått hos ett par gånger. Har muskler som krampar (kan vara helt fel ordval, men vet inte annars hur jag ska förklara det), och hon tror att detta är kroppens sätt att skydda sig från en skada. Hittills har hennes behandlingar inte hjälp utan ryggen blir sämre för varje dag som går.

Såå, nu sitter jag här. Två år, fem naprapater/kiropraktorer/massörer och en läkare senare. Håller på att få underkänt flertal betyg eftersom att jag har så ont att jag inte pallar att koncentrera mig på annat än hur jag ska sitta så bekvämt som möjligt. Har jag tur så klarar ryggen av att jag rider 1-2 ggr per vecka, jämfört med tidigare 5-7 ggr. De dagar jag har praktik (på djurklinik) så får jag så ont att jag knappt klarar ett par timmar där. Försöker hålla mig aktiv och i rörelse men rörelse förvärrar. Att mocka eller bära saker är ett helvete. Att sitta ner är det värsta som finns. Cykla och promenera är ok.

Vart ska jag vända mig? Kan man be om att få träffa en ny (vettig) läkare? Denna läkare tyckte att det var helt ovärt att ens kolla upp. Jag har ju ont i mjukdelarna av ryggen, såklart, men även när de känns bra så återstår smärtan. Smärtan sitter liksom långt inne i vänstra sidan av ländryggen, inget man kommer åt genom att klämma "utifrån". Det blir ju en ganska stor smäll att ramla av från en häst i full galopp ner i asfalt... Även om det kanske inte är något som går att göra något åt, så är det väl prio 1 att veta vad som är fel innan man kan behandla (oavsett om behandling är i form av smärtstillande, sjukgymnastik etc)? Eller är jag väldigt naiv och jobbig som vill veta vad som är fel :o

Får jag inte bukt på det här så vet jag inte vad jag gör... Kan ju inte leva på alvedon hela mitt liv (obs äter ej alvedon efter de där två veckorna, men det är det enda som har hjälpt lite), men kan inte tänka mig hur jag ska klara plugg/heltidsjobb + någon form av fritid med såhär ont :cry:

Kolla om de har någon smärtklinik i dina trakter. Krävs remiss kanske du kan komma undan med egenremiss.

På smärtklinik jobbar läkare, sjukgymnast, smärtpsykolog, arbetsterapeut och sjuksköterska i team kring patienten.
De kanske kan hjälpa dig.

Hoppas du kan få hjälp!
Det är så otroligt jobbigt att ha så ont att man inte fungerar. :(
 
Jag var med om en bilolycka och voltade med bilen 2005. Fick en fraktur i ryggen och ihopklämda diskar. Blev även jag hemskickad från sjukhuset med Alvedon. Efter olyckan kunde jag inte ens gå för att det strålade så mycket i ryggen och ut i kroppen och smärtan i ryggen var outhärdlig. Min räddning var en kiropraktor, inte vilken som helst, utan en med lång erfarenhet och som folk rekommenderade. Han fick bort strålningen i ryggen, sjukvården gjorde nada! och utan honom hade jag inte kunnat gå alls idag. Kanske, om du har tur att hitta någon som verkligen kan sin sak, så kanske en riktigt duktig kiropraktor även kan hjälpa dig. Kanske kan vara en idé att prova igen?

Jag hade tur att få gå ett rehabläger via kommunen/landstinget och fick i 7 veckor träna med hjälp av ett rehabteam, de hjälpte mig oerhört mycket. Där fick min kropp bland annat lära sig att belasta ryggen där skadan inte satt och jag fick hjälp att bygga upp musklerna runt omkring skadan. Kanske finns detta även i din kommun/i ditt landsting? Har du möjlighet, så ta den chansen! Jag gick i Värmland.

Min skada påminner mycket om din. Min smärta sitter också i ländryggen. Jag fick sälja min häst efter olyckan, då jag inte klarade av att rida alls längre och jag hade stora svårigheter att sitta. Även jag fick problem med mockningen och fick det förklarat av läkaren i rehabteamet att roterande rörelser, sådana man gör vid mockning, dammsugning osv var det som var värst för min skada. Innan rehablägret trodde jag aldrig att jag skulle ens klara av att jobba 50%.

Idag, jobbar jag sedan flera år tillbaks heltid. Jag kommer alltid ha mer eller mindre ont i min rygg, men jag har lärt mig hantera det och vet vad ryggen klarar av. Jag har av ekonomiska skäl inte haft någon ny egen häst, men har ridit regelbundet igen utan ökade smärtproblem. I mitt fall blev kiropraktorn och sedan rehablägret min räddning.

Kanske funkar ingen av mina idéer för dig, men iaf för mig har ingen inom den vanliga vården kunnat hjälpa mig. De har inte varit intresserade överhuvudtaget. Inställningen har tyvärr bara varit mer och mer värktabletter, och inga har hjälpt.
Så om du upplever samma dåliga mottagande från vården framöver också, försök tänka alternativa behandlingar/metoder. Kanske kan någon hjälpa just dig :-)

Hoppas verkligen att du slipper detta helvete snart och får tillbaka ditt gamla liv!
 
Ridolycka 1990, kotfraktur och sabbade diskar. Har gått och kompenserat för detta restan av livet. Sjukgymnaster, träning, kiropraktorer - rubbet. Ont, sned, nya problem längre upp för att jag kompenserat.

En sak som hjälpt bestående. Feldenkrais-pedagoiken. Fick hjälp att visa min kropp hur jag inte ska göra det värre, hur jag kan behandla mig själv under den tiden jag inte är hos tränare, kiropraktor etc.

Men först hade jag satsat på ett besök hos en idrottsläkare.
 
Jag ramlade av häst för 21 år sen och fick en whiplash och kotkompressioner. Jag slet sönder ligament och fick nervskador i nacken.

Jag var väldigt dålig några år. Gick på alla möjliga behandlingar och mediciner. Inget hjälpte mer än för stunden.
Det som hjälpte mig var bla Feldenkrais och kiropraktor, BRA kiropraktor. Jag hade tur också att få gå enskilt hos den mkt duktiga kvinna som tog Feldenkrais till Sverige.
Jag tror det spelar STOR roll vem utövaren/behandlaren är och vilken feeling och erfarenhet den har. Och inte bara om den är kiropraktor, sjukgymnast, ortoped etc.
För mig hjälpte det också att genom smärtpsykolog på smärtkliniken lära mig hantera värken på sätt som i te gjorde mig lika trött.
Sen lär man sig vad som funkar för just en själv i form av träning, vilka rörelser man kan göra, värme/kyla, ev kost, liniment/krämer/salvor, mediciner, behandlingar etc.
Andning är viktigt också.
Varmvattenträning tyckte jag var väldigt behagligt!

Jag kunde inte rida först efter min olycka. Sen kunde jag bara rida Islandshäst. Sen även araber och PRE/Lussar. Sen har jag kunnat gå till att arbeta heltid med ridning och halvblod.
Så tappa inte hoppet!

Jag håller idag kroppen i schack genom rätt rörelser, Tempur-kydde och -masrass, tänka på andning och så bor jag med den bästa kiropraktorn jag haft.
Jag klarar mig idag utan smärtmedicin. Dock inte utan sömnmedel.
Men jag blir direkt mycket sämre om jag inte tränar nog och rätt.
Och kosten påverkar värken. Och stress och kyla..

Hoppas du kan hitta hjälp!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 106
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp