Ridponnyhingst på semin

Iglatjarn

Trådstartare
Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på varenda hemsida till ägare som finns och se vad som gäller?

Har inte bestämt mig ännu men mitt ena Welsh Cob sto ska vi pröva semin på i år. Vill helst ha en welsh cobhingst till henne men utbudet är kraftigt begränsat så det lutar åt att det får bli ridponny istället.
Hon är betäckt flera år i rad.
År 1, dräktig och fölade ett tyvärr vanskapt hingstföl som fick avlivas direkt.
År 2, dräktig men resorberade på hösten (okänt vilket dygn)
År 3, betäckt under 5 brunster utan att bli dräktig. Behandlad under brunst nr 2.

Ultraljudad enligt konstens alla regler och allt ser bra ut. Så varför går det inte? Nu kör vi på med semin för att få en mindre men mer koncentrerad dos och ser om livmodern tycker bättre om det.

Stoet är maxad D men med stora gener bakom sig. Avelsdiplom med 5x8. Hon har en mycket feminim typ och en mycket god skritt. Eventuellt kan benstället behöva förbättras åt det grövre hållet, och hon behöver en hingst med en upprest front, då hon själv har en aningen grovt ansatt hals.
Hon har ett i övrigt vackert huvud och en fin sida.

God fertilitet är ett krav, helst en äldre och meriterad hingst som förstaval. Blivande förväntad mankhöjd totalt ointressant.

Var börjar jag leta??

4153670-dA2zq.jpg


4153678-Ip6Yh.jpg

Jag vet, jättefet, men hon kan röra sig ordentligt.

Jag läser som oftast alla hingstvalstrådar men nu när jag behöver tips själv är jag helt lost! :o
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Vill du ha en svensk ridponnyhingst? Eller är du även intresserad av t.ex. tyskarna? Många av de tyska hingstarna har licens som Welsh Partbred och dom kan man hitta på welshförbundets hemsida.

Går du in på asrp's hemsida så finns det en lista med alla godkända hingstar, jag vet inte om jag inbillat mig men jag har för mig att väldigt många (läs; de flesta) finns på semin.
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

En av mina favorithingstar, dock en Tysk som har licens som Welsh Partbred är ju FS Champion De Luxe.
Född 98, har tävlat internationellt, vunnit bundes. Flertalet godkända söner efter sig. Många avkommor som
varit med på ungponnyfinalerna i tyskland. Söker du på "FS Champion De Luxe" på YT så finns det många filmer på avkommor.

Däremot så vet jag inte om han är mycket fertil, men det är inte så svårt att ta reda på.
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Jag vill ha färsk semin inte fryst, och då går väl tyskarna bort?
Hon är så svår att få dräktig så jag törs inte pröva fryst. Hingsten behöver vara stationerad i Sverige sen är det "skit samma" vilket avelsförbund den tillhör. Har sneglat på Boccacio Arden, dels för att typen tilltalar mig (lättheten) sen att det finns fullblod hyfsat nära bakom som höjer upp blodet lite.

Har börjat beta av listan nu, det var måååånga hingstar :crazy:
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Nej då, Jag använde färsk semin när jag använde en hingst från samma stuteri som har FS Champion De Luxe. :)
(Rekommenderade De luxen då han även har Fullblod i sig.)
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Riktigt trevlig karl det där! Har sett honom innan vill jag minnas men nu blev jag påmind. Är det han som är pappa till din lilla?

Får jag fråga lite hur prisbilden ligger ungefär på en såpass meriterad hingst?

Såklart kan det variera beroende på hur knöligt stoet är (...mycket...) men språng och lev föl/90?
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Han är riktigt fin, 300 euro i språng och 400 vid dräktighet om jag förstått det rätt. Dom har ändrat i år,
förra året så var det en klumpsumma dvs 700 euro man betalade vid betäckning och sedan ingenting mer.
Fick man inte dräktigt så fick man halva priset till nästa säsong.

Så lite mer än 2500 vid betäckning och sen drygt 3400 vid dräktighet om jag inte missuppfattat euron.

Sen så kostar det runt en 1000 lapp att få skicken med flyg från tyskland, jag hade tur och lyckades dela låda med några andra som skulle ha
semin från samma stuteri :D Så tror att jag betalade 300 nån gång och så 500 en gång och så någon 1000 lapp också. Fick ju betäcka två gånger
då mitt sto tog sig men resorberade, så vi fick köra om igen. Skickade nog efter semin totalt 3 gånger.

Det är inte han som är pappa till min lilla, det är FS Mr Right som är pappa. Har redan sett ut en Champion De Luxe son som fästman åt henne. ;)
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Vill du att avkomman ska bli under ponnymått ? I så fall bör du leta efter en hingst som ger smått. Jag gjorde samma kombination som du vill göra fast tvärtom, dvs Welsh cobhingst på ridponnysto, båda föräldrarna var 146 cm, avkommorna blev 154 och 156 cm höga......
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Mankhöjden är ointressant. Hennes mamma är liten själv men lämnar bara stort. Hennes pappa är 150 och har lämnat mellan 142 och 158 med jämnhöjdade ston. Avkomman ska säljas oavsett, och jag misstänker (men vet ej) att överhöjdare är lättare att sälja än D-ponnyer.

Just nu känns det som att en svensk hingst blir billigare i längden, då jag inte vet om vi får henne dräktig eller inte. Kan ta en dyrare hingst när jag vet att hon är fullt fertil.
Om man ska leka med tanken att jag önskar en överhöjdare, vad finns det för hingstar då som ligger lite högre i förärvning på höjden?

Det absolut viktigaste är fortfarande fertiliteten! Allt det övriga är bara önskemål. Hade kikat på Claudius som dessutom står i samma stad, men så läste jag att han var i tyskland nu. Typiskt såklart.
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Ingen mer som har nåt till tipsa om? Vill inte köra fast med ett fåtal hingstar det måste väl finnas massor av fina?
Jag är totalt okunnig på ridponnyer och vill ha input!
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Jag har dräktighetsstatistiken på ridponnyer från 1993-2006. Jag kan räkna ihop statistiken till och med 2009 om det skulle vara någon hingst du är mer intresserad av. :)

De som fanns 2006 på AI och det året hade minst 70 % dräktighet var (antal ston inom paranten):

Bodethal's Notre Petite (2)
E.G. Pauli (5)
Minotauros (20)
Valdo (4)
Verona's Bo-Gi (22)
Verona's Gerswin (13)
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Tack!
Det står på Veronas Bo-Gi´s hemsida att han är "Stämpelhingst". Vad innebär det?
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Förmodligen att han typar sina avkommor väldigt mycket. Jag har tyvärr inte sett så många avkommor själv för att kunna uttala mig. :grin:
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Tack!
Det står på Veronas Bo-Gi´s hemsida att han är "Stämpelhingst". Vad innebär det?
Det är ägarens eget påhitt, ingen officiell utmärkelse som han fått varken av ASRP eller Holländska föreningen.
Man ska inte alltid tro allt man läser på hingstägares hemsidor, utan ta det med en nypa salt.
Inte står det någonstans att hans farfars far Man in the MoonXX togs ur avel eftersom han nedärvde ryggproblem i flera generationer heller.....
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Var det KS isåfall eller med tanke på att han var fullblod?
De flesta hingstar har säkert nån skit i bagaget jag får nog väga för eller emot.
Fortfarande är det Boccacio Arden som ligger främst (tror jag...denna sekunden iallafall)
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Om du tänker sälja avkomman så tänk på att använda en hingst med prestation, och det tror jag ju Boccacio Arden har, han är väl överhöjdare(?) ponnymåttet. Veronas Bo-gi däremot är ju knappt riden och aldrig tävlad och att sälja en avkomma efter en sådan hingst vars största merit är att han ger *vackra* avkommor lär väl inte vara speciellt lätt i dessa tider då köpare är intresserad av prestation om dom ska vara villiga att betala hyfsat.
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Som det står i huvudinlägget är prestation högt värderat på önskemålslistan. Svårt nog att sälja och jag vill ha ridbara föl! ;)
Bo-Gi är struken från listan.
 
Sv: Ridponnyhingst på semin

Boccacio Arden har väl inte en hingst med superprestationer? Någon MSV med över 65% visserligen.
Lite svårt att bedömma meriter när dom är överhöjdare. Har inte heller sett någon film på honom.

Jäkligt synd att Verdi inte finns längre, han och Vermont var de enda Svenska Ridponnyhingstar som jag gillat.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 282
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: ginnies
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 246
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp