Ridskola, rimliga krav? Segt att lära sig?

Med "vem som helst" menar jag någon som inte är utbildad och duktig instruktör.
Att vara utbildad och duktig instruktör är inte alltid synonymt. Några av de bästa jag har haft har inte varit formellt utbildade tex och tävlar idag även på hög nivå.
Om man sen ser till mängden toppryttare som ägnat barndomen åt att mer eller mindre oövervakade galoppera runt i skogen på en fet ponny eller ensamma rida på det hästmaterial de kom över så känns ridglädje och balansutveckling bra mycket viktigare än en superduktig tränare som korrigerar sits första åren.
Visst, vill man så snabbt som möjligt kunna tävla så höga klasser som möjligt så är nog en supertränare att föredra men det är inte riktigt samma sak som att det krävs för att lära sig rida eller att man får svårkorrigerade sitsproblem annars.
 
Senast ändrad:
Att vara utbildad och duktig instruktör är inte alltid synonymt. Några av de bästa jag har haft har inte varit formellt utbildade tex och tävlar idag även på hög nivå.
Om man sen ser till mängden toppryttare som ägnat barndomen åt att mer eller mindre oövervakade galoppera runt i skogen på en fet ponny eller ensamma rida på det hästmaterial de kom över så känns ridglädje och balansutveckling bra mycket viktigare än en superduktig tränare som korrigerar sits första åren.
Visst, vill man så snabbt som möjligt kunna tävla så höga klasser som möjligt så är nog en supertränare att föredra men det är inte riktigt samma sak som att det krävs för att lära sig rida eller att man får svårkorrigerade sitsproblem annars.
Såklart det inte är. Just därför skrev jag duktig instruktör. Dåliga instruktörer lär ju ingen lära sig rida av. Visst kan man vara duktig på att lära ut även utan utbildning men chansen att man ska vara bra på det ökar såklart med utbildning.

Man måste ju inte dra det till ytterligheter. På många ridskolor får just de med lägst utbildning/ingen utbildning hålla nybörjarlektioner och det tycker jag är fel. Så var det på den ridskolan jag jobbade på också så den var inget undantag.
Det ultimata är såklart att varje elev får lära sig en korrekt sits och hur hen inverkar med sin sits och inte då för att hen ska tävla utan för hästarnas skull.
 
Vad tycker ni att man kan kräva av en ridskola?

Där jag bor är det väldigt svårt att hitta en bra. Att få ta privatlektioner på ridskolan är inofficiellt inte möjligt om man är nybörjare. Svårt att hitta ridlärare/grupper som inte bara dirigerar runt så tiden ska gå. Jag vill lära mig men känner att det är svårt på ridskolor?! Vill inte bara harva runt en kona varje lektion utan faktiskt lära mig styra och göra det korrekt, eller är jag för ivrig? Är inte helt grön utan har ridit några terminer.

Om du har möjligheter rent ekonomiskt och tidsmässigt åk i väg på några intensivhelger per termin där de tar emot hyfsat gröna ryttare. Att träna för någon annan och få intensiva pass i sadeln under en helg med oftast fyra ridpass, det lär man sig väldigt mycket på. Du kan ju försöka hitta något ställe med sitsträning t.ex.

Då tror jag din ridning kommer att gå framåt fortare och det blir kanske lättare att ta privatlektioner på ridskola om du kan lite mer. Sen tycker jag det är märklig policy av ridskolan (även om den är inofficiell) att inte ta nybörjare på privatlektioner. De borde ju tycka det är guld värt att nybörjare verkligen är måna om att lära sig en korrekt sits o.s.v. för hästarnas skull. Och om du inte är nöjd med ridskolan så byt om du har möjlighet till det.
 
Om du har möjligheter rent ekonomiskt och tidsmässigt åk i väg på några intensivhelger per termin där de tar emot hyfsat gröna ryttare. Att träna för någon annan och få intensiva pass i sadeln under en helg med oftast fyra ridpass, det lär man sig väldigt mycket på. Du kan ju försöka hitta något ställe med sitsträning t.ex.

Då tror jag din ridning kommer att gå framåt fortare och det blir kanske lättare att ta privatlektioner på ridskola om du kan lite mer. Sen tycker jag det är märklig policy av ridskolan (även om den är inofficiell) att inte ta nybörjare på privatlektioner. De borde ju tycka det är guld värt att nybörjare verkligen är måna om att lära sig en korrekt sits o.s.v. för hästarnas skull. Och om du inte är nöjd med ridskolan så byt om du har möjlighet till det.

Jag spinner vidare lite.
Du återkommer till det här med korrekt sits.
Men det är ju många saker som påverkar sitsen som åtminstone delvis är utanför ryttarens makt.
Sadelns form, exempelvis.
Olika ryttare hamnar i olika sits på samma häst och i samma sadel.

Om ryttaren och sadeln inte gemensamt har bästa förutsättningarna för snyggaste lodräta sitsen så tror jag att det kan vara dåligt för ridningen i övrigt att kämpa med att hamna i perfekta lodet. Eftersom det sannolikt kräver en del korrigeringar och spänningar i ryttarens kropp att kämpa emot hur sadeln placerar ryttaren.

För nybörjare tänker jag att det viktigaste är att hamna skapligt på hästen, och lära sig hitta en god avslappnad balans. Om ryttaren sedan hamnar lite i stol, torde inte spela någon större roll för en nybörjare på ridskola.
Balans och avslappning.
Och hitta kontakt med hästen och koordination mellan hjälperna.
Hellre en funktionell sits än en tillkämpat perfekt lod-sits, om ryttaren måste lägga mycket energi på att hamna perfekt.

Den där perfekta sitsen spelar nog inte så stor roll för hästen när vi diskuterar nybörjare, om jag ska vara ärlig.

för nybörjaren ska det vara roligt att rida och bli avslappnat.

En ryttare som passerat nybörjarstadiet och vill utveckla sin ridning mer, har sannolikt större nytta av en medryttarhäst och en regelbunden instruktör, jämfört med en "vanlig" ridskola (dock verkar det ju finnas en del ridskolor där ryttarna matchas mot lite högre nivåer och tävling men det verkar ju inte vara alla).
 
Du får väl gärna tycka att det är en tankevurpa men jag har arbetat på ridskola åtskilliga år och de allra flesta snälla privathästar med kunniga ägare och passande dressyrsadlar har större chans att ge en vettig sits än en ridskola med allroundsadlar och för många barn per lärare. En känslig häst som gör exakt det ryttaren säger åt den är den bästa läraren för någon som har hyfsad kroppskontroll men behöver bli bättre. Sen spelar det mindre roll om varannan gång är i skogen och varannan för någon som håller koll på sitsen.
De allra flesta privathästar är inte nybörjarsnälla med passande dressyrsadel (som passar både häst och passande barnsadel) och vidhängande ägare som har koll på hur en korrekt sits ser ut. Och inte är alla nybörjarhästar känsliga och korrekt utbildade.

Jag håller med dig att man har en bättre chans att lära sig en bra sits i en bra passande sadel på en signalkänsligt häst med lämpligt temperament och med en hyfsat kunnig ägare och denne är villig att hålla regelbundna lektioner. Så lätt att hitta denna kombinationen är det dock inte.
 
Jag håller verkligen med @Tichijdon här! Jag har ridit 18 år på ridskola och det är väldigt sällan jag hamnar i lodrät korrekt sits. Att tvinga sig in i en perfekt lodrät sits gör att man spänner sig så in i norden åt alla möjliga omöjliga håll. Då är det helt omöjligt att sitta avslappnat och i balans. Jag skämdes som bara den över min sits och kämpade som ett djur i flera år för att sitta "som man skall" innan jag förtvivlat frågade ridläraren varför inget funkade och hon förklarade att sadeln jag just nu satt i var en gammal fossil av formen allroundsadel med alldeles för litet säte för mig och helt missanpassad för någon som mig. Hon förklarade att visst går det om jag sitter och spänner och böjer mig, men det blir ändå ingen bra sits.
Det var ungefär i samma veva som jag lärde mig att tänka om och istället slappna av och sitta balanserat som hästarna hittade fin form under hela lektioner med mig. :up: Känslan när man sitter i en dressyrsadel som passar en är dock :love:
 
Jag kan verkligen skriva under på att sitsen påverkas jättemycket av vilken sadel man sitter i.

Nedanstående bild föreställer mig och det är samma häst jag sitter på, men det är olika sadlar jag sitter i. Jag kan väl säga att jag genuint hatade sadeln till höger, där jag fick kämpa för att kunna sitta lodrätt. Men så länge man rider andras hästar och inte själv provar ut en sadel som passar både hästen och en själv, så får man nöja sig med det som bjuds eller låta bli att rida.

sadlar3.jpg
 
Tycker som någon annan redan nämnt att man dels kan ta upp det med sin instruktör men också att man tar eget ansvar under lektionen.
Att man sätter upp sina egna mål och fokuserar på saker för att harvandet runt konan den lektionen skall ge något.
Tex ”den här gången när jag rundar konan ska jag planera svängen i tid”
”Inte tappa balansen”
”Byta sittben snabbare”
Eller vad det nu kan vara..

Oftast vet man ju om sina svaga punkter, tex hälen åker upp, händerna är för låga, spända axlar eller liknande. Då får man ha det i bakhuvudet och aktivt försöka tänka på det själv också. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Ridning Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp