Ridregntäcke till westernsadel/akademisk sadel

Lingon

Trådstartare
Jag skulle behöva ett bra ridregntäcke. Problemet är att hästen rids med westernsadel eller akademisk sadel och de ridregntäcken jag hittar är anpassade för engelska sadlar. Finns det nån som har ett bra till antingen en westernsadel eller en akademisk sadel? Det räcker att det passar till en av sadlarna.

Hur funkar vanliga ridregntäcken t.ex. Rambo Mack in a sack till en akademisk sadel? Hålet för stiglädret borde ju vara för högt upp på täcket? Kan det funka om man gör ett eget hål för stigläderna? På en akademisk behöver det väl sitta en bit längre ner tänker jag?
 
Sadelhålet brukar sällan passa på engelska sadlar henner. Jag har antingen skrittäcket mellan schabrak och sadel, helt över så att jag sitter på det eller så drar jag fram och knäpper det runt min midja.
Använt stigbygelhål en gång men såg ingen fördel med det.

Haft på detta sättet till hopp, dressyr, galopp, western sadlar, barbacka och till körsele. Inga problem.
 
Sadelhålet brukar sällan passa på engelska sadlar henner. Jag har antingen skrittäcket mellan schabrak och sadel, helt över så att jag sitter på det eller så drar jag fram och knäpper det runt min midja.
Använt stigbygelhål en gång men såg ingen fördel med det.

Haft på detta sättet till hopp, dressyr, galopp, western sadlar, barbacka och till körsele. Inga problem.

Det finns inget sadelhål i det regntäcket jag kollade på. Jag vill köpa ett ridregntäcke som håller både sadel och häst torra.

Men tack för tipset om skrittäcke 😊
 
Menar du Classic regntäcke för sadlad häst? Går det att rida med det på?
Har det ej själv, men borde väl gå? Om man inte är rädd om sadeln då och det finns risk för skav? Blir kanske knöligt om man har korta ben bara
Tänkte främst på ländtäcket, går säkert att fästa runt midjan om man vill täcka sadeln med. Själv har jag ländtäcke och rock, rocken täcker sadeln
 
Har det ej själv, men borde väl gå? Om man inte är rädd om sadeln då och det finns risk för skav? Blir kanske knöligt om man har korta ben bara
Tänkte främst på ländtäcket, går säkert att fästa runt midjan om man vill täcka sadeln med. Själv har jag ländtäcke och rock, rocken täcker sadeln

Jag vill täcka hästen också så jag slipper stanna kvar i stallet lång tid efter ridturen i väntan på att hästen ska torka. Vill inte sätta på utetäcket på blöt häst. Jag bor en bit från stallet och har inte tid att stanna kvar lång tid efter ridtur och vanligt stallpyssel. Har inte tillgång till ridhus.
 
Finns ett ridtäcke gjort för westernsadel som heter Fillinic (Allthatwestern)

Ländtäcket? Men då blir ju hästen blöt framför sadeln plus sadeln. Finns det ingen som täcker både häst och sadel? Jag behöver inte kunna jobba hästen hårt i det. Det räcker med en skritt i skogen.
 
Ländtäcket? Men då blir ju hästen blöt framför sadeln plus sadeln. Finns det ingen som täcker både häst och sadel? Jag behöver inte kunna jobba hästen hårt i det. Det räcker med en skritt i skogen.
Kan du inte bara ta ett vanligt regntäcke i en storlek större så att sadeln ryms under? Så får du sitta på täcken och kanske dra upp sidorna något för att nå stigbyglarna. Bör ju funka om det bara är skritt planerat.
 
Jag vill täcka hästen också så jag slipper stanna kvar i stallet lång tid efter ridturen i väntan på att hästen ska torka. Vill inte sätta på utetäcket på blöt häst. Jag bor en bit från stallet och har inte tid att stanna kvar lång tid efter ridtur och vanligt stallpyssel. Har inte tillgång till ridhus.
Ok, skriv till all that western och fråga om det funkar att rida i regntäcket, då :)
 
Kan du inte bara ta ett vanligt regntäcke i en storlek större så att sadeln ryms under? Så får du sitta på täcken och kanske dra upp sidorna något för att nå stigbyglarna. Bör ju funka om det bara är skritt planerat.

Jag funderar som jag skrev i första inlägget att köpa ett ridregntäcke jag sett på nätet men undrade bara om någon visste ett som funkar till western eller akademisk sadel.
 
Personligen skulle jag inte promenera hästen eller rida med ett vanligt täcke.
Skaver på bogarna och hämmar rörelserna för mycket. Skritt täcke ser ut att kunna fungera
 
Personligen skulle jag inte promenera hästen eller rida med ett vanligt täcke.
Skaver på bogarna och hämmar rörelserna för mycket. Skritt täcke ser ut att kunna fungera

Hästen rör sig ju i hagen också förhoppningsvis och ska ju inte få skav då. Det handlar inte om att jag vill rida ett långt hårt pass där jag kräver en massa av hästen medan det pisseregnar. Snarare att jag skrittar ut en runda i skogen trots att det regnar lite i stället för att hästen ska gå kvar i hagen.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 283
Senast: Oknytt
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: Blimblom
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 118
Senast: jolan
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp