Rids hästar på 4H-gårdar etc utöver ponnyridningen?

EKMK

Trådstartare
En nyfiken fråga om någon vet, hästar på 4H-gårdar eller på parklekar som främst används till ponnyridning för barn eller olika ridlekis m.m, rids dom mer ”avancerat” och i alla gångarter av personalen eller mer erfarna ryttare också emellanåt?
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta någon erfaren att rida en shettis men inte sällan finns där även större hästar som t.ex fjordingar.

Finns det ett behov att hästar ibland rids av mer erfarna ryttare eller ”räcker” det med att dom bara leds runt med barn på ryggen och sedan eventuellt får springa av sig i hagen?
 
Vet att några 4h gårdar har medryttarsystem så att de rids ut och kanske på banan ibland så jag tror att de oftast får mer motion än ponnyvarven. 🙂 När jag var aktiv på 4h fanns även lite mer avancerade lektioner/uteritter där de travades och galopperades ibland!
 
På den 4H jag brukar besöka ibland så rider de ut på hästarna emellanåt, med en vuxen med. Samt att de har ridbana där de tränar (kanske rider för instruktör emellanåt, det har jag ingen koll på). Så ja, de rids ordentligt några gånger i veckan i alla fall verkar det som.
 
Jag jobbade på ponnyridning i en kommunal djurpark i några år och dom hästarna reds inget alls "off season" förutom att dom blev lite insuttna av oss personal inför säsongen. Dom levde i ett halvvilt tillstånd i flock halva året och förväntades samtidigt fungera som trygga barnponnys under sommarsäsongen, vilket för vissa individer blev problematiskt.
 
Min hunds dagis ligger vid en 4H-gård och det rids lektion vissa dagar när jag hämtar, i alla gångarter. Hästarna rids också ut, både kring gården, som har ganska stora ytor, och på ett friluftsområde på andra sidan motorvägen (finns en gångbro över).
 
En nyfiken fråga om någon vet, hästar på 4H-gårdar eller på parklekar som främst används till ponnyridning för barn eller olika ridlekis m.m, rids dom mer ”avancerat” och i alla gångarter av personalen eller mer erfarna ryttare också emellanåt?
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta någon erfaren att rida en shettis men inte sällan finns där även större hästar som t.ex fjordingar.

Finns det ett behov att hästar ibland rids av mer erfarna ryttare eller ”räcker” det med att dom bara leds runt med barn på ryggen och sedan eventuellt får springa av sig i hagen?


De 4H-gårdar jag varit i kontakt med som vuxen har haft vanlig ridskolaverksamhet för barn och ungdomar på vardagar under terminerna. Det har varit allt från nybörjare till avancerade grupper som både hoppar och rider dressyr och uteritter. Detta utöver ponnyridning på helgen.
 
En nyfiken fråga om någon vet, hästar på 4H-gårdar eller på parklekar som främst används till ponnyridning för barn eller olika ridlekis m.m, rids dom mer ”avancerat” och i alla gångarter av personalen eller mer erfarna ryttare också emellanåt?
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta någon erfaren att rida en shettis men inte sällan finns där även större hästar som t.ex fjordingar.

Finns det ett behov att hästar ibland rids av mer erfarna ryttare eller ”räcker” det med att dom bara leds runt med barn på ryggen och sedan eventuellt får springa av sig i hagen?
Det varierar säkert men av de två här i närheten verkar båda ge lektioner utöver ponnyridningen. Den ena trodde jag bara hade skötarsystem där skötare fick rida men det visade sig vara lektioner också.

Sedan börjar väl lektionerna på riktigt låg nivå med föräldrar som leder såklart, de har dock ridbana och rent av en liten "terrängbana" men viktgränserna och längdgränserna är ju rejält låga så det är ju inga gamla barn direkt. Tror många 9 åringar faller på snöret.
 
Helt ärligt tror jag att många hästar och ponnys varit fullständigt nöjda med livet bara de fick gå i en bra flock i en fin hage. Ridning är nog inget de egentligen behöver så länge deras behov av flock och hage är uppfyllt.
Jag skulle nog trott praktiskt taget alla innan jag stötte på ett gäng som hade långa vintervilor och vanligen var mycket glada över att få komma igång igen. En av dem deppade ihop totalt vid pension. Men många ponnies borde ju vara hyggligt stabila för det.
 
På 4H-gården jag jobbade på i min ungdom red och körde vi i personalen hästarna, ut i skogen och på bana.
 
Det varierar säkert men av de två här i närheten verkar båda ge lektioner utöver ponnyridningen. Den ena trodde jag bara hade skötarsystem där skötare fick rida men det visade sig vara lektioner också.

Sedan börjar väl lektionerna på riktigt låg nivå med föräldrar som leder såklart, de har dock ridbana och rent av en liten "terrängbana" men viktgränserna och längdgränserna är ju rejält låga så det är ju inga gamla barn direkt. Tror många 9 åringar faller på snöret.
På många 4H-gårdar eller parklekar här i Stockholms-området verkar dom oftast ha två hästar, en större och en mindre, storleken på den större varierar men på många ställen fjordingar, ett ställe t o m en ardenner, därför funderar jag på om dom bara används till att leda omkring barn på eller om personalen ibland använder dom till mer ”avancerad” ridning i alla gångarter
 
På många 4H-gårdar eller parklekar här i Stockholms-området verkar dom oftast ha två hästar, en större och en mindre, storleken på den större varierar men på många ställen fjordingar, ett ställe t o m en ardenner, därför funderar jag på om dom bara används till att leda omkring barn på eller om personalen ibland använder dom till mer ”avancerad” ridning i alla gångarter
Där jag är uppväxt har de ridhus och ridskola för barn och vuxna.
 
På många 4H-gårdar eller parklekar här i Stockholms-området verkar dom oftast ha två hästar, en större och en mindre, storleken på den större varierar men på många ställen fjordingar, ett ställe t o m en ardenner, därför funderar jag på om dom bara används till att leda omkring barn på eller om personalen ibland använder dom till mer ”avancerad” ridning i alla gångarter
De är ju en förening, jmf typ Scouterna eller Skogsmulle, har läger och sådant. Från det jag sett av 4H gårdar brukar det finnas några barn som ofta kommer och sköter just hästarna eller just kaninerna eller vad som. De som sköter hästarna rider också, men antagligen på sin nivå. (Gick att anmäla sig till sommarläger kanin, häst eller djur tex) Säkert även om det bara finns två och fyra barn som har hand om dem. Några andra barn är kanske kaninexperter. (4H alltså, parklekar vet jag inte)

Den 4H gård där mitt barn red två terminer hade de bara Shetlandsponnys, även någon mini, och minsta storleken Gotlandsruss så A och små B ponnies.

Så även om det kunde verka som att de är ett Showroom för djur, som Skansen, liksom med personal som sköter om allting så verkar de snarare fungera som fotboll eller scouterna med vissa barn som regelbundet kommer tillbaka. (Skansens ponnies hade dessutom i alla fall då mina vänner var unga ett gäng barn som regelbundet hade hand om dem och red och ledde dem även utanför öppettider, sådant som inte syns för besökare. En vän var engagerad i det.)
 
Senast ändrad:
Dessa som jag syftar på är stall som mer eller mindre ligger i tätbebyggelse med max 2 hästar
Den ena jag syftar på ligger bredvid en galleria, den andra i ett villaområde.

(Eller såhär, man kan gissa att barnet/tonåringen som leder runt hästen på ponnyridningen har möjlighet att rida själv om hen vill vissa tider.)
 
4H gården här har dels längre (nja, 30 minuter) ledarledd ridning i skogen, dels att de som ideellt sköter gården på kvällar och helger när ingen personal jobbar har möjlighet att rida själva.
 

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 496
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 929
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp