Ridskola/Hackamore

Chriistiina

Trådstartare
Hej

Jag satt och pratade med en vän för några dagarsen och vi kom in på det här med bettlöst och så. Och det finns en ponny på ridskolan som rids utan bett då den får skavsår i munnen väldigt lätt.

Min vän ansåg att detta var helt fel och att detta var livsfarligt för ponnyn då den kunde dö om man knäckte nosryggen (eller vad det heter). Jag ansåg då att detta var en klar överdrift. Okej, jag vet riskterna med det och så. Men denna ponny rids bara av dom duktigare och dom vet hur dom ska rida den och att dom ska vara försöktiga och ja, allt vad det innebär.
Jag tyckte detta bara var elakt och nervärderande på ridskoleyttare att dom är så dåliga att dom inte kan rida med det. Och blev väldigt sur. För från hennes sida lät det som att på en privathäst hade det kvittat men just en RIDSKOLEponny var det jätte skadligt och alla sitter och drar dom i tyglarna.
Rent snobberi lät det som.

Jag har läst endel om hackamore och så och tycker det är bra dom har en ridskolaponny dom duktigare kan ha, och som har ett annat bett så dom får lära sig rida med det också...


Jag undrar bara vad ni anser om detta? Ska man inte kunna ha denna duktiga ponny bara för den får skavsår av ett bett eller bör den tas ur ridskolan...
(lite luddigt, hoppas ni förstår)
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Jag tycker helt klart man kan ha en ponny på en ridskola som rids med hackamore. Det beror ju helt på vem som sitter på ryggen
Om ridskolan skulle vara oroliga, kanske man skulle berätta det för elev att vara mer försiktig. men å andra sidan, är det en bra ridskola sätter de inte upp en oerfaren ryttare på en ponny som kanske är lite "svårare". är det en välutbildad ponny, behöver man antagligen inte dra den i tyglarna heller.
Tycker det var helt konstig reaktion av din vän. Men jag kan förstå att din vän reagerade som hon gjorde eftersom det finns en risk. Men som sagt, jag tror nog att ridskolan vet vad de gör med sina hästar. Och där har de ju i alla fall kontroll hela tiden.
Det finns ju många fler privatryttare som använder bettlöst utan erfarenhet och "övervakare". då är det ju mycket farligare.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Men hur är det med såna där sidepullträns, som inte har nån hävstång? de borde väl kunna vara att föredra på en ridskola, eller kan de också knäcka nosryggen?
 
Sv: Ridskola/Hackamore

det är inte ovanligt att det finns en häst eller ponny på ridskolor runt om i landet som går på hackamore.

varför skulle man rida med hårdare hand på hackamore än vad man gör på träns??

ridskole ponnys går ju "alltid" övervakat... de går ju lektion med ridlärare....
alltså mindre farligt än privat ponny med okunnig ägare som gör hur den vill!

sen höre jag åxå den skräckhistorien när jag var ponny ryttare... men den är ju som en vandringssägen nästan.... det måste ju krävas otroligt mkt våld för att åstakomma.

har man inte hackamoret för långt ned på nosen så är det ingen fara...;)
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Tebazz:
Det är en bra ridskola och dom är inte själva oroliga.
Det var mer in kompis reaktion som jag undrar över var den liksom hade sin grund.
Nämde för henne också med alla privatryttare som använde det och hur hon testar alla möjliga bett på sin häst.

remmis:
Jo, jag har ju också sett andra ridskole ponnysar med detta och aldrig tänkt på det liksom, men nu när min vän blev helt "sur" på detta undrar man ju liksom om man missat ngt.
Men med normal ridning och duktiga elever så borde det inte vara några problem.

Känns bra nu när jag vet att det inte bara är jag som tycker att min kompis reaktion var till överdrift, även om hackamore inte är ngt att leka med utan kunskap.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Det är stor skillnad på att rida på tränsbett och att rida på hack, men jag hoppas att instruktörerna kan förklara det för ryttaren.

För en del år sedan, när jag red på ridskola, var det en av lektionshästarna som skadat munnen och därför gick med hack. Instruktören glömde bort att berätta för eleven hur h*n skulle göra, så det såg inte kul ut. Hästen (174 i mkh) var inte direkt glad när jag tog över honom. Jag rider mycket med kroppsspråket, och hade dessutom läst om hack, så jag hade inga som helst problem.
Roligast av allt var nog att hästen var rejält skummig på läpparna.:)

Immer
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Detta beror ju självklart på vem det är som rider, men hur hade denna människa tänkt sig att ridskoleryttarna skulle lära sig rida med hackamore om de aldrig får testa?
 
Sv: Ridskola/Hackamore

sätter man hackamoret korrekt kan det omöjligt bryta nosryggen på hästen.

jag tycker att man kan ha hästar som går på hackamore på ridskola. ridningen sker ju alltid under uppsikt av instruktör - och jag ser det faktiskt som en fördel att man kan ha möjlighet som ridskoleelev att få rida på olika betslingar. ju fler erfarenheter desto bättre.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

det är inte ovanligt att det finns en häst eller ponny på ridskolor runt om i landet som går på hackamore.

varför skulle man rida med hårdare hand på hackamore än vad man gör på träns??

ridskole ponnys går ju "alltid" övervakat... de går ju lektion med ridlärare....
alltså mindre farligt än privat ponny med okunnig ägare som gör hur den vill!

sen höre jag åxå den skräckhistorien när jag var ponny ryttare... men den är ju som en vandringssägen nästan.... det måste ju krävas otroligt mkt våld för att åstakomma.

har man inte hackamoret för långt ned på nosen så är det ingen fara...;)

Håller verkligen med!

Själv har jag hack på min häst ibland. Hon trivs väldigt bra med det.

Att nosryggen skulle knäckas har jag väldigt svårt att tro på! Om hästen inte trivs med bett kan det nog förstöra hästen mer än att rida med hack om man säger så:idea:

Självklart kan ridskoleryttare rida med mjuk hand.:cool:

Om man vill ha en mjukare variant av bettlöst så kan man rida med bara nosgrimma. Kanske inte funkar så bra på "heta" hästar, men på känsliga typer helt ok, är mina erfarenheter.

//Lova och Musse
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Eftersom jag själv aldrig provat, hur rider man på hackamore? Med längre tygel som i western trodde jag, alltså med en mjuk kontakt inte fladder tygel;). Och hur ska den sitta? Kul att få lära sig något nytt!
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Man kan rida i princip likadant på hack som träns, bara det att man inte får bli hängande kvar i tygeln utan måste vara noga med att ge eftergift after att man fått igenom sin hjälp. Det blir alltså både obekvämt och otydligt för hästen om du sitter kvar med stark hand. Det klämmer då hårt runt nosen på hästen hela tiden.

Jag tycker det är ok att ha bettlöst på en ridsokleponny. bättre det än att få sår i munnen. Man ska naturligtvis vara försiktig oh inte använda ett hackamore med långa skänklar och gummi-metallnos hur som helst. Ett ponnyhack eller ett vanligt sidepull osv funkar bra, samt instruera eleverna att rida med mjuk kontakt eller ingen direkt kontakt i tygeln.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Roligast av allt var nog att hästen var rejält skummig på läpparna.:)

Immer

:confused:
varför? jag har lärt mig att en häst i balans som inte har bett inte ska skumma om man rider med bettlöst..
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Men skummet kommer väl inte av bettet utan en körtel i nacken? Har för mig att det produceras mer saliv/skum när hästen jobbar. Min får skum när jag jobbar den i repgrimma på volt.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

På ridskolan där jag lärde mig rida hade vi en ponny som alltid gick med sidepull.
Jag tycker det är jättebra att man får lära sig rida på olika sorters bett och träns, precis som man får lära sig rida med och utan sadel.

Själv rider jag mina hästar oftast med hackamore eftersom jag vet att jag inte alltid är så känslig i handen, speciellt inte på vintern med klumpiga vantar. Plus att hästarna är mycket mer avkopplade utan bett i mun.
Jag önskar fler ridskolehästar kunde få slippa bett i mun, alla ryttare, speciellt nybörjare är inte så lätta på handen.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

:confused:
varför? jag har lärt mig att en häst i balans som inte har bett inte ska skumma om man rider med bettlöst..

Varför vet jag inte, men hästen var fullständigt i balans.
Jag har f ö upplevt samma sak många gånger under mer än 40 år, både som ryttare och som åskådare, så jag tror inte på det du lärt dig.

Immer
 
Sv: Ridskola/Hackamore

sätter man hackamoret korrekt kan det omöjligt bryta nosryggen på hästen.

jag tycker att man kan ha hästar som går på hackamore på ridskola. ridningen sker ju alltid under uppsikt av instruktör - och jag ser det faktiskt som en fördel att man kan ha möjlighet som ridskoleelev att få rida på olika betslingar. ju fler erfarenheter desto bättre.


Håller med till fullo :)


Kan ju bara lägga in en parantes om en häst som fastnade i tygeln med ett hackamore som var korrekt fastsatt. Tygeln gick av - inte nosryggen.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Delvis *kl*Har hänt min älskling med. Hacket gick söner, inte hästen. (Dock har han nog en nosrygg av stål. Har sprungit in med full kraft i en parkerad bil så det blev en buckla som såg ut att ha orsakats av en slägga- inget benbrott.)

Ett stångbett men hög port i munnen kan ju krossa hela gommen om du har spänd nosgrimma på, och ett tränsbett utan nosgrimma sägs kunna göra att underkäken går av vid omkullridning.. Allt möjligt får man höra. Jag tror att det gäller att använda sunt förnuft och säkerhetstänkande när man rider, oavsett bett eller bettlöst.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Varför vet jag inte, men hästen var fullständigt i balans.
Jag har f ö upplevt samma sak många gånger under mer än 40 år, både som ryttare och som åskådare, så jag tror inte på det du lärt dig.

Immer

men varför skummar då inte tex westernhästarna?
 
Sv: Ridskola/Hackamore

På våran ridskola köpte vi inte en häst som hade en vargtand. Denna drogs ut och under tiden som det fick läka riktigt ordentligt red vi hästen med hakamore under en tid. Jag tycker det var bra att dom hade hästen med på lektionerna så man fick lära sig att rida med något annat än bett. hästen lyssnade bra med hakamore och man behövde inte på något sätt ta i när man skulle rida, alltså var det inga problem med att hästen skulle ta skada av att ridas på hakamoren. hästen reds inte av de som precis börjat med sin ridning och detta förstod jag då jag också varit där i deras situation. det är mycket att ta in och att då börja rida på ett annorlunda sätt så skulle det nog bli för mycket. När sedan det hade läkt där vargtanden suttit så gick vi tillbaka till tränsbett.

jag tyckte det var en bra erfarenhet med hakamore och jag trivdes med det. dock då jag endast ridigt en häst så vet jag inte hur andra hästar reagerar men med hästen jag red så funkade det bra.
 
Sv: Ridskola/Hackamore

Det är ju inte helt enkelt att rida med hackamore men det är väldigt bra att lära sig det. Jag använder det som oväxling för att kunna ha mindre hjälper när jag rider med bett.

Ridskolor har ett dåligt rykte men det är ju en SKOLA man ska lära sig. Klart att en som rider 1gång/ vecka är lite mer orutinerad än en som rider varje dag. Man blir ju bra på det man tränar. Men det finns ju klart privatryttare som rider mkt sämre än många ridskoletyttare.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 124
Senast: Bri
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp