Ridskola, rimliga krav? Segt att lära sig?

Tillys

Trådstartare
Vad tycker ni att man kan kräva av en ridskola?

Där jag bor är det väldigt svårt att hitta en bra. Att få ta privatlektioner på ridskolan är inofficiellt inte möjligt om man är nybörjare. Svårt att hitta ridlärare/grupper som inte bara dirigerar runt så tiden ska gå. Jag vill lära mig men känner att det är svårt på ridskolor?! Vill inte bara harva runt en kona varje lektion utan faktiskt lära mig styra och göra det korrekt, eller är jag för ivrig? Är inte helt grön utan har ridit några terminer.
 
Läs på mycket själv. Ju mer teoretisk kunskap du har desto lättare får du att omsätta det i praktiken. Är du väldigt missnöjd med lektionerna, berätta för din ridlärare om dina mål så kan ni göra en plan tillsammans. Förändras inget kan du ju höra dig för bland bekanta etc efter andra ridskolor.
 
Läs på mycket själv. Ju mer teoretisk kunskap du har desto lättare får du att omsätta det i praktiken. Är du väldigt missnöjd med lektionerna, berätta för din ridlärare om dina mål så kan ni göra en plan tillsammans. Förändras inget kan du ju höra dig för bland bekanta etc efter andra ridskolor.

Tack för tipset :) kollar mycket på Youtube och läser i Markus ridhandbok, här på Buke och så vidare.

Vill verkligen få till sitsen i trav och galopp. Traven är svårast tycker jag och känns som jag testat det vanliga. Vissa saker kommer naturligt kanske ju mer man sitter i sadeln?
 
Vill verkligen få till sitsen i trav och galopp. Traven är svårast tycker jag och känns som jag testat det vanliga. Vissa saker kommer naturligt kanske ju mer man sitter i sadeln?

Ja, väldigt mycket har att göra med tid i sadeln. Hur ofta rider du? En gång i veckan? Det är verkligen inte mycket, även om jag själv lärt mig rida på precis det viset. Mina största utvecklingssteg som ryttare har jag tagit när jag ridit MER än en gång i veckan. Och då har det nästan inte spelat någon roll vad jag gjort de där extra ridtillfällena, så länge jag suttit på en häst...

Man får också ha viss respekt, tycker jag, för att ridning är svårt och att det tar tid att lära sig. Jag, som ridit i snart 40 år, varav de senaste 20 på egna och lånade hästar 4-6 ggr per vecka, tycker att man fortfarande är VÄLDIGT grön som ryttare efter några terminer på ridskola... :D

Så mitt tips är att ta varje tillfälle till ridning, hur obetydligt det än verkar. Och som flera redan sagt - läs på teorin!! Jag minns hur jag själv som nybliven ridskoleryttare i 8-årsåldern verkligen plöjde allt om hästar jag kunde finna i bokhandlar och bibliotek (jag var ett sånt där bokmalsbarn...)!
 
Just nedsittning, främst i trav, måste man nöta länge för att få till på ett bra sätt. Det går inte att läsa sig till och tar år för de flesta. Speciellt om man rider så pass lite. Att rida för instruktör så mycket som möjligt är lösningen.
 
Ja, väldigt mycket har att göra med tid i sadeln. Hur ofta rider du? En gång i veckan? Det är verkligen inte mycket, även om jag själv lärt mig rida på precis det viset. Mina största utvecklingssteg som ryttare har jag tagit när jag ridit MER än en gång i veckan. Och då har det nästan inte spelat någon roll vad jag gjort de där extra ridtillfällena, så länge jag suttit på en häst...

Man får också ha viss respekt, tycker jag, för att ridning är svårt och att det tar tid att lära sig. Jag, som ridit i snart 40 år, varav de senaste 20 på egna och lånade hästar 4-6 ggr per vecka, tycker att man fortfarande är VÄLDIGT grön som ryttare efter några terminer på ridskola... :D

Så mitt tips är att ta varje tillfälle till ridning, hur obetydligt det än verkar. Och som flera redan sagt - läs på teorin!! Jag minns hur jag själv som nybliven ridskoleryttare i 8-årsåldern verkligen plöjde allt om hästar jag kunde finna i bokhandlar och bibliotek (jag var ett sånt där bokmalsbarn...)!

Jo absolut är man väldigt grön efter några terminer på ridskola, det jag menade var att jag kommit igång :) börjat rida medryttarhäst också en gång i veckan men man har hört av en del att det är dumt att rida själv i början då man då får lära om en massa sedan. Men å andra sidan läser jag ju på och frågar andra och så vidare :)
 
Just nedsittning, främst i trav, måste man nöta länge för att få till på ett bra sätt. Det går inte att läsa sig till och tar år för de flesta. Speciellt om man rider så pass lite. Att rida för instruktör så mycket som möjligt är lösningen.

Önskar att jag kunde få tag i någon instruktör som tar emot nybörjare men verkar svårt :)
 
Önskar att jag kunde få tag i någon instruktör som tar emot nybörjare men verkar svårt :)

Det beror ju på var man bor.
Och det är klart att det kan vara svårare om man inte har egen häst, men kanske du skulle få använda din medryttarhäst på lektion för instruktör, om ägaren och du hittar en instruktör ni båda tycker verkar bra.
 
Jag har hört att de som rider på spanska ridskolan får endast rida på lina, alltså bli longerade, hela första året. För att kunna rida bra måste man ha full kroppskontroll och god koordination av hjälperna. När du harvar kring den där konan kan du fokusera på dina sittben, viktfördelning, axlarnas position. På långsidan koncentrerar du dig på den lodräta sitsen, händernas position, viktfördelning, avslappnade ben osv.

Att ni inte får göra mer är för att varje moment innehåller väldigt många delmoment.
 
Jag har hört att de som rider på spanska ridskolan får endast rida på lina, alltså bli longerade, hela första året. För att kunna rida bra måste man ha full kroppskontroll och god koordination av hjälperna. När du harvar kring den där konan kan du fokusera på dina sittben, viktfördelning, axlarnas position. På långsidan koncentrerar du dig på den lodräta sitsen, händernas position, viktfördelning, avslappnade ben osv.

Att ni inte får göra mer är för att varje moment innehåller väldigt många delmoment.

Jag harvar gärna runt en kona om man bara får instruktioner på något att träna på till :)
 
Jag har hört att de som rider på spanska ridskolan får endast rida på lina, alltså bli longerade, hela första året. För att kunna rida bra måste man ha full kroppskontroll och god koordination av hjälperna. När du harvar kring den där konan kan du fokusera på dina sittben, viktfördelning, axlarnas position. På långsidan koncentrerar du dig på den lodräta sitsen, händernas position, viktfördelning, avslappnade ben osv.

Att ni inte får göra mer är för att varje moment innehåller väldigt många delmoment.

Drömmen vore ju att alla nybörjare fick börja så, longerade med sadel men utan stigbyglar&tyglar. Tyvärr är det inte praktiskt genomförbart på en ridskola som inte är den Spanska, men har man möjlighet att prova ska man göra det!
 
berätta för din ridlärare om dina mål så kan ni göra en plan tillsammans.
Det här har jag positiv erfarenhet av. Red som vuxen på ridskola tillsammans med andra tanter och farbröder. En av ridlärarna var ung, väldigt snäll men uppfattades som lite "mesig" och inte så bra, troligen för att hon inte riktigt vågade säga till eller ställa krav. Jag pratade med henne om vad jag ville med ridningen och mina önskemål på henne (på ett postivt sätt). Resultatet blev världens bästa ridlärare som vågade ställa krav och korrigera på ett konstruktivt sätt och vi fick en väldigt bra relation. När jag prisade henne så hade andra svårt att förstå det eftersom de utgick från att hon inte kunde, när det bara handlade om att hon inte riktigt vågade.
Nu vet vi ju inte hur gammal du är, men tror att detta kan vara ett problem framförallt när yngre som kanske inte har så bra självförtroende som lärare ska undervisa personer som är äldre. Självklart kan inte en ridlärare koncentrera sig mer på en elev än de andra, men den kan få mer mod att säga till när den ser något, att "snäppa upp" svårighetsgraden etc. Det är ju fullt möjligt att flera ryttare gör samma övning men på olika nivå.

Man kan också be att ridläraren förklarar varför en viss övning är bra, vad den ska leda till och vilka delmoment som finns. Att man själv "deltar" i lektionen genom att ställa frågor. Även det har jag bra erfarenhet av (både som barn och vuxen), om någon annan frågar - varför gör vi det här? så får ju även övriga i gruppen mer kunskap. Känns det osäkert att göra det i grupp så kan man ju prata med någon eller några av de andra och hjälpas åt. Och komma överens om att inga frågor är "dumma".

Ett annat tips är att åka på ridläger en vecka eller kanske bara en helg. Ger flera timmar i sadeln på kort tid och kan ge ett lyft.
 
Drömmen vore ju att alla nybörjare fick börja så, longerade med sadel men utan stigbyglar&tyglar. Tyvärr är det inte praktiskt genomförbart på en ridskola som inte är den Spanska, men har man möjlighet att prova ska man göra det!

Ja det hade varit super! Tycker vi har för lite sitsträning. Det är guldvärt att få slippa fokusera på allt omkring och bara ”känna”.
 
Ja det hade varit super! Tycker vi har för lite sitsträning. Det är guldvärt att få slippa fokusera på allt omkring och bara ”känna”.
När jag började rida (1979, så det är verkligen evigheter sedan...) så hade vi en gammal militär som ridlärare, och första terminen var det i princip obligatoriskt med en medhjälpare som gick/sprang bredvid hästen när vi red. Det gjorde att vi ägnade mycket tid åt olika balansövningar utan stigbyglar och utan tyglar. Det var guld värt!! Jag är övertygad om att jag idag, nästan 40 år senare, har nytta av det jag lärde mig då!
 
De allra flesta nybörjare behöver timmar i sadeln först och främst åtminstone första en eller två terminerna. De har inte själva balansen eller kroppskontrollen för att man som ridlärare ska kunna vara inne och korrigera för mycket utan att snarare stjälpa än hjälpa. Det behövs mest övningar i kroppskontroll och att få hästen att gå ungefär dit ryttaren vill och senare i önskvärd gångart. Finliret går man på efter att det första kommer naturligt.

Ett fåtal nybörjare har naturlig balans och talang såpass att de kan lära sig mycket fortare än de flesta andra och för de eleverna kan absolut privatlektioner vara rätt väg att gå. Finns det ingen ridskola eller tränare så kan det säkert finnas någon privathästägare som har en snäll häst och kan hjälpa till med lektioner. Det behövs ingen supertalang till tränare för att utveckla en nybörjares ridning rätt ordentligt utan räcker egentligen med någon som har intresset och lite öga för bra ridning och god sits.
 
Senast ändrad:
Ja det hade varit super! Tycker vi har för lite sitsträning. Det är guldvärt att få slippa fokusera på allt omkring och bara ”känna”.
Min ridskola kör ibland driver med sitsträning. Dvs de lägger upp tider en helg på 20 min stycket. Så får man boka och betala för en halv privatlektion och hänga i linan. Föreslå det för dem?

(om man är äldre och läraren är yngre håller jag med någon ovan om att man måste se snäll och medgörlig ut även då...)

Sedan misstänker jag att om man ridit i typ 3 terminer så gör tex ett par timmar turridning också mycket för sitsen. Just att man sitter på hästen länge och kanske avslappnat (efter ett tag).
 
Senast ändrad:
De allra flesta nybörjare behöver timmar i sadeln först och främst åtminstone första en eller två terminerna. De har inte själva balansen eller kroppskontrollen för att man som ridlärare ska kunna vara inne och korrigera för mycket utan att snarare stjälpa än hjälpa. Det behövs mest övningar i kroppskontroll och att få hästen att gå ungefär dit ryttaren vill och senare i önskvärd gångart. Finliret går man på efter att det första kommer naturligt.

Ett fåtal nybörjare har naturlig balans och talang såpass att de kan lära sig mycket fortare än de flesta andra och för de eleverna kan absolut privatlektioner vara rätt väg att gå. Finns det ingen ridskola eller tränare så kan det säkert finnas någon privathästägare som har en snäll häst och kan hjälpa till med lektioner. Det behövs ingen supertalang till tränare för att utveckla en nybörjares ridning rätt ordentligt utan räcker egentligen med någon som har intresset och lite öga för bra ridning och god sits.
Jag anser att det är precis tvärtom. Att lära in en bra sits är det första man måste göra för att slippa vänja sig av med diverse senare och för att ens ha en chans att lära sig rida. Utan korrekt sits blir allt så enormt mycket svårare och vissa saker helt ogörliga och det främjar verkligen inte inlärningen. Man ska dock inte behöva köpa privatlektioner för det utan det ska ingå som en självklar del i den ordinarie ridskoleridningen.

En nybörjare ska ha den absolut duktigaste instruktören för att lära sig korrekt men du är tyvärr inte ensam om att göra den tankevurpan att "vem som helst" kan lära en nybörjare rida.
 
Jag anser att det är precis tvärtom. Att lära in en bra sits är det första man måste göra för att slippa vänja sig av med diverse senare och för att ens ha en chans att lära sig rida. Utan korrekt sits blir allt så enormt mycket svårare och vissa saker helt ogörliga och det främjar verkligen inte inlärningen. Man ska dock inte behöva köpa privatlektioner för det utan det ska ingå som en självklar del i den ordinarie ridskoleridningen.

En nybörjare ska ha den absolut duktigaste instruktören för att lära sig korrekt men du är tyvärr inte ensam om att göra den tankevurpan att "vem som helst" kan lära en nybörjare rida.
Du får väl gärna tycka att det är en tankevurpa men jag har arbetat på ridskola åtskilliga år och de allra flesta snälla privathästar med kunniga ägare och passande dressyrsadlar har större chans att ge en vettig sits än en ridskola med allroundsadlar och för många barn per lärare. En känslig häst som gör exakt det ryttaren säger åt den är den bästa läraren för någon som har hyfsad kroppskontroll men behöver bli bättre. Sen spelar det mindre roll om varannan gång är i skogen och varannan för någon som håller koll på sitsen.
 
Du får väl gärna tycka att det är en tankevurpa men jag har arbetat på ridskola åtskilliga år och de allra flesta snälla privathästar med kunniga ägare och passande dressyrsadlar har större chans att ge en vettig sits än en ridskola med allroundsadlar och för många barn per lärare. En känslig häst som gör exakt det ryttaren säger åt den är den bästa läraren för någon som har hyfsad kroppskontroll men behöver bli bättre. Sen spelar det mindre roll om varannan gång är i skogen och varannan för någon som håller koll på sitsen.
Att en känslig häst är den bästa läraren håller jag helt med dig om men inte att "vem som helst" skulle kunna lära en nybörjare rida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Ridning Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp