Ridskola varannan vecka – för att fler ska kunna rida

Ridsport är något som är dyrt för många så man gör detta för att försöka göra ridsporten mer jämnlik och även öppna upp möjligheter för de som inte har den ekonomiska möjligheten att rida varje vecka. Men också för barn som har ett växelvis boende.

Fast innebar det att de som kan och vill inte far rida varje vecka aven om det finns oppen tid?
Ser inget problem i detta alls?

Vill man rida varje vecka bokar man så. Precis som innan.
Troligen har man väl X antal varannanveckasryttare där man försöker få in dom så de täcker in en plats varje vecka. Två stycken som liksom delar på en heltidsplats så långt det går.

Tycker idén är jättebra och ändå lite förundrad att det inte kunnat vara så tidigare.

När jag var yngre tränade jag hoppning (egen häst för hopptränare) varannan vecka just för att jag inte hade råd med mer då. Tränaren hade träning varje vecka men jag och fler med mej tränande varannan.

Förutom att det är ett långsamt sätt att lära sig rida så är det kanon. Jag kan tänka mig att det är ett upplägg som också skulle passa många vana äldre ungdomar/vuxna som antagligen har en medryttarehäst eller bara tycker det är för mycket med varje vecka men ändå vill hålla igång ridningen.

När jag red på ridskola så hade vi teori några gånger per termin och om jag dessutom räknar bort de gånger jag missade pga bortrest under lov så blev det ridning varannan vecka. Skulle inte säga att det var så utvecklande som ryttare men det var härligt att bara få rida.

Ser inget problem i detta alls?

Vill man rida varje vecka bokar man så. Precis som innan.
Troligen har man väl X antal varannanveckasryttare där man försöker få in dom så de täcker in en plats varje vecka. Två stycken som liksom delar på en heltidsplats så långt det går.

Frågan är om varannan vecka kostar 50% av kostnaden för varje vecka... Eller om de passar på att höja priset. Krympflation...

Superbra upplägg, tror det hade passat mängder av folk. Jag tvivlar dock på att det kommer bli så mycket billigare.

Det blir troligen dubbelt så många nybörjare och på två veckor hinner många glömma en del. Därför tror jag det tar mer än dubbelt så lång tid att lära sig grunderna än för de som rider varje vecka. Hästarna gillar inte nybörjare så det är inget vidare för dom. För övrigt har jag inget emot idéen

Frågan är om varannan vecka kostar 50% av kostnaden för varje vecka... Eller om de passar på att höja priset. Krympflation...
Det lär säkert bli svårare att fylla alla platser jämnt upp jämfört med att ha en plats varje vecka, så isåfall tänker jag att det inte är så konstigt om priset blir något högre jämfört med en varje-vecka-plats.

Det blir troligen dubbelt så många nybörjare och på två veckor hinner många glömma en del. Därför tror jag det tar mer än dubbelt så lång tid att lära sig grunderna än för de som rider varje vecka. Hästarna gillar inte nybörjare så det är inget vidare för dom. För övrigt har jag inget emot idéen
Det varierar i och för sig om hästar gillar nybörjare eller inte. En del går gärna och halvsover med en nybörjare .

Det varierar i och för sig om hästar gillar nybörjare eller inte. En del går gärna och halvsover med en nybörjare .

Så är det ju. Och om ridskolor då kommer ha fler såna hästar så kanske de duktiga ryttarna som verkligen vill rida på riktigt tröttna och skaffa egen häst innan de är redo för det eftersom ridskolan hästar är för tråkiga.

Jag har funderat på att börja på ridskola igen men som separerad med små barn på halvtid skulle jag aldrig kunna komma iväg och rida en kväll varje vecka. Skulle mao definitivt nappa om ridskolan här erbjöd ett sånt upplägg :)
Samma här, så jag tycker det är en superbra idé. :) Det är ju inte alltid målet är att utvecklas så mycket som möjligt, ibland vill man bara få rida lite.

Så är det ju. Och om ridskolor då kommer ha fler såna hästar så kanske de duktiga ryttarna som verkligen vill rida på riktigt tröttna och skaffa egen häst innan de är redo för det eftersom ridskolan hästar är för tråkiga.
En bra nybörjarhäst kan vara utmärkt för mer avancerade ryttare också. Jag tror heller inte någon att varannan veckas ryttare kommer att påverka nämnvärt i det avseendet. Det lär troligen handla om enstaka timmar i veckan.

Och varannan veckas ridning kan dessutom locka erfarna ryttare också, det jämnar nog ut sig.

Hos oss fick man gärna dela en plats med någon om man inte ville rida varje vecka men då fick man själv försöka hitta någon som låg på samma nivå. Gick oftast att göra genom att lägga ut en blänkare i ridskolans grupp där man böt igenridningar med varandra eller sålde lektioner. Gick att rida varannan vecka oavsett nivå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 248
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: seahawk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Annonsera mera VII