Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

jennyjenny

Trådstartare
Jag har ett litet welsh sto Sek B efter Glansevin Gadabout ue Coed coch targed som jag vill betäcka i vår.
Hon är diplomsto med siffrorna 87889

Största styrkan är absolut traven. Det är faktiskt inte den typiska traven för SEK
B som ju är med en mer pendlande rörelse, utan hon har en luftig härlig trav med knärörelser :love:

Svagheter: Hon fick en 7:à på huvud-hals-bål som treåring, men jag tror att hon var lite outvecklad då. Kanske att hennes hals är lite kort men den är bra ansatt tycker jag. Hon är lite lågställd så gärna längre ben på avkomman.

Det är en lite känslig dam med rejäl motor ifall man drar igång, men samtidigt klok som en bok. Det är bra om det inte blir en alltför skarp hingst.

Mödernelinjen har gett diplomston, godkända hingstar och tävlingshästar inom sek b, men jag vill nog få part bred / ridponny i år.

Jag är ute efter en gångartshingst med riktigt bra trav som kan ge lite storlek till avkomman efter stoet bara är 122cn. Gillar inte för korviga hingstar utan hellre den lättare typen med lite längre ben.
Jag kan tänka mig hästar både inom Sverige och utanför.

Kanske finns det någon golden cross med Gadabout? Förslag mottages tacksamt!
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jag provar att putta :)
Jag har fått lite förslag på hingstar så jag tänkt höra om det finns åsikter här om dem i synnerhet i kombination med welsh

Halvblod:
Hermes

Ridponny:
Fs dont worry
Speycksbosch dancer
De Goede Ree Metall
Fs champion deluxe
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

FS Golden Highlight finns ju också, han är ju lite större än både Champion De Luxe och Don't Worry. Jag gillar D W, men han är ju lite burkig.
Samma möderne som FS Mr Right som min fölunge är efter.

Jag gillar Caramell FH också. Underbar hingst, men ung.

http://www.youtube.com/watch?v=fmhblvSxSdA
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Tack för tips!
Golden highlight var en läcker hingst! Ska försöka leta lite för att se ifall han förvärvt sig bra med welshston.

Caramell håller jag med dig om men han går bort för att han är för ung helt enkelt. Måste veta att de förvärvet sig bra innan jag vågar ge mig på det :)

Fler hingstar jag fått på förslag:
Valdo
Hollys Cervin
Geld
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jag tycker varken Geld eller Valdo rör sig lika bra som som de tyska hingstar du tittat på, det finns filmer på Geld ute på nätet,
Valdo har jag sett på tävling. Hollys Cervin har jag ingen aning om hur han rör sig.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jag provar att putta :)
Jag har fått lite förslag på hingstar så jag tänkt höra om det finns åsikter här om dem i synnerhet i kombination med welsh

Halvblod:
Hermes

Ridponny:
Fs dont worry
Speycksbosch dancer
De Goede Ree Metall
Fs champion deluxe

Till ett så litet sto skulle jag aldrig våga ta en halvblodshingst.

Sen gissar jag att hon har ett litet sött welshtypiskt huvud. Det skulle jag vara rädd om, och undvika hingstar med "hästiga" huvuden.

Men det är bara min personliga åsikt. F ö har jag inte mycket att säga om ridponnyhingstar. Tycker dock att det skiljer lite i typ mellan tyska och holländska ridponnyer.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Iron Will: Jag har inte sett några av hingstarna i verkligheten, men det kan säkert ligga något i att fs hingstarna rör sig flottare :)

Tass: jag är själv lite fundersam till så stor hingst. Det finns en del ponnyavkommor efter just Hermes som blivi mycket lyckade och de har varit efter ganska små welshston. Det sägs att fostret anpassar sig efter moderns storlek, men det tål att tänkas på både en och två gånger.

Görel: kul med färsk film på Hermes. Han är verkligen snygg!
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Det må vara att de tyska hingstarna rör sig flottare, men om man avlar ponny så vill man väl att de också ska kunna ridas av barn ?
jag är faktiskt tveksam eftersom det oftast ser ut att vara vuxna som rider de tyska hingstarna.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Får man fråga vad ditt sto heter? Hade ett sto samma hingst med mkt bra mödrene för några år sedan :)
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Cirkus: Ja, på hingstvisningarna är det säkert oftast vuxna som rider i tyskland. Men det är väl för att de ska visa sig som allra bäst. Som ungponnyfinalerna här i Sverige :)

Grandezza: det är inte samma sto eftersom jag köpt från uppfödaren;) Ollies columbine heter hon. Avlade du på ditt sto? Vad valde du för hingst(ar) i så fall?
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jag köpte mitt sto på samma ställe då ;) Fast hon hette Ollies Camelia :) Nej tyvärr hade jag henne bara ett kort tag, hon var tänkt som ridhäst till dottern, men hon var väldigt svår att få att acceptera nya saker (som träns o bett), annars var hon underbar i hanteringen.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Japp samma fina stolinje med suveräna Odinsal Chiquita som mormor :)
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Tyvärr är det inte bara på visningarna. Det är typ alltid utom på tävling som jag har förstått det.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Vi har ett litet fantastiskt 4 årigt sto e Veronas Bo-gi - Glansevin Gadabout

Hon har fått utmärkelse som både 3 och 4 åring. Som 3 åring vann hon riksfinalen för 3 åriga ston i gångarter. Hon är även bedomd med diplom på sommar premiering som 3 åring. Om man räknar samman de bästa bedömningarna så har hon fått 9 på alla tre gångarterna, men galoppen är klart hennes styrka.

Men, jag tror du kanske vill ha en större avkomma, hon är ju bara b ponny på 128 cm.

Hon har även en jättefin lilla syster e Jarno, den är lite större ca 136 cm.

304861_309322945832397_183856537_n.jpg

Här från kval bedömning tidigare i år

552411_292855854145773_1820319148_n.jpg

Hon hoppar även ganska bra, fått 7 -8 på hoppningen.

420823_323236217774403_1498712627_n.jpg
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jättefin :love:
Veronas bo-gi ger verkligen fina hästar.
Jo, jag vill ju gärna ha en större ponny, så jag måste nog ha en hingst som är troligt att han hjälper upp stoleken.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Här är en film på Holly's Cerwin:

http://www.youtube.com/watch?v=xTe09T3zvx8

I mitt tycke trevlig hingst med ffa fin ridbarhet och fina tävlingsprestationer. Men speciellt högbent skulle jag nog inte säga att han är, och inte beprövad heller, har inga avkommor och inga som är på G ännu heller.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Jag tror att Veronas Bo-Gi givit lite ojämna storlekar så det kanske inte är det allra bästa valet på det viset.
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Geld har ju en del massa och är rätt "satt", så vill man ha något mer elegant och långbent så tror jag inte han är rätt, även om jag tycker han är riktigt fin :)
 
Sv: Ridponnyhingst till Welshsto e. Glansevin Gadabout

Vermont kanske kan vara ett alternativ om han löser licens? Fast då är det väl fryst som gäller.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 016
Senast: hetluft
·
Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 894
Senast: Skugga
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 793
Senast: Jate Volim
·
S
Avel Förhoppningsvis ska mitt sto äntligen betäckas. Har tänkt på det länge och i somras fick hon en skada som veterinärerna nu säger att hon...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 085
Senast: dartmoorforever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Ny Samsung?
  • Läka blåsa snabbt?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp