Ridprov på ridgymnasium

P

prallan

Hur svårt är det att bli godkänd på dessa ridprov? Är de hårda, eller låter skolorna de flesta bli godkända, så alla kommer in som det finns plats för?
 
Hur det går till nu vet jag inte, men när jag gjorde ridprov så var det mest ett sätt för att se att de som antogs låg på ungefär samma nivå. Det handlar i princip om att rida runt och följa instruktioner, eller så gick vårat prov till. Är det få sökande till ett program kanske det räcker med att en kan rida i alla tre gångarterna typ.
 
Hur det går till nu vet jag inte, men när jag gjorde ridprov så var det mest ett sätt för att se att de som antogs låg på ungefär samma nivå. Det handlar i princip om att rida runt och följa instruktioner, eller så gick vårat prov till. Är det få sökande till ett program kanske det räcker med att en kan rida i alla tre gångarterna typ.
Ok, på NIU?
 
Jag gick för länge sedan... På NIU är det väl lite mer tävlingsinriktat, så där är väl nivån lite högre?
Ja, det är ganska höga krav, men jag funderar kring hur pass hårda skolan är till till syvende och sist, även på NIU, skolorna får ju betalt/elev.
 
Ja, det är ganska höga krav, men jag funderar kring hur pass hårda skolan är till till syvende och sist, även på NIU, skolorna får ju betalt/elev.
Självklart plockar de in en full klass, men tänker att för att alla elever ska få ut mesta möjliga av sina lektioner kan de inte ha elever på för olika nivå heller. De ska ju kunna visa upp elever som utvecklas och kan satsa på tävling.
 
Fast det vore intressant att höra om någon har ridit upp för NIU, och INTE blivit antagen. Ifall det finns någon statistik på hur många som rider upp för NIU jämfört med hur många som kommer in.
 
Jag gjorde ridprov för ridgymnasium för... många år sedan (20 ish). Vi var ca 300 personer som ansökte, 100 blev intervjuade och ca 80 fick göra ridprov. 16 kom in, på en kombination av resultatet på ridprovet och våra vanliga betyg. Vi blev, på ridprovet, bedömda och fick 0 - 50 -100 - 150 - 250 - 500 poäng som las till våra betyg från 9an.
 
Jag gjorde ridprov för ridgymnasium för... många år sedan (20 ish). Vi var ca 300 personer som ansökte, 100 blev intervjuade och ca 80 fick göra ridprov. 16 kom in, på en kombination av resultatet på ridprovet och våra vanliga betyg. Vi blev, på ridprovet, bedömda och fick 0 - 50 -100 - 150 - 250 - 500 poäng som las till våra betyg från 9an.
Aha, Tack! Så verkar det dock inte vara nu 🤔
 
Beror säkert på skola men på srg och deras Niu så kommer stort sett vem som helst in.
Ska verka så avancerat men egentligen jätte lätt.
 
En jag känner jobbar som tränare på NIU. Minns att vi pratade om intagningsprovet och när du blir antagen ska du klara på motsvarande LC. Det är viktigt att de ser att det finns utbildningspotential, då du ska klara motsvarande LA när du är klar (som minst). Men de tar antagligen in full klass så länge ingen absolut inte klarar ridproven.
 
En jag känner jobbar som tränare på NIU. Minns att vi pratade om intagningsprovet och när du blir antagen ska du klara på motsvarande LC. Det är viktigt att de ser att det finns utbildningspotential, då du ska klara motsvarande LA när du är klar (som minst). Men de tar antagligen in full klass så länge ingen absolut inte klarar ridproven.
Ah, tack! Det känns rimligt.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Freazer
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: Monimaker
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 555
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp