Bukefalos 28 år!

Ridponnyhingst...

S

Spider84

Förhoppningsvis ska mitt sto äntligen betäckas.
Har tänkt på det länge och i somras fick hon en skada som veterinärerna nu säger att hon enbart kommer att kunna skrittas på hårt underlag med.
Eftersom jag funderat på att betäcka henne långt innan så rekommenderade de det och sedan att vi kollar skadan igen efter fölning.

Jag tänker INTE gå in på en diskussion till varför jag vill ha en ridponnyhingst och jaga bryr mig inte om avkomman hamnar under eller över ponny strecket.

Stoet älskar att hoppa och har ett bra hopphuvud och en bra teknik.
Hon har dock haft problem med skador m.m vilket gjort att vi bara tävlat 1,20m hoppning. Hon hade aldrig blivit en svår klass häst, men hon kunde mycket väl ha gått msv hoppning.

Hon har tre lite trista gångarter där traven är det bästa utav dom. (ändå visad som klass 1)

Har fått en avkomma tidigare efter en okänd hingst (dock ponny). Avkomman var extremt elastisk och hade tre väldigt bra gångarter (aldrig visad så det är i mitt tycke). Även hon tyckte om att hoppa och gjorde det bra.

Stoet är efter Amiral ue: Kaliber (ja jag vet...katastrof), 157cm hög, långlinjerad. Har bra benställning och en bra ansatt hals. Mycket humör och verkar nedärva det. Något jag tycker är positivt.

Nu är hon 17år så det spelar roll hur god spermakvalitet hingsten har.
Troligtvis får jag bara detta året på mig sen kommer hon att tas bort. (risken är att skadan förvärras allt eftersom)

Jag har tittat på Top Nordpol och på Verdi. Två väldigt olika hingstar.
Jag har en syster till Verdi...halvsyster så klart, som jag fullkomligt älskar och hade gärna fått en avkomma till lik henne, vilket Verdi är.

Det jag gärna hade sett hos avkomman är humör, inte så långlinjerad, god hoppförmåga och mod, elasticitet och tre bättre gångarter.
Känslig och samarbetsvillig.

Kommentera gärna Verdi och Top Nordpol och kom med andra förslag på hästar som står på AI med hyffsad sperma kvalitet.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Hittade nu även Minotauros som jag tyckte mycket om.

Både Top Nordpol och han har nära 100% dräktighet.
Verdi som har 75% tycker jag ligger på gränsen till för dålig när jag troligtvis bara har denna chansen på mig.

Hip Hop är väl ändå stor häst? (Det är visserligen Minotauros också, men väldigt liten)
 
Sv: Ridponnyhingst...

Gerswin...sett flera avkommor med lysande temperament o snygga.
Valdo...såg honom på bruksprovet i år(på showen). Jättefin.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Om nu stoets linjer är, enligt dig katastrofala så är det ju redan där en dålig affär att ta en avkomma (???!!!)

Och, på ett sto i det skicket, med den hållbarheten, med de problemen, jag bara undrar...

Varför?


:crazy:
 
Sv: Ridponnyhingst...

Jag håller med. Min var iaf frisk när jag började!

En dålig häst är skitjobbigt, ett dåligt DRÄKTIGT sto är ungefär tjugo gånger värre.

Jag avstod att avla på Patsy eftersom det var tveksamt att hon hade orkat med. Och Patsy var välstammad och bra själv.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Stoet är efter Amiral ue: Kaliber (ja jag vet...katastrof),




Nu är hon 17år så det spelar roll hur god spermakvalitet hingsten har.
Troligtvis får jag bara detta året på mig sen kommer hon att tas bort. (risken är att skadan förvärras allt eftersom)

.

Varför vill man ta av komma på en sån häst???!



Till frågan då, Aydin ox (hoppande arabhingst) kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridponnyhingst...

Hon har tre lite trista gångarter där traven är det bästa utav dom. (ändå visad som klass 1)



Stoet är efter Amiral ue: Kaliber (ja jag vet...katastrof),



Troligtvis får jag bara detta året på mig sen kommer hon att tas bort. (risken är att skadan förvärras allt eftersom)


Det är bra att vara objektiv.

Det är bra att vara klarsynt.

Det är ok att vilja ta föl på ett sto som man själv äger.

Dock.....undrar jag, efter att ha klippt ut ovanstående hur man (TS) tänker i denna frågan.

Tänker man alls?

Vet att jag upprepar mig men jag är sanningsenligt förvånad.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Jag kanske är lite anti, men betäcka en häst (med senskada om jag inte minns fel? Eller är det något annat? Eftersom du började rida så pass fort efter diagnosen) med så pass dålig framtidsutsikt tycker jag inte är schysst. Den ökade vikten kommer ju garanterat att påverka skadan dessutom.

Ja du får ursäkta, men detta måste jag faktiskt säga är en otroligt korkad idé. Tänk på hästens bästa! Inte Dina önskningar. Och lyssna på lil-sis!
 
Sv: Ridponnyhingst...

Både Top Nordpol och han har nära 100% dräktighet.
Verdi som har 75% tycker jag ligger på gränsen till för dålig när jag troligtvis bara har denna chansen på mig.

Top Nordpol hittar jag inte i Blå Boken. :confused:
Minotauros har 88 % nat, 84 % AI och 60 % TAI.

Skall det vara TAI så är det bara Feno-Me (83 %), som är "bra".
 
Sv: Ridponnyhingst...

Dom där siffrorna skulle jag ta med en nypa salt, dom stämmer dåligt!
Hör med seminstationen istället, dom tittar på spermierna!
En av våra hingstar hade 100% sina två första år, det drog till sig ston med problem, han fick ett gäng ston som hade en tråkig dräktighets statestik 0%, det året fick han 60%. Året därpå var han uppe i 95% igen med endast ett av problem stona kvar!
All betäcknings statestik är missvisande. Har hingst stationen flera hingstar på station byter man helt enkelt och trollar bort det stoet från den hingstens statestik som inte blev dräktig! Då slipper hingsten få dålig statestik.
Det finns hingstar i Sverige som inte borde stå på semin när man på seminstationen får spermier som är under all kritik.
Vi har tagit emot ston som kommit från annan hingst och inte blivit dräktiga. sedan kom dom hit, Trots det har den hingst som inte gjorde dom dräktiga 100% dräktighet året därpå.
Så välj nu inte hingst p.g.a statestik den kan vara helt upp på väggarna.
Holländska hingstar från NWR t.ex måste lämna sperma prov innan dom får sin licens. Detta görs på Utrecht Univeristet och man får utförligt uppgifter om antal levande, abnorma etc etc.
Det är en garanti mot stoägarna!
Alla säger väl att deras hingst har bra dräktighet! Men det är bara dom som vet hur många ston som igentligen hingsten skulle ha haft som vet! Tänk efter hur många av er har plötskigt bytt hingst och vips då har stoet blivit dräktig!
Ursäkta långt inlägg och kanske lite utanför ämnet!
 
Sv: Ridponnyhingst...

Kanske långt, men väl tänkvärt tycker jag!

Statistik säger en del, men det kan finnas förklaringar bakom. En hingst som konstant legat på hög/låg dräktighet under många år, där kan man lita mer på siffrorna. Men att ta ett år av statistiken kan vara väldigt vanskligt.

Till TS: om jag ville vara hundra säker på dräktighet skulle jag vara mest noggrann i mitt val av station och veterinär.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Jaga tycker inte alls att det är konstigt. Inte det minsta.
Att en 17-årings gångarter inte är flashiga längre är väl inget konstigt. Hästen är ändå visad med klass1 en gång i tiden.

Blodslinjerna är det inget större fel på i mina ögon, kanske lite märkligt med Amiral på ett Kalibersto (men inte mycket konstigare än Amiral på ett Stanfordsto - tänker på nygodkända och superfina Damino SD vars mor är e Amiral ue Stanford)

Att lägga på ett sto som är skadat är väl inget ovanligt ? Och inget större fel heller om skadan inte är ärftlig och är det en senskada så lär det ju inte vara ärftlig.

Vad det gäller ridponnyhingstar vet jag i stort sett ingenting.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Jaga tycker inte alls att det är konstigt. Inte det minsta.
Att en 17-årings gångarter inte är flashiga längre är väl inget konstigt. Hästen är ändå visad med klass1 en gång i tiden.

Blodslinjerna är det inget större fel på i mina ögon, kanske lite märkligt med Amiral på ett Kalibersto (men inte mycket konstigare än Amiral på ett Stanfordsto - tänker på nygodkända och superfina Damino SD vars mor är e Amiral ue Stanford)

Att lägga på ett sto som är skadat är väl inget ovanligt ? Och inget större fel heller om skadan inte är ärftlig och är det en senskada så lär det ju inte vara ärftlig.

Det som möjligen är lite mer tveksamt är ju att stoet haft ganska mycket skadeproblem tidigare också. Det beror givetvis på vad det varit för skador.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Har hingst stationen flera hingstar på station byter man helt enkelt och trollar bort det stoet från den hingstens statestik som inte blev dräktig! Då slipper hingsten få dålig statestik

Hur menar du? Hingstägaren ska ju rapportera båda betäckningarna. Är det vanligt att man inte rapporterar alla betäckningar hingsten haft?
 
Sv: Ridponnyhingst...

Självklart skall man inte välja hingst efter dräktighetsprocent, men ts var ju intresserad av denna, därav min korrigering av uppgifterna.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 358
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 154
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp