D

_disel

Jag undrar hur stora dom kan bli?
Min ridponny(som ja har på foder till senare köp)Hennes mamma är arab och pappan är efter Aramis RNF 128,pappan är ca 137-139 cm(minns inte exakt) hög.. och mamman tror ja va över 152-153 i mkh. Hästen är idag slarv mätt till mellan 150-151 cm hög. Undrar hur stora dom max brukar kunna bli?
Ägaren har sagt att hon växer några cm till,men blir max inte större än 155. Undrar ifall du/ni har en större ridponny,lägg gärna in bilder:)

Sen undrar jag också om alla ridponnysar har New forest/arab.
Eller om ridponnysar kan ha olika stam. t ex halvblod/arab , ridponny/halvblod , connemara/arab osv osv?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ridponny

halvblod/arab kan registreras som halvblod, gröna papper om mamma och pappa har godkänd stam (hingst godkänd i asvh). Tror jag inte det kan bli. Halvblod vet jag inte om det är godkänt i svensk ridponnyavel längre. Var ett tag sen jag höll på med ponny... (rätta gärna om jag har fel)

Vad gäller storlek så är det väldigt svårt att säga eftersom det är flera raser inblandade och man inte vet vad som kommer slå igenom riktigt.
 
Sv: Ridponny

Beror ju på om du menar hur höga de kan bli eller vad som är rasstandard. Övervuxna ponnyer finns ju av många raser.

www.ASRP.se finner du lite rasfakta.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 129
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 515
Senast: BMW530D
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 884
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp