Ridresa till USA

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag och en kompis har funderat på att göra en ridresa till USA nästa år. Vi har funderat på Montana, rida i storslagen natur och få delta lite i livet på en ranch. Har kollat lite alternativ men på nätet ser ju allting så himla bra ut...

Någon som har några tips på vart man hittar bra och seriösa ställen? Tips om resmål? Vad ska man tänka på?

Jag har alltid varit för snål för att göra nåt liknande, har hellre lagt pengarna på mitt hästeri här hemma istället för att slänga ut dom på nåt som tar slut efter två veckor. Men nu insåg jag och en av mina barndomsvänner att båda haft en outtalad dröm om att göra en sån här grej, så vi tänkte att vi gör det ihop :)
 
@stjarnfrugt Jag har varit i Arizona på ranchvistelse i en vecka och i Montana och ridit i 1 dag när åkte igenom, bodde 2 nätter på ranchen,

Montana är helt klart att föredra även fast det var roligt i Arizona också. Sjukt fin natur. Det är viktigt att ni kollar upp med ranchen innan hur mycket ridning som ingår och VAD för slags ridning. Har man en vision av att galoppera på fält så ska man kolla upp att man kommer få göra det :P
Jag är sugen på att åka en vecka när de ska flytta boskapen. Då får man rida mycket och inte bara skritta svans i svans.

Ranchen jag var på i Montana var Upper Canyon Outfitters. De var sjukt trevliga och fin ranch i Klippiga Bergen.
 
Jag var i Montana och red en vecka på en ranch i somras.
Nu får man ju inte skriva ut några namn, men jag bokade genom en brittisk byrå iaf.
Finns en del bra ställen som jag hört om genom bekanta som varit där.

Ranchen jag var på hade 4 gäster under min vecka, mkt fin natur och vi jobbade med korna 5 av 6 dagar (både kortare flyttningar av kor som kommit in i fel hage och längre flyttar när de skulle byta till nya hagar). Och eftersom det var mkt arbete med korna så gick det ganska långsamt på transportsträckorna (skritt), mkt upp och ner för bergen (oftast åkte vi bil så högt upp som det gick för att slippa rida så långt). Vi galopperade nog bara en gång, och även när det gällde arbetet med korna så var det ju en fördel att göra det långsamt.
 
Tack för era svar :)

Jag vill ju gärna rida mkt, men även kanske ha några dagar till enbart turistande. Men det kan ju bli bra om man bokar tex en vecka på ranchen och sedan har 10 dagar totalt, då får man ju både ock.
Min medresenär är inte någon van ryttare längre. Vi red ihop under uppväxten och sedan har hon ridit sporadiskt i vuxen ålder. Så vi bör ju hitta nåt som passar oss båda, dock är hon inte bangen så länge det är en snäll häst och det räknar man ju med att det är på liknande ställen ;)

Ska verkligen kolla upp vad det är för slags ridning. Jag vill ju gärna rida långa turer i bergen i varierat tempo men även delta i rancharbete. Vilka tider brukar de ha mest jobb med boskapen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en gammal dröm om att åka till USA på en riktig cowboy-ridresa. Nån romantisk dröm sedan tidiga tonåren då The Horse Whisperer...
Svar
15
· Visningar
2 703
Senast: YlvaG
·
R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 936
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Jag känner att något måste hända nu, jag har ett bra liv med en fin partner och ett bra jobb som jag verkligen trivs på, min familj är...
2
Svar
23
· Visningar
1 991
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp