Rids på pessoa, bettsla ner?

L

Linker

Hej. Ska snart ta hem en häst som just nu rids på pessoa men när jag provred henne tyckte jag inte alls att hon behövde det då hon lyssnade väldigt bra på rösten och var inte alls stark. Skulle vilja ha bett som ökar salivavsöndringen. Någon som vett ett bra bett? Har funderat på ett Waterfordbett, hur fungerar det? Tacksam för svar.
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

annars funderar jag på ett pinchless bett som förenar önskan om äkta horsemanship med fortsatt möjlighet för maximal effekt. pinchless bettets invändiga konstruktion där varje halva av bettet kan rotera självständigt runt mellersta leden, ger följande fördelar:
När ryttaren arbetar med ena tygeln vill detta inte få hela bettet att vända opp i gummen.

Man kan arbeta separat med båda sidor av hästen, men med en mer direkt signal till en sida i munnen.

Hästen blir lugnare och mer avslappnad och kan därför koncentrera sig på inlärning.

undrar om bettet verkligen är så bra som det sägs, det ser ut som ett vanligt tvådelat bett. :smirk:
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

Waterfordbett är ganska skarpa bett som kan göra hästen ganska illa om man är oförsiktig. Det har ju leder och "bullar" överallt och vilar inte slätt mot tunga eller laner någonstans.

Varför inte ett vanligt två- eller tredelat tränsbett?
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

funkar inte bra :( hästen är ganska stressig av sig och trippar ofta på "tårna" och har svårt för att stå still men är ändå väldigt känslig... så pessoa vill jag iaf byta ifrån, men vad är skillnaden på vanligt 3-delat och 3-delat bett i sötmalm?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

Testa ett rakt eggbett och rid med lätt hand. För tillvänjning kan man kan börja från marken och/eller rida spår/banor för att öka uppmärksamheten.
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

Mycket ligger i dina händer! Med mjuka följsamma händer kommer du väldigt långt. Gillar inte pessoa-bett, då det ger en onaturlig hävstångseffekt. Många hästar "knäpper av" i halsen och går med spänd nacke. Ett vanligt tre-delat bett funkar på de flesta hästar. Två-delat bett kan nypa hästen i tungan. Har själv en het och känslig häst. Rider på vanlit tre-delat eller vanligt rakt, helgjutet bett med fasta ringar. Funkar mycket bra, då bettet ligger mer stilla i munnen.
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

Jag skulle använda ett vanligt tränsbett, tvådelat, tredelat eller rakt beroende på vad hästen trivs bäst med.

Hästen blir inte mindre stressad ev ett starkare bett, tvärt om.

Om det skulle vara så att du inte klarar av att hålla hästen skulle jag föreslå ett Pelhambett eller Kimblewickbett, dessa ger mycket tydligare signaler till hästen än pessoabettet.

Lycka till!
 
Sv: Rids på pessoa, bettsla ner?

tack för alla tips! ska prova rida henne på vanligt 3-delat bett hoppas det funkar :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
824
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 295
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp