Ridresor - vart ska man åka? :)

Z

Zephyria

OBS! För att den här tråden ska få ligga kvar får ingen skriva om vilka arrangörer ni har använt, ingen som helst reklam. Tacksam för att det respekteras! (Har kontaktat moderator och fått tillåtelse.)

Jag ska boka en ridresa men det finns ju så många olika platser att resa till!

Ni som har varit på en resa, tipsa mig gärna om vilka länder som är bra att åka till och hur hästhållningen har varit. Jag vill inte ha tips på arrangörer annat än via PM!

Hur länge är lagom att rida per dag? Jag har tänkt mig en långritt och vill rida så mycket som möjligt, men det är ju alltid kul att hinna se landet man är i också. För er som har åkt, har ni åkt själva eller tillsammans med någon?

Alla tips är välkomna! :banana:
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Vi är ett gäng (6-8 st) som har åkt några gånger. Frankrike, Loiredalen flera gånger och Spanien. I år blir det Spanien för vår del, fast ett annat ställe än tidigare.

Frankrike har varit fantastiskt bra, men tyvärr ska inte den arrangören ordna fler likadana resor. Det har varit riktigt god mat, gott vin;) bra hästar, vacker natur, mycket slott och kultur. Han kommer att ha mer "läger" typ, med dagsritter varvat med träning, man bor på gården/ridskolan och utgår från den.

Förra resan till Spanien var helt ok vad det gällde ridningen, även om hästarna var av olika kvalitet, naturen var fin och maten ok. Tyvärr var nog ledarna trötta på att ha turister hos sig, för de var oengagerade och bitvis faktiskt otrevliga. Men vi gör ett försök till med Spanien, som sagt, och hoppas att det blir bättre, att vi bara hade otur.

Vi har ridit ca 4-6 timmar per dag, med lunchpaus mitt på dagen. Det är ok.

Hoppas du hittar nåt bra ställe!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Tack för svaret, det låter jätteskoj!

Någon som har varit i Dominikanska eller Arizona/USA? Låter jättehäftigt!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har varit i Arizona och det var jätteroligt.
Ridningen var bra och man kunde välja att ta lektioner också för en liten kostnad.
Det var lite olika ritter man kunde rida varje dag, korta turer på ca 45 min, halvdagsturer, heldagsturer osv. Dessutom körde vi team penning 2 ggr, man är i lag och väljer ut en kalv som man ska få in i ett "bås", och det var bland det roligaste jag gjort.
Vi som var lite duktigare på att rida fick även köra barrell race.
Ranchen i sig var helt fantastisk och maten var bland det bästa jag någonsin ätit.

Denna ranch är dock kanske lite mer för dem som vill ha semester, typ ligga vid poolen, OCH rida, inte bara rida. Är också lite osäker på om man som westernryttare skulle nöja sig med den ridningen som var men för mig som dressyrryttare räckte den gott och väl.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Tack för svaret, låter så skoj! :) Har hittat 1-2 veckors långritter där man bor på olika ställen varje dag, det är nog mer det jag är ute efter.

Idag har jag tittat på Equador, Uruguay, Argentina, Bulgarien, Jordanien, Dominikanska, Sydafrika och Marocko... svårt val, men roligt!:banana:

Fler som har varit på ridresor, kanske i något av länderna ovan?
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Bra tråd! Jag och en kompis planerar att åka iväg på en ridresa nästa sommar. Just nu lutar det åt Portugal, men kommer hålla koll på den här tråden för fler alternativ. :)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Island, helt klart :love:. Förutom underbara hästar och underbar natur har jag bara varit med om underbara ledare som bjuder på sig själva och får en att trivas.
En vildmarksritt i så fall, minst 6 dagars ridning och då brukar det bli dagar med sammanlagt 7 timmars ridning.
Lite primitivt boende, alla i samma rum tex, men det är en del av charmen enligt mig.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Hur länge är lagom att rida per dag? Jag har tänkt mig en långritt och vill rida så mycket som möjligt, men det är ju alltid kul att hinna se landet man är i också. För er som har åkt, har ni åkt själva eller tillsammans med någon?

Alla tips är välkomna! :banana:

Fortsätter på mitt tips om Island, för jag läste inte alla dina frågor ordentligt :o...

Jag tycker det är lagom att rida allt mellan 3-7 timmar per dag. Efter en lång dag är det nämligen skönt med en kortare dag med övrig avslappning sen.
Landskapet hinner man se ordentligt från hästryggen.

Jag har dels åkt med kompisar samt familj (min pappa) till olika arrangörer, dels har jag bott hos en bekant efter en sådan resa och då åkt själv.

Att åka själv på arrangerade ridresor ser jag inte som ett hinder, man brukar lära känna folk väldigt bra.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Låter bra! Det tråkiga med att åka själv är ju enkelrumstillägg, men man kanske kan hitta någon att dela rum med så att man slipper det. Island låter också jättehärligt, men inte den här gången då jag vill åka dit med sambon som inte rider.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har varit pa Irland flera ganger, olika stallen, bade sjalv och med andra, och varit mkt nojd. Senaste resan gick dock till Botswana vilket var helt fantastiskt, kan varmt rekommenderas!!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag åkte för 2 år sedan till Irland :laugh: Jag var på träningsläger(ungdom) så det är kanske inte riktigt det du är ute efter men man kan ju alltid dela med sig av själva resan ändå. Jag åkte dit själv, träffade ledare+andra lägerdeltagare på flygplatsen och flög tillsammans till Dublin. Därifrån åkte vi buss till gården.
Vi red 3 pass per dag, 1 dressyr, 1 hopp och 1 terräng, vilket blev runt 4 timmar sammanlagt skulle jag tro och det var helt lagom för mig då. Hade redig träningsvärk de 3-4 första dagarna. ;)
Jag kan tänka mig att det blir skillnad om det ska vara långritter, att man kan rida fler timmar per dag om det är lite lättare än rena träningspass.
Hur hästhållningen var?
Privathästarna var till största del smala och stod inne Stor del av dagen. Skolhästarna var åt motsatt håll, vissa något tjocka. De gick ut sen eftermiddag/kväll och var ute hela natten.
Denna gården har dock inte samarbete med någon resebyrå längre, men lite info iallafall. :)
Det var det från min erfarenhet, jag vet inte hur hästhållningen ser ut i övriga Irland men när man reser utanför Sverige så bör man nog inte förvänta sig att det ska vara lika hög standard där som det faktiskt är här i Sverige.

Hoppas du hittar någon resa som passar dig! :bump: :)

*tillägg* Jag funderar själv på att åka på en till ridresa, jag tycker att bla. Spanien, Österrike och Norge verkar ha bra utbud på långritter. :laugh:
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag var till Polen på ridresa, fina hästar som gick i flock utan stängsel när det inte var turister där, men de tog in hästarna som skulle gå under veckan vi var där och då fick de bara stå inne i box! Tråkigt för dom. Sedan hade de några hingstar, och hade de tur så fick de gå ut i hage någon halvtimme per dag.

Inte så fräscht inne i boxarna och en del utrustning satt väl inte optimalt, men trevliga ridturer 2 ggr per dag och det var väldigt fina omgivningar.

De drog åt sadelgjordarna så hårt som det bara gick och jag kunde inte spänna upp dem själv sen för att de satt så hårt. De varnade oss att hästarna fick inte dra ner huvudet till marken för då skulle de knäcka revbenen??? Jag skulle rida en treåring som drog ner huvudet till marken för att ta en tugga gräs och jag blev livrädd att den skulle göra illa sig i och varningen om att de kunde knäcka revbenen, så jag drog upp huvudet på den lite för snabbt så den blev rädd och for iväg i en serie bocksprång tills jag ramlade av. Sen kan man ju undra varför de sätter upp turister på nyss inridna treåringar men.. jag var väl 14 år?

Jag skulle inte vilja fara tillbaka till just det stället i Polen, men gärna till något annat ställe :)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Nu har jag inte åkt på en ridresa hit men är väldigt partisk och säger ändå Irland :love: Landet är så vackert och det finns sån underbar natur att rida i. Men även för icke-ridande sambo så finns ju pubar, härliga människor som alltid är öppna och vänliga, en massa andra sporter och helt enkelt ett väldigt välkomnande land.

Kom hit ;)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Nu är det bokat! Långritt i Arizona, två veckor i november! :banana
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har jobbat på en sådan gård i Sydafrika. Helt fantastiskt! Hästarna sköttes minutiöst, alla tempades två ggr/dag och gick på stora beten dygnet runt, dom som hade svårt att hålla hull togs in på gården på nätterna och fodrades extra.
Ridningen var helt fantastisk, helt underbara naturupplevelser med lååånga galopper, vilda djur och massor av intressanta växter som guiderna had ekoll på och visade gästerna. Ofta avslutades fm ritten med ett dopp i dammen som låg vid gården. Em ritterna brukade vara lekar till häst, såsom gymkhana hoppning eller polocrosse. Sen var det en drink i solnedgågnen på någon av alla platser med fantastisk utsikt!
Maten var i en klass för sig trerättersmiddag varje kväll och fantastiska Sydafrikanska viner till det! Ibland kom den lokala kören och underhöll under middagen. Boendet lämnar inte heller mycket att önska!
transvaal4.jpg

Om man ledsnar på att rida kan man åka in till "byn" och handla av alla lokalproducerade varor som tillverkas i området, åka till kurorten och bada i heta källor, åka på en guidad tur på den urgamla farmen eller åka på en big Five tour i den Stoooora gameparken som ligger några km bort! Eller bara häng vid poolen och dricka goda drinkar och titta på hästar, hundar, fåglar och allt annat (trevligt och kanske inte lika trevligt:-), det är ju trots allt afrika... ) som passerar trädgården!
GfirsmuEfq6sMGgBcd.jpg
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Det kommer definitivt bli både Island och Irland tillsammans senare, men nu åker jag själv för sambon har inte semester.

Arizona it is! :banana:
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Aha, jag missuppfattade och trodde sambon skulle med den här resan :D

Men gud vad häftigt :banana: Du måste uppdatera här på buke sen och berätta om Arizona-resan.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Men - åhhhhhhhh vad härligt det låter!
Sista bilden var fin & kul. Jag undrar vad pållen nyfiket kikar på - sin spegelbild i vatten? :)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Mmm, den som det visste... Han var av sorten som såg säker som ingen annan såg...

8647300.jpg


Bilder gör det inte röttvisa tyvärr!
 

Liknande trådar

Gnägg Sambon öppnade upp för att vi kanske har råd med en ridresa till sommaren :banana: Problemet är att det finns så otroligt mycket att...
2
Svar
24
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Jag har en gammal dröm om att åka till USA på en riktig cowboy-ridresa. Nån romantisk dröm sedan tidiga tonåren då The Horse Whisperer...
Svar
15
· Visningar
2 704
Senast: YlvaG
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp