Ridresa till USA

_Taggis_

Trådstartare
Jag har en gammal dröm om att åka till USA på en riktig cowboy-ridresa. Nån romantisk dröm sedan tidiga tonåren då The Horse Whisperer kom ut på bio :angel:
Nu är jag så gammal så det kanske är dags att göra detta inom överskådlig tid. Inom 5 år rentav då jag förmodligen inte har nån egen häst längre och har ett annat ekonomiskt utrymme att göra liknande. Jag har även en kompis i liknande sits som skulle vara intresserad av att haka på.

Så vad har hästdelen av buke för personlig erfarenhet av liknande resor? Vart ska en vända sig? Vad ska tänkas på och akta sig för? Vad ska en räkna med för prisbild inkl resa?

Jag söker en resa för ridning i storslagen natur, berg och vida vyer. Ska passa både mig som van ryttare och min kompis som ridit på ridskola tidigare men endast på vuxen nybörjarnivå (kan rida själv i alla gångarter på snälla hästar). Vettigt boende, vettig mat (är vegetarian) men behöver ej vara lyx. Gärna nån svensk arrangör (om det finns?)
 
Jag vet att det finns "vacation horse back riding" turer i Oregon. Det bor dock ske mellan Juni och Augusti da det vanligen ar mycket bra vader fran Juni och regnen vanligen satter fart igen nagon gang i Oktober ... men det kan ju borja tidigare.
Det gar att hitta rid resor i "Willamette Valley" dar man rider fran vingard till vingard och nagon kor bagaget fran plats till plats sa man har nya "wine tastings" varje kvall med haftiga middagar och lunch efter vagen tills man kommer fram till Stilla Havet och Oregon's kust (Mycket, mycket vackert ... dock kallt vatten).

Det finns ocksa haftiga rid resor till Arizona, Tombstone och Old Tuscon med ett klart "wild west" tema, men dit vill man inte aka mellan April till borjan pa Oktober (ganska ofta slutet pa October :cautious: )

Det finns en hel massa liknande resor. Allt fran "cattle drives" till att rida genom klippiga bergens storslagna natur.

Den enda arrangoren jag kanner till och vet flera stycken som varit nojda med resor med dem ar hiddentrails.com Da jag inte ridit med dem kan jag ju inte recommendera dem egentligen, men deras "Progressive ride" fran Redwood Forests till Stilla Havet later som nagot ni skulle gilla. Naturen ar mer an storslagen ... och det finns tydligen ritter fran low ability till intermediate.
Om det finns Svenska arrangorer ar dock mer tveksamt.
 
Det finns svenska byråer som Häst & sportresor (Hippotours, horseexplore etc) Även t.ex Resia kan ha temaresor. Så en Googling kan ge vilka områden i USA som är aktuella och prisbild.
 
Det finns svenska byråer som Häst & sportresor (Hippotours, horseexplore etc) Även t.ex Resia kan ha temaresor. Så en Googling kan ge vilka områden i USA som är aktuella och prisbild.

Ja givetvis är google en bra vän. Men det är intressant att höra ev personliga erfarenheter. Detta står ju sällan med i arrangörernas annonser.
 
Ja givetvis är google en bra vän. Men det är intressant att höra ev personliga erfarenheter. Detta står ju sällan med i arrangörernas annonser.
Några bekanta till mig åkte iväg två veckor till Bonanza creek ranch i Montana och levde livet. De slutade aldrig prata om det och gjorde oss andra duktigt avis. Sedan dess är det mitt mål när jag inte har något annat att lägga pengarna på.

Jag kommer inte ihåg vad det kostade mer än att jag tyckte att endast flygbiljetten var tillräckligt dyr.
De allihop har egna hästar men är inte några fantastiska ryttare utan motionerar i alla gångarter på typisk hobbynivå.
Vegetarisk mat vet jag inget om.
De red mest turer i bergen men fick även testa att fösa kor.
 
Någon på burk, kommer inte ihåg vem, har varit på Silver Spur i Idaho, vilket har varit på min drömlista seb dess!
"Vilda västern" med storslagen natur - de har filmer på deras hemsida!
 
Ja det finns en på buke som varit på silver spur men hen får ge sig tillkänna själv. Den resan verkar vara helt magisk.

Horsexplore har nyligen tagit in den så kolla deras hemsida.
 
Ja givetvis är google en bra vän. Men det är intressant att höra ev personliga erfarenheter. Detta står ju sällan med i arrangörernas annonser.
Horsexplore lägger ut skriftliga utvärderingar/enkäter från tidigare resenärer, alltid intressant att läsa tycker jag.
 
Jag har varit på Silver Spur Ranch i Idaho!
Det var helt fantastiskt men vet inte helt om det stämmer in på era önskemål på hur den ska vara.
Gården ligger 3 mil rakt ut i ingenstans utan rinnande vatten och el typ. Glöm mobil. Första två nätterna samt sista bor man i små veduppvärmda stugor med gasollampor och övriga nätter bor man i tält. Man flyttar deras unghästflock mellan olika marker så man är delaktig i "arbetet ".
Maten är fantastisk, vet ej hur vegetarisk men gissar att de kan fixa det också. De var väldigt måna om att alla skulle få äta mat som de tyckte om. (Jag frågade om stekt ägg på lunchmackan istället för skinka och senap. De tittade lite konstigt på mig men fixade det utan problem. :D )

Jag letade efter just naturupplevelse och var ute efter genuiteten, riktig ridning och inte någon lyx och semester ur det perspektivet. Jag fick det jag önskade iaf. Bokade direkt hos dom och det var inga bekymmer. Jag kom med hyrbil så de mötte upp mig vid närmsta by så jag inte skulle köra fel ut i vildmarken. :angel:

Rekommenderar dom å det varmaste. En underbart varm och genuin familj som driver det och som gör allt för att man ska få en fantastisk upplevelse.

Det är inte gratis (särskilt inte nu när dollarn står så högt) men värt varenda krona! De brukar bokas upp snabbt, särskilt sommarveckorna i juli och augusti då de bara tar ca 10 pers per vecka så var ute i god tid! De har inte just flockförflyttning riktigt varje vecka heller tror jag.

Googla Silver Spur Ranch Idaho så är det det första som kommer upp.
 
Senast ändrad:
Ja givetvis är google en bra vän. Men det är intressant att höra ev personliga erfarenheter. Detta står ju sällan med i arrangörernas annonser.
Jag har åkt till Irland via horseexplorer och kan säga att jag tycker det varit bra. Följer dom på fb och de verkar även åka till de olika ställena lite då och då för att kolla så de fortfarande kan ha med dom som resmål på hemsidan.

Skulle jag välja en ridresa igen via dom men till annat land, hade jag kikat på det landet och tagit det som tilltalar mig mest, sen får det blir som det blir. Brukar oftast bli riktigt bra. :)
 
Måste lägga in att det kan nog vara svårare att få bra vegetarisk mat om stället verkligen inte satsar på just turisterna. Iaf på de mer arbetande rancherna. Risken för att få samma mat minus kött som köttätarna kan nog vara ganska överhängande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag och en kompis har funderat på att göra en ridresa till USA nästa år. Vi har funderat på Montana, rida i storslagen natur och få...
Svar
5
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp