Ridsår i arslet.er

Riley

Trådstartare
Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar förhållandevis stora sår som blöder och senare blir till ytterst osexiga sårskorpor som vägrar försvinna. Jag har väl haft det här problemet i några månader nu, och nu är jag sjukt trött på att det här ständigt gör så att jag inte kan sitta, springa eller gå normalt på minst en vecka.

Jag har testat en miljard olika ridbyxor och trosor, och idag tryckte jag ned ett halvt bomullspaket i trosorna. Men, nej, efter 10 minuter i skritt på lång tygel fick jag vackert sitta av. Jag fick sedan halvligga på sidan på två bussäten på resan hem.

Så, frågan är inte helt oväntat: VAD GÖRA?! Jag blir knäpp på det här.
Vadderade cykelbyxor och liknande går fetbort, jag ser redan fet ut nog som det är. :p
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Byt sadel, eller sätt på en sådan gele sits på sadeln. Att byta sadel var det enda som hjälpte när jag red lång tur på Island.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Det brukar vara sadeln. Men du kan testa att ha ett par nylonstrumpor under ridbyxorna. Kan hjälpa.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

(Båda)

Jag kan ju inte gärna byta en välliggande sadel för att jag hokus pokus börjar få skavsår... men jag får testa det där med nylonstrumpor och köpa en gelsits om det inte fungerar. Tack för tipsen.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Förresten, har någon några tips vad man kan stoppa in (misstolka mig nu väldigt rätt!), och/eller smörja med, medan såren läker ihop?
Just nu kan jag som sagt inte ens sitta normalt, och inte ens på en hög dunkuddar, så det känns ju som om ridningen kommer gå åt helvete nu oavsett om nylonstrumpor skulle visa sig hjälpa senare...
 
Sv: Ridsår i arslet.er

När jag får mysiga värmeutslag på låren när det blir varmt på sommaren :cry:
använder jag zinksalva på natten, det brukar funka bra.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Finns en likadan tråd under ridning, tror den ligger där..

jag har samma problem och har haft det i många år,
Sadeln spelar inhen roll, det hjälper inte med olika underbyxor, det hjälper ytterst lite med gelpad och andra sitsar, har dem alla :-)

Jag har fått använda sk savsårsplåster.. Såsan man ska ha på hälen om man har skor som skaver, med en liten geldyna liksom.. De är det enda som hjälpt på mig, anske kan det även hjälpa dig?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Xylocainsalva heter den!!! (undersköterska)

Mvh Susanne.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Spelar roll då den ändå inte finns på hyllan i ta det själv, utan man måste fråga efter den.

Utbildad receptarie
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Du kanske rentav behöver en storlek större på sitsen på sadeln?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

det är inte värmeutslag du får då ?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

potaismjöl, pudra på ordentligt, sen använd endast strumpbyxor under ridbyxorna...
 
Sv: Ridsår i arslet.er

(Båda)

Jag kan ju inte gärna byta en välliggande sadel för att jag hokus pokus börjar få skavsår....
Om hästen hade fått liknande sår hade du bytt direkt!
Att sadeln passar dig är precis lika viktigt som att den passar hästen.
Sitter vi inte bra rider vi inte bra, och då är det inte heller bra får hästen.
Det finns andra sadlar som ligger bra på hästen!
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Prova ta några droppar barnolja mellan skinkorna innan ridturen så de glider bättre mot varandra :idea:
Barnolja var det enda som hjälpte på mig som i annan sadel fick skav på... andra ställen. Skönt att ha på efteråt också.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Prova ett sadelöverdrag i fårskinn. Det skall vara riktigt skinn och inte en sån där fjuttgrej i konstgjort material. Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken sadel du rider i utan vissa personer har detta problem. Jag är en av dom...
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Eftersom du fått bra tips på salvor så kan jag istället varna för helosansalva - den blir rinnig av värmen och resultatet kan du nog tänka dig...

Du ville inte prova vadderade byxor el dyl för du såg redan rund ut och för egen del började jag få ridsår när jag gick upp i vikt (och försvann när jag gick ner igen) så kan det kanske hänga ihop med viktuppgång?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken sadel du rider i utan vissa personer har detta problem. Jag är en av dom...

Jo, det spelar roll. Jag brukade få sår förr, inte mellan skinkorna, utan hrm, längre fram, men sen jag köpte häst och rider i bra utprovade sadlar har jag inte fått det. Trots att jag rider mycket mer nu.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 842
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 580
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp