SpanskaLoppan

Trådstartare
Tror jag lägger tråden rätt nu annars får moderator gärna flytta den.

Har en vän som kom tillbaka från en sk "ridresa" för ett par veckor sedan.
Hon hade verkligen sett fram emot resan och det verkade verkligen underbart när man läste informationen. Det var upplagt så att man red mellan olika gårdar, den ena vackrare än den andra och på varje ställe ingick traditionell mat och dryck och trevligt sällskap i form av de som bodde på gården och övriga resande.

Men vännen blev väldigt besviken. Mat, dryck, natur och sällskap var verkligen bra men hästarna och synen på djuren hade varit fruktansvärd. Hästarna var tunna och omusklade, utrustningen passade inte alls, en del hästar gick inte ens rent och ridningen var mer "flänga runt i full fart" än riktig ridning.

Min vän samt 2 till valde att avbryta efter 3 dagar då de inte tyckte det kändes bra att rida runt på halta djur.

Jag har varit jättesugen på att åka på en ridresa nån gång i framtiden när ekonomin tillåter men hur vet man att det är en seriös arrangör som tänker lika mycket på djurens välmående som resenärernas? Finns det någon förening/myndighet eller liknande som kontrollerar sådant?

Har någon här inne varit på en ridresa som helt motsvarat era förhoppningar?
 
Sv: Ridresor

Jag har varit på två ridresor. En till Irland och en till Ungern. Den till Irland var det bästa jag nånsin gjort.
Hästhållningen och synen på hästar i en del länder skiljer sig tyvärr rätt mycket mot vår. Det säkraste sättet att kolla kvaliteten är att kolla referenser.
Bra ridresearrangörer brukar ha referenser från tidigare deltagare och en seriös arrangör har bara resor till ställen där de tar väl hand om hästarna. Jag tror oxå att priset säger en del. Är resan billig så är kvaliteten sämre.
 
Sv: Ridresor

Men detta är ju typiskt svenskt. "Hästhållningen och synen på hästar i en del länder skiljer sig tyvärr rätt mycket mot vår."

Det finns INGENTING som säger att vår hästhållning är bättre än någon annans. Det finns seriösa och oseriösa hästhållare/ridskolor/ridtursföretag i alla länder.

Ang ridsemester så har jag varit på Irland och det var bra! Men de har inte likadan hästhållning som i Sverige. Och ibland kändes det ganska skönt.
 
Sv: Ridresor

Vad är det som skiljer sig?

Just nu är jag lite för fattig för att åka på ridresa men någon gång skulle det vara kul :p
 
Sv: Ridresor

Jag åkter regelbundet på ridresor med våra två största organisatörer. Har åkt ca 8-9 gånger och har aldrig råkat ut för dåligt hästhållning. Annorlunda javisst, men dålig aldrig.
Ridreseföretagen är extremt noga med sina anläggningar så om det är någon av de två största som resan är boka igenom så ska dom absolut få reda på vilken anläggning det handlar om så de kan granska dem och plocka bort dem om det finns fog för kritiken.
 
Sv: Ridresor

Men detta är ju typiskt svenskt. "Hästhållningen och synen på hästar i en del länder skiljer sig tyvärr rätt mycket mot vår."

Det finns INGENTING som säger att vår hästhållning är bättre än någon annans. Det finns seriösa och oseriösa hästhållare/ridskolor/ridtursföretag i alla länder.

Ang ridsemester så har jag varit på Irland och det var bra! Men de har inte likadan hästhållning som i Sverige. Och ibland kändes det ganska skönt.

Fast jag har ju ganska svårt att tro att folk i länder som kastar ut getter från kyrktorn och håller på med tjurfäktningar har nån större respekt för djur i största allmänhet så varför skulle det inte vara samma för hästar? Har flera bekanta som bott i Spanien och haft häst där och det var inga roliga historier man fick höra.
 
Sv: Ridresor

Jag kan ge dig skräckhistorier när det gäller hästar och övriga djur från Sverige också om du vill, men till Sverige åker man ju inte på ridresor så det kanske inte är ett problem ;)
 
Sv: Ridresor

Har varit på en ridresa, till Mongoliet, och planerar en till hösten 2011. Till Jordanien. Resan till Mongoliet överträffade förväntningarna. Guiderna var suveräna, de var omtänksamma om hästarna och noga med att anpassa ritten efter ryttarnas kunskaper.

Jag tror det är bra att välja en etablerad resebyrå. Forska lite och kolla upp reseberättelser på nätet. Att ringa till resebyrån är också bra. Det gjorde vi och vi ställde en massa frågor. Sedan kan man alltid ha otur, men så är det med alla resor.
 
Sv: Ridresor

Åh, Mongoliet vill jag gärna veta mer om! Kan kanske ta det via PM om du inte vill skriva mer här.
Jag funderar på att åka dit i sommar, men är nog inne mer på en allmän resa och sen lite ridning när man bor ute hos familjer (dvs mer vardag).


Jag har själv varit iväg på en ridresa till Irland, mkt fälttävlan och inte svensk hästhantering, men ändå bra hästhantering!
 
Sv: Ridresor

Jag var på en ridresa på Island för två år sedan, helt annorlunda från här men en hästbonde som verkligen kunde sin sak och var mån om hästarna. Han kände alla sina hästar fast de var flera hundra st. Det var fantastiskt verkligen, men man ska akta sig för ställena som har mer dagsturer. Min erfarenhet iaf :)
 
Sv: Ridresor

Jag upplevde, när jag var på Irland, att de inte gör hästar till människor, vilket jag upplever många gör i Sverige.
På irland är det mer "häst är häst och den mår inte dåligt av det". Det betyder inte att de skiter i sina hästar, de får bra mat, vara ute mycket och rids. Men det är inte "puttenutte" med sina djur.
Irländska hästar är mycket hållbara och håller länge så de kan ju inte göra något "fel".
 
Sv: Ridresor

Jag har varit på ridresa i USA och det var jättebra! Hästarna var supertrevliga och fina däremot förmänskligar man inte hästarna utan de är hästar och inga glasdjur.

Det som din kompis var med om skulle jag anmäla till arrangören på en gång. De flesta arrangörer har ju testa alla sina resor men det händer ju ofta med hotell t.ex bor man där när det är helt nyöppnat så är det asbra men åker man tillbaks 2 år senare så har det förfallit och servicen är inte lika bra längre......
 
Sv: Ridresor

Jag funderar på att åka dit i sommar, men är nog inne mer på en allmän resa och sen lite ridning när man bor ute hos familjer (dvs mer vardag).

Åk till Mongoliet! Naturen är fantastisk, vi såg massor med vilda djur. Örnar, gaseller, ibex, argalifår och mycket mer. Vi red sju och en halv dag och var sammanlagt tolv dagar i landet. Det var tältboende, sandstorm, ösregn, hett solsken och allt däremellan.

Hästarna var imponerande uthålliga och jättesnälla, men ändå med fart i. Det läckraste var att de fångades in från en helt frigående flock, återvandes vid sadel och sedan var det bara att rida. Efter åtta dagar släppte vi dem lösa på stäppen igen och de for iväg för att fortsätta vildhästlivet.

Jag kommer absolut att åka tillbaka.
 
Sv: Ridresor

Ingen ridresa men däremot dagsturer i Sydafrika.
Har ridit där flera gånger och tycker att de är måna om sina hästar!!
 
Sv: Ridresor

Jag reste till Portugal förra sommaren med en välkänd svensk ridresearrangör!
Jag var toppennöjd! Trevligt ställe, fina hästar och bra bemötande. Instruktören var så enormt bra att jag och några till har bett henne komma till Sverige för att undervisa oss här på våra egna hästar!
 
Sv: Ridresor

Portugal har jag velat åka till ett tag och träna dressyr! Verkar jättetrevligt, åtminstone de resor jag har spanat på. Tyvärr är det så många andra resor som ligger före på listan. För lite semester och för lite pengar.
 
Sv: Ridresor

Jag var på en helt underbar ridresa i Wales i somras.
Bra hästar, mycket ridning, massor av god mat.
 
Sv: Ridresor

Då kan jag ju säga att jag varit i spanien många ggr och sett spanjoerer som har den största respekt för sina hästar och sköter dom mycket bättre en många svenska stall jag varit i ??

Att dömma ut ett helt folkslag/land på olika saker tycker jag är underligt ??
Jag har även goda vänner i dominikanska republiken som har en tur ridnings ranch som sköter sina hästar så bra man bara kan där nere och har sett andra rid ställen där som oxå tar väl hand om sina djur ,men har sett hemskt dåligt skötta hästar där nere med, Men man kan ju inte dömma enbart efter dom som inte sköter sina djur :-)

och som sagt finns många i sverige som inte skulle ha djur för den delen heller

Tesora
 
Sv: Ridresor

Jag var på en helt underbar ridresa i Wales i somras.
Bra hästar, mycket ridning, massor av god mat.

Vad var det för typ av mat? Hur var vädret? Jag tycker det låter härligt, men mina medresenärer/vi har varit i Frankrike några gånger och blivit bortskämda med god mat, gott vin och franskt klimat:) Är i planeringsstadiet.

Någon som varit i Italien och ridit?
 
Sv: Ridresor

Jag hoppas att din vän verkligen kontaktade arrangören och berättade om sina upplevelser. Tanken är väl att arrangören ska se till att ställena man åker till är bra.

Oavsett hur de gör med sina djur kan det inte vara acceptabelt att rida på djur som haltar. Det funkar ju inte för någon om djuren som drar in pengar går "sönder".
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 777
Senast: Mirre
·
Foder & Strö Har en fundering... Var i Frankrike med en annan bukefalist och hennes man, vi var på ridresa till camargue (så ni kan ju gissa vem...
2
Svar
30
· Visningar
3 734
Senast: Rolle
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 171
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp