Ridskola - Vad får ni betala?

L

Lolliepop

Hej.

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

-Klubbtävling
-Clear round
-Ridlektion
-Privatlektion

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar)
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet
-Norra, södra eller mellansverige.

Skulle bli hemskt glad om någon ville svara. :)

Tack på förhand,
Louise
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

-Klubbtävling 60 kr/start på privathäst, 120kr/start på ridskolehäst
-Clear round samma som klubbtävling
-Ridlektion varierande från 95kr för "ridlekis" till 225kr för speciallektion för seniorer
-Privatlektion 250 kr på privathäst (45min), 300 kr på ridskolehäst (30min), framridning (alla gångarter) och avskrittning på egen hand utanför denna tid

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?
In- och utsläpp ingår i stallhyran. Om man vill ha in/ut sin häst vid andra tider (för t ex hovslagare) får man göra upp det privat med stallpersonalen om de har tid, brukar ej kosta extra, men har de inte tid så får hästen stå inne. Vi gör dock sällan så. Vi privatisar försöker oftast boka hovslagare i grupp så att någon av oss kan åka dit.

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) Ridskola med strax över 20 hästar/ponnyer + privatdel med 15 boxplatser
-Om den ligger i en storstad eller ute på landetPå landet
-Norra, södra eller mellansverige.södra Sverige

Skulle bli hemskt glad om någon ville svara. :)

Tack på förhand,
Louise[/QUOTE]
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling: 190:- junior, 230:- senior, 160:- privat
-Clear round: samma
-Ridlektion: specifiera? junior/senior? nivå? längd? hur stor grupp? 1 h, max 13 i gruppen kostar 188:- för junior och 228:- för senior iallafall. finns grupper med färre elever men dom är dyrare.
-Privatlektion: 340:- ensam, 300:- om man är två. Ska var 30 min effektiv ridning (exkl. framridning och avskrittning) men vanligtvis blir det längre.

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?


Billigare med privathäst på alla lektioner och tävlingar. Vi har endast ridlärarnas hästar uppstallade så inget övrigt erbjuds.

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar): Runt 35 hästar.
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet: Stockholms län, hyfsat lantligt läge.
-Norra, södra eller mellansverige: Mellan.
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling brukar kostar 150:- junior , 200 senior & 130 privat :)
-Clear round brukar ligga runt 150:- och 80 privat:)
-Ridlektion junior nyb kostar : 165 (ej medlem) medlem: 150:- , Privat: 70:- och sen beror de på vilken nivå och hur länge , vi är max 10 per per grupp. Allt mellan nyb och special grupper för seniorer kostar mellan 120:- - 300 :-.
-Privatlektion, om du är ensam kostar de mellan 350 och 500 beroende på vad du vill göra och hur länge. Är man fler kostar de 300:- / var.

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?

På ridskolan erbjuder dom in och utsläpp, fodringar och täckestvätt. Täcketvätten kostar 50:- per tvätt.

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar), det är ingen jätte stor ridskola, 21 hästar + 18 privathästar:)
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet, ridskolan ligger på landet men nära till stan;):)
-Norra, södra eller mellansverige. Södra Sverige blir de (tror jag haha) Götebörgs området


Mvh D
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Tack till er som svarat, några fler som vill lägga ett par minuter på det här? :) Ni får gärna tilllägga vad stallhyran är på om ni står uppstallade på ridskolan! :)

Mvh,
Lolliepop
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Nu var det ett tag sedan jag gick på ridskola, men de här priserna gäller nu.

Ridskoleeleverna kan/får inte tävla med ponnierna, då nästan alla är privatponnier som lånas ut till ridskoleverksamhet 1-3 dgr i veckan. Därför erbjuds inte heller privatlektioner.

Ridlektion: 45 min ridning, 30 min teori. max 7 st i gruppen: 120 kr/lektion
"Ponnyskola" 100 kr/lektion


Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?

De som äger ponnierna som går i ridskola måste rida en dressyrlektion (privat eller i liten grupp) i veckan, som ingår i hyran.
Vad som ingår varierar lite på om det hålls ridlektioner den dagen eller inte, men generellt sett sköts in-/utsläpp, fodring av anställd personal, men vissa pass går enl. schema. Är det ridskola sköts även mockningen så att ägaren är helt fri den dagen.


-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) ca 25
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet. Nära medelstor stad
-Norra, södra eller mellansverige. Södra Sverige
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

-Klubbtävling Har vi inga egna men skötarna får tävla sina sköthästar på närliggande klubbar
-Clear round samma som ovan
-Ridlektion Beroende på nivå och tid (lektionerna varierar mellan 50-75min) 105-160:- alltid max 6st elever/lektion
-Privatlektion 350:-/40min, 300 om man är 2-3st.

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv. Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?
Ridskolan har även knatteturer (uteritt med fika - 120min/300:- och barnkalas 3tim med tårta, ponnyridning m.m min 6st deltagare och 250:-/person.
I privathästarnas stallhyra (2000:- ponny, 2500:- häst) ingår spån, hösilage, kraftfoder, mineraler och salt. In/utsläpp och fodringar och mockning.


För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) Liten ridskola med 10st ponnyer/hästar och 4st privata.
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet ganska nära en stor stad.
-Norra, södra eller mellansverige.Västsverige :p
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling - 250 :- junior, 300 :- senior, 150 :- privat
-Clear round - samma som klubb
-Ridlektion - 300 :- för 1 h, max 12 i gruppen
-Privatlektion - 530 :- för 45 min lektionshäst

-Uppstallning - 7600 :-/mån. Ingår foder, mockning, in+ut 7 dagar i v.

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) - ca 52 hästar (privat och lektion)
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet - Storstad
-Norra, södra eller mellansverige. - Mellan
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling - Vet ej, klubben är inte tävlingsinriktad och det hålls bara några enstaka enklare tävlingar på året som jag inte intresserat mig för.
-Ridlektion - Vuxenpriser 120kr/h/6 pers 150kr/h/4pers. Med egen häst blir det ungefär 40kr billigare tror jag.
-Privatlektion - Vuxenpriser 220kr/h/2pers 300kr/h/1pers


-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar)
- Litet enmansföretag, ~10 hästar, kanske 20 lektioner i veckan.
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet - 20min utanför närmaste större stad.
-Norra, södra eller mellansverige. - Västsverige.


Noterar att många rider i grupper om över 10 personer, finns det möjlighet till personlig träning alls eller ser ni det som 'hästhyra' där ni tränar självständigt?
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Vår ridskola:

-Klubbtävling 120kr
-Clear round samma som ovan
-Ridlektion 120kr, vuxengrupp 150kr
-Privatlektion samma som ovan

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) liten ridskola med 13st ponnier i varierande stl.
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet på landet :D
-Norra, södra eller mellansverige. Västra Sverige
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling: 80 kr+20 kr för rosett ridskolehäst. Privat:0kr hopp 80 kr dressyr.+20kr rosett
-Clear round- vet inte
-Ridlektion. 400kr/5lekt = 80 kr lektion. Privathästar får rida på lektion gratis
-Privatlektion: 200 kr ridskolehäst, 150 kr privathäst. ca 45 min

Uppstallning 1600.
- hö, spån, In o utsläpp, täcke av o på ingår, 10 kr för mockning. Rätt att använda ridhus, plan o skog.

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar). liten ridskola, ca 20 hästar?
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet
-Norra, södra eller mellansverige.
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

-Klubbtävling - De klubbtävlingar u-sek anordnar brukar kosta 120-140, då tar ridskolechefen ca 100-120 kr för hästhyra och resten köper u-sek priser för
-Clear round - ingen koll, typ 100?
-Ridlektion - junior i 10-grupp - 165 kr (billigast) och senior i 6-grupp - 210 kr (dyrast)
-Privatlektion - vet inte

Om det är skillnad på priset om man rider ridskolehäst eller om man tar med sin privatahäst osv.
Blir billigast om du har din egen häst, då man betalar hästhyra vid lån av ridskolepållarna.
Om ridskolan erbjuder några andra tjänster utöver bara lektionerna, tex täckestvätt eller in och utsläpp av uppstallad privathäst i samband med hovslagare och om det kostar något då?
Jag vet inte faktiskt :P Men i uppstallning av privathästarna ingår in-och utsläpp, fodring, mockning samt mat, och kostar 5000:- i månaden.
För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) ridskolan har runt 25 ridskolehästar och ungefär 10 privathästar
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet - ligger en halvmil från stan, en stor/mellanstor stad.
-Norra, södra eller mellansverige. Mellansverige
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

på min ridskola kostar
-Klubbtävling 80 för hopp och 100 för dressyr
-Clear round 80-100
-Ridlektion runt runt 120 för junior på vanlig, och 150 i träningsgrupp, hittar igna priser på hemsidan...
-Privatlektion gissar på att det kostar som ridlektionen+ runt 100 i hästhyra.

det brukar kosta 20 kronor mindre om man har privathäst med sig på ridlektionen, man kan också ha tömkörningslektion och löshoppning. det kostar 20 kr/st att tvätta schabrak och 50 kr/st att tvätta täcken. personalen tar in/ut hästarna efter behov under hela dagen

på ridskolan är det ca 45 hästar varav ca 17-18 ridskolehästar, den ligger ute på landet i mellansverige.



I hyran ingår hö eller hösilage och kraftfoder (havre och korn), strö,
ut och insläpp i hage, samt alla fodringar. Om du vill ha täcke på hästen lägger personalen på detta innan utsläpp i hagen. Du kan välja mellan ha din häst ensam i en rymlig hage med sandunderlag eller låta den gå med den stora flocken i vår stora hage. Sommartid erbjuds betesmöjligheter hemma på gården.
Boxplats för stor häst och D-ponny kostar 2600 kr per månad, A-C ponny 2400.
I hyran ingår också anläggningskort, det vill säga att du har fri tillgång till ridhuset och tre utebanor + gräs på sommaren i mån av plats
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Klubbtävling: Vi har inte såna...
Clear round: Samma som ovan...
Ridlektion: 200 kr/45 min, max antal elever tre st. 100 kr för shetlandsponnylektion, max antal elever fem st.
Privatlektion: 250 kr tror jag.

Ridskolan är inriktad mot western och akademisk ridkonst.
Det kostar samma om man tar med egen häst och det skall sägas att vår verksamhet inriktar sig på kurser i ridning och hästhantering snarare än lektioner och tävlingar. Kurserna brukar kosta 500-1000 kr beroende på vad det är för kurs. Många hyr ridskolehäst ett par dagar i veckan och rider själva.

Stor eller liten ridskola: 25 hästar men liten verksamhet ändå, en knatteridlärare och en seniorridlärare/ridskolechef samt mig som sköter stallet.
Den ligger ute på landet men med goda förbindelser till en större stad i mellan-Sverige.
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

-Klubbtävling: 80 kr+20 kr för rosett ridskolehäst. Privat:0kr hopp 80 kr dressyr.+20kr rosett
-Clear round- vet inte
-Ridlektion. 400kr/5lekt = 80 kr lektion. Privathästar får rida på lektion gratis
-Privatlektion: 200 kr ridskolehäst, 150 kr privathäst. ca 45 min

Uppstallning 1600.
- hö, spån, In o utsläpp, täcke av o på ingår, 10 kr för mockning. Rätt att använda ridhus, plan o skog.

För att undvika reklam i alla former nöjer jag mig med att veta:

-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar). liten ridskola, ca 20 hästar?
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet
-Norra, södra eller mellansverige.


Med detta upplägget förstår jag varför många ridskolor har dålig ekonomi:eek:
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Melleruds Ridklubb
-Klubbtävling - 60 kr
-Clear round - samma som ovanför
-Ridlektion - 100 /gång , 1000 kr per termin
-Privatlektion - runt 100-200


-Om det är en stor eller liten ridskola (antal hästar) - litet stall , 20 hästar ca. + inackoderingar
-Om den ligger i en storstad eller ute på landet - landey
-Norra, södra eller mellansverige.
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

-Klubbtävling Brukar kosta ca 50-80 kr/start, för dressyr/programridning, klubbhoppning/cm-hoppning eller sk "minidressyr" = kontrollbaneridning
-Clear round Se ovan
-Ridlektion 100 eller 120 kr
-Privatlektion Man betalar 60 kr i sk. "hästhyra" om man vill rida privatlektion på lektionshäst, krävs då också att man är lektionsryttare. Sedan betalar man avgift för tränare/instruktör, det brukar vara mellan 100-150 kr för hoppträning och ca 150-300 kr för dressyrträning

Att ha privathäst uppstallad på anläggningen kostar 1100 kr inkl anläggningsavgift, in o utsläpp, morgon, lunch och em fodring mån-fre, övriga stallpass är schemalagda.

Mockning kostar 50 kr/ggr då gör personalen i ordning höpåsar och kraftfoder hinkar också samt fyller på vatten i boxen

Har man benlindor som man vill få avtagna kostar det 10 kr ggr eller 100 kr för en månad

Samma kostnad gäller för avtagning/byte av Ett täcke

Har man slarvat och inte gjort i ordning höpåse till någon fodring utan stallpersonalen måste fixa det kostar det också 10 kr per gång


Tvättmaskin finns i stallet och det kostar 20 kr per gång som man använde den. Förut fanns det en som ombesörjde täckestvätt (det var innan klubben ägde någon egen maskin) och då kostade det 20 kr per täcke, hon kunde också mot en mindre kostnad laga täcken om det behövdes

-Det gäller en anläggning med liten föreningsdriven ridskola, tror ridskolan idag har 8 hästar

-Den ligger utanför en lite mindre ort

-Mellansverige
 
Sv: Ridskola - Vad får ni betala?

Jag undrar lite över hur mycket betalt era ridskolor tar för:

FÖR MYCKET!!!!

En lektion(60min): 365:-,( 290:- om man betalar en termin i taget), 10 stora hästar i ett 40x20 ridhus, ej fullständigt utbildad ridlärare.
Privatlektion(60min): 565:- ensam

Tävlingar har jag ingen koll på.

Vill tillägga att detta är i huvudstaden, och att jag precis har slutat pga priserna mm...

Däremot har dom fina hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 074
Senast: Pratsch
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: ridelev
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 128
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp