Ridresor Tips

Ace

Trådstartare
Sambon öppnade upp för att vi kanske har råd med en ridresa till sommaren :banana:

Problemet är att det finns så otroligt mycket att välja på och jag tycker att det är svårt att få en överblick så tänkte höra här om erfarenheter.

För att tråden ska vara till hjälp och aktuell kan vi väl hålla oss till moderna erfarenheter och arrangörer som fortfarande håller på.

Våra planer såhär långt:
Exakt tema är inte spikat men diskussionen hamnar oftast runt långritt/strandgalopper eller jakt/terrängritt.

Krav är att hästhållningen ska vara bra.

Vi lutar åt bekvämt boende inklusive allt men är inte främmande för friluftsliv och tält om det ingår i upplevelsen.

Berätta om era fantastiska ridresor och allmänna tips för att hitta rätt resa :bump:
 
Jag har ridit i väldigt många länder, men om vi ska hålla oss till svenska arrangörer av rena ridresor så har jag rest 3 år på raken nu med den största arrangören H-expl-e.
Jag har varit en gång på dressyrträningsvecka på Lusitanos i Portugal, och 2 år i rad på allround program i Polen - samma ställe bägge gångerna. Jag är sugen att åka i höst igen, det är ett underbart ställe.

Allmänt kan jag säga att arrangören är oerhört seriös och kvaliteten mycket hög på deras paket. Alla jag rest med och träffat på resorna som även rest med dem på andra program har varit mycket nöjda.

Hojta till om det är något specifikt du undrar 😄
 
Jag har ridit i väldigt många länder, men om vi ska hålla oss till svenska arrangörer av rena ridresor så har jag rest 3 år på raken nu med den största arrangören H-expl-e.
Jag har varit en gång på dressyrträningsvecka på Lusitanos i Portugal, och 2 år i rad på allround program i Polen - samma ställe bägge gångerna. Jag är sugen att åka i höst igen, det är ett underbart ställe.

Allmänt kan jag säga att arrangören är oerhört seriös och kvaliteten mycket hög på deras paket. Alla jag rest med och träffat på resorna som även rest med dem på andra program har varit mycket nöjda.

Hojta till om det är något specifikt du undrar 😄
Jag har rest med samma företag, också Portugal så ingen långritt eller så, men håller verkligen med om att det är en bra och seriös arrangör!
 
Även jag rekommenderar arrangören som nämns ovan. Jag har varit på tre resor med dem de senaste 10 åren och ska åka på en fjärde nu i höst.

Det låter som att resan jag gjorde till Sardinien skulle kunna vara något för er. Då utgick vi från gården som ligger ungefär mitt på ön, red vi tvärs över ön, upp bland bergen och avslutade på stranden. Vi red i etapper (typ 5-6h per dag kanske) och lämnade hästarna i div. hagar längs vägen varje kväll, medan vi människor fick skjuts tillbaka till gården där vi åt och bodde fantastiskt bra. På gården går hästarna helt fritt, så det var inte helt ovanligt att vakna av att det stod en skimmel utanför fönstret och kikade in :laugh:
 
Lånar tråden och frågar om det är någon som varit på dressyrresa i närheten av Lourinhã i Portugal? Skicka gärna ett PM till mig i så fall!
 
Ridit flera gånger på Island, bara varit mer än nöjd. Allt från bekvämt boende till mer pittoreskt. Varit en upplevelse varje gång.
Ridit med Ish*star och Eldh*star
 
Jag har varit på en enda ridresa i mitt liv och den var perfekt. Red olika ritter med Eldh*star, vi red dagsturer och kom tillbaka till hotellet efteråt.
Maten var fenomenal, aldrig har jag ätit så god mat :d
Hästarna mådde bra och var väldigt välskötta, pigga och glada. Hästhållningen var superb och de visste verkligen vad de gjorde.
Hon som delade ut hästar gjorde en blixtsnabb intervju och sen när man väl fick sin häst var det som att hon visste exakt på pricken vad man ville ha för häst - hästarna jag fick passade mig som handen i handsken och jag ville ta med mig varenda en hem.
Guiderna var trevliga, vänliga, visste jättemycket om typ allt allt allt, och väldigt hjälpsamma. Anpassade turens tempo och så perfekt till gruppen och turen och kände även hästarna väl och kunde berätta mycket om hästarna och tipsa hur hästen man hade skulle ridas och deras personligheter och lite små korta historier kring roliga saker hästen har gjort.

11/10 kommer åka dit igen, var ingenting som var dåligt. Inte ens kyla, blåst och ösregn på tvären kunde sudda ut mitt fåniga flin under ritterna :D
 
Svarar lite till alla.

Tack för tips och erfarenheter!

Det känns spontant som att det blir något likt det @Mineur skriver om sardinien. Låter underbart.

Island har sambon redan gjort grundligt vid två tillfällen så det får vänta tills jag får sug att åka dit.

Just nu känns det som om vi tränar häst bra hemma förutom just då terrängritt så rena träningsresor är nog inte aktuellt i år i alla fall men jag ska komma ihåg Polen för framtiden @mackan

Och dressyr på lusitanos vill jag också göra någon gång. Och cowboysa i USA förstås.

Jag ska kanske fråga om tips för att vinna på lotto istället?
 
Svarar lite till alla.

Tack för tips och erfarenheter!

Det känns spontant som att det blir något likt det @Mineur skriver om sardinien. Låter underbart.

Island har sambon redan gjort grundligt vid två tillfällen så det får vänta tills jag får sug att åka dit.

Just nu känns det som om vi tränar häst bra hemma förutom just då terrängritt så rena träningsresor är nog inte aktuellt i år i alla fall men jag ska komma ihåg Polen för framtiden @mackan

Och dressyr på lusitanos vill jag också göra någon gång. Och cowboysa i USA förstås.

Jag ska kanske fråga om tips för att vinna på lotto istället?
Det var långritten Berg och hav vi gjorde, gården heter Monte Ferru. Jag kan VARMT rekommendera det!
 
Jag har praktiserat/jobbat på ett stall i Estland, Pärnu.

Dom har allt det där du nämner.
Hästar i alla storlekar och riktigt fint utbildade.
Var såå imponerad när jag var där.

De flesta ridskole-hästarna tävlas av elever på höst och vår medan dom sedan har träningsläger på somrarna.

Boende, resturang, pool mm på gården. Nära till stranden. Shopping i Pärnu.

Sassi Talu. Hemsidan håller på att uppdateras men FB uppdateras nästan dagligen med tävlingsresultat och annat!

Hon som driver allt pratar typ 5 språk inkl hyfsad svenska
 
Jag har varit på en enda ridresa i mitt liv och den var perfekt. Red olika ritter med Eldh*star, vi red dagsturer och kom tillbaka till hotellet efteråt.
Maten var fenomenal, aldrig har jag ätit så god mat :d
Hästarna mådde bra och var väldigt välskötta, pigga och glada. Hästhållningen var superb och de visste verkligen vad de gjorde.
Hon som delade ut hästar gjorde en blixtsnabb intervju och sen när man väl fick sin häst var det som att hon visste exakt på pricken vad man ville ha för häst - hästarna jag fick passade mig som handen i handsken och jag ville ta med mig varenda en hem.
Guiderna var trevliga, vänliga, visste jättemycket om typ allt allt allt, och väldigt hjälpsamma. Anpassade turens tempo och så perfekt till gruppen och turen och kände även hästarna väl och kunde berätta mycket om hästarna och tipsa hur hästen man hade skulle ridas och deras personligheter och lite små korta historier kring roliga saker hästen har gjort.

11/10 kommer åka dit igen, var ingenting som var dåligt. Inte ens kyla, blåst och ösregn på tvären kunde sudda ut mitt fåniga flin under ritterna :D

Åh perfekt! Då vet jag vart jag ska åka på min fyrtioårsdag. :) Pm:ar dig!
 
@Ace
om du väljer att åka med den arrangör som nämts här, så det allmänna tipset är att tänka igenom vad ni vill ha exakt, sen använda den eminenta sökfunktionen de erbjuder , där du kan specificera i stort sätt ALLT - vilken typ av boende, byte av boende, typ av program osv.

Utöver det är de oerhört kunniga på telefon då de inte säljer några resor de inte själva varit på plats och utvärderat, så de kan även utifrån det svara på frågor när man ringer.

Ett tips också utöver det, är att när ni gjort en lista på tänkbara paket, kolla hur själva resan dit ser ut . Arrangören anger generellt också bästa flygplatserna att anlända till, och hur resten av resan ser ut - tåg, buss, taxi transfer osv. I min erf är det bra att titta på innan ni väljer lista av möjliga resmål/paket. För de har många destinationer där beroende på var du själv bor, själva resan dit kan innebära mycket restid i fråga om flygbyte, sen hyfsat lång vidare transfer med tåg , taxi osv. Så beroende på dig som ska resa och hur mycket tid ni har/vill ha att transportera er så är även detta en aspekt ang valet av resa . En reflektion av erfarenhet 👍😄
 
Jag har varit på en enda ridresa i mitt liv och den var perfekt. Red olika ritter med Eldh*star, vi red dagsturer och kom tillbaka till hotellet efteråt.
Maten var fenomenal, aldrig har jag ätit så god mat :d
Hästarna mådde bra och var väldigt välskötta, pigga och glada. Hästhållningen var superb och de visste verkligen vad de gjorde.
Hon som delade ut hästar gjorde en blixtsnabb intervju och sen när man väl fick sin häst var det som att hon visste exakt på pricken vad man ville ha för häst - hästarna jag fick passade mig som handen i handsken och jag ville ta med mig varenda en hem.
Guiderna var trevliga, vänliga, visste jättemycket om typ allt allt allt, och väldigt hjälpsamma. Anpassade turens tempo och så perfekt till gruppen och turen och kände även hästarna väl och kunde berätta mycket om hästarna och tipsa hur hästen man hade skulle ridas och deras personligheter och lite små korta historier kring roliga saker hästen har gjort.

11/10 kommer åka dit igen, var ingenting som var dåligt. Inte ens kyla, blåst och ösregn på tvären kunde sudda ut mitt fåniga flin under ritterna :D


Var det en comfort vistelse? :)
 
Var det en comfort vistelse? :)
Nej utan vi "skräddarsydde" vistelsen som vi ville ha den. Dvs vi ville ha enkla men långa ritter där vi fick se mycket (och hittade två sådana, ca 8h per ritt) Men vi ville inte rida, övernatta någon annan stans, rida. Utan tillbaka till hotellet.
De har så många olika ritter där att det är enkelt att helt enkelt skräddarsy precis som man vill. :)
 
Håller med helhjärtat!

Älskar Bel Air :-)
Har bott bara en liten bit därifrån och tävlat där många gånger. Ashford och Wicklow :love:

Här är en till som är helt såld! :love:
Jag hade enbart hästar jag hade kunnat tänka mig att köpa själv när jag var där, (varav en lite yngre som jag red varje dag 🤩).

Jättebra instruktioner, och helt i linje med vad min hopptränare här tycker så väldigt bra ridning. Underbar omgivning! Välskötta hästar som verkar ha ett riktigt bra hästliv. Riktigt bra matchning av hästar och svårighetsgrad så att vi alla upplevde att vi gick framåt massor trots helt olika ingång. Har redan planerat för att åka dit fler gånger. (Jag hade dessutom ett helt fantastiskt rum i "kråkslottet" :D)

Jag lägger inte upp ridbilder här, men för den som är nyfiken har jag mängder av film och bilder.
FB_IMG_1582203600441.jpg
 

Liknande trådar

Z
Ridning OBS! För att den här tråden ska få ligga kvar får ingen skriva om vilka arrangörer ni har använt, ingen som helst reklam. Tacksam för...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
17 136
Senast: Ellis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp