Ridskola vs. privatlektioner

Ranger

Trådstartare
Att det skulle vara stor skillnad mellan att rida tillsammans med 10-11 andra på i många fall avtrubbade hästar och att rida själv på en välskolad häst förstod jag. Men inte att skillnaden skulle vara så markant. Jag har inte ridit så länge och är säker på att ridskolan har väldigt mycket att ge under många år framöver. Det är heller ingen kritik mot ridskolan som i mina ögon är bra och har många fina hästar. Plus kunniga instruktörer.

Fast vissa saker blir jag väldigt fundersam över. Ta det här med att forma hästen till exempel. Bara i förbigående nämns skänkelns betydelse i själva momentet att böja hästen. Annars är det bara att ställa med tygeln, jobba med skänkeln och sedan hålla kvar hästen i det läget genom t.ex. hörnpasseringen eller vändningen. Att hjälperna ska vara en signal till förändring och att hästen ska belönas (ges eftergift) när den gör sitt bästa för att göra det ryttaren ber om, poängteras knappt alls. Tacka f-n för att hästarna blir avtrubbade när de så sällan belönas. Jag tycker också att det nöts för mycket med skänkeln. Visserligen är det jättesvårt för oss nybörjare att inom loppet av någon sekund känna om hästen svarar och bedöma vad nästa steg ska vara, men ändå. Risken är stor att man lär sig skänkla en massa extra gånger bara för säkerhets skull. Igår hade jag dock en häst som svarar direkt på mjuka hjälper.

Ett problem jag tror många ridlärare brottas med är när de ska instruera en elev. Är sitsen helt fel, eller hästen är på väg att somna, eller det helt saknas kontakt mellan häst och ryttare, är det självklart. Men om ridningen är nästan bra och man mer börjar komma in på finlir, är det då lika självklart? Eller är det viktigare att ägna sig åt en annan elev som har större behov av hjälp? Det är den stora fördelen med privatlärare - att de hela tiden kan ge både positiv och negativ feedback.

Det bästa med ridskolan tycker jag är att man direkt får lära sig visa hänsyn mot andra ryttare och vara uppmärksam på sin omgivning (fast i vissa av ponnygrupperna undrar jag om ryttarna har skygglappar :rofl:). Det är också en bra chans att lära sig rida många olika typer av hästar. Har man det intresset går det att lära sig enormt mycket av att titta på andras ridlektioner, framförallt de som rider i mer avancerade grupper än en själv. Åtminstone på "min" ridskola är det en mycket bra stämning och många trevliga, hästintresserade människor i alla åldrar.

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med inlägget. :rofl: Kanske bara resonera lite kring de skillnader jag märkt nu när jag ridit min första privatlektion. :)
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Visst är det skillnad....
Bara det att instruktören har all fokus enbart på mig, gör ju mycket.
Man kan ju även träna på det som just JAG behöver träna på.
I grupp måste ju lektionen anpassas till samtliga ryttare.

Samtidigt tror jag ridskola/grupplektioner är en jättebra början. Precis som Du skriver lär man sig ta hänsyn till andra ryttare och hästar.
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Visst är det skillnad! Känner att jag måste berätta om mina reflektioner, bara för att nynsera bilden lite... :)

1. Det är STOR skillnad på ridskola och ridskola OCH ridlärare och ridlärare! JÄLKAR vad jag har fått bevis på det de senare åren. tog upp ridningen igen efter ett uppehåll och hade verkligen tur när jag valde ridskola. en sån där som man knappt tror finns. Små grupper, engagerade lärare, underbara hästar av olika typer. Det är helt otroligt viklen skillnad det är från mina förra ridskolor. Här läggs det vikt vid sits, skänkelläge, handställning, hjälpgivande, eftergift och det ges tips för hur varje enskild häst rids på bästa sätt. Jag har utvecklats massor. :love::love:

Således är det sjukt viktigt att man letar efter en bra ridskola, om man har möjlighet att välja (jag vet att alla i landet inte har det).

2. Det är också stor skillnad mellan privatlektion och privatlektion... Bara för att det är privat betyder inte att det automatiskt är bra. Det kan uppstå samma problem som man upplever med en "vanlig" ridlärare, d v s vad skall vi "rätta till" först? Ryttarens sits (och skall vi då titta på sitsen, skänkeln, handen eller annat först?)? Hästens form och arbete? Ja, listan kan göras lång även för privattränare och det är viktigt att man hittar en tränare som fungerar för häst och ryttare.

Jag vet inte heller riktigt vad jag ville med detta, kanske bara ventilera och nyansera lite... :)

Have fun!
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Precis som Du skriver lär man sig ta hänsyn till andra ryttare och hästar.

Det där har jag upplevt precis tvärtom. På ridskola rör man sig mest på volter och fyrkant, det enda man behöver göra är väl egentligen att hålla koll så man inte kör på nån. Alla rör sig ju i samma riktning av en anledning, för att slippa olyckor. När man sen ska börja rida självständigt på privathäst med andra som rider självständigt samtidigt då blir det inte lätt. På lektionen rör sig alla åt samma håll, högerregeln blir bara aktuell när man tex byter om volt och då behöver bara de som rider först i ledet tänka.

De flesta privatryttarna följer väl inte ens de uppridna spåren när de rider. Jag gör inte det i alla fall. Det blir ännu mer att hålla koll på för den som är van vid gruppridning. Jag har sett det massor av gånger och hade själv problem i början.
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Det där har jag upplevt precis tvärtom. På ridskola rör man sig mest på volter och fyrkant, det enda man behöver göra är väl egentligen att hålla koll så man inte kör på nån. Alla rör sig ju i samma riktning av en anledning, för att slippa olyckor. När man sen ska börja rida självständigt på privathäst med andra som rider självständigt samtidigt då blir det inte lätt. På lektionen rör sig alla åt samma håll, högerregeln blir bara aktuell när man tex byter om volt och då behöver bara de som rider först i ledet tänka.

De flesta privatryttarna följer väl inte ens de uppridna spåren när de rider. Jag gör inte det i alla fall. Det blir ännu mer att hålla koll på för den som är van vid gruppridning. Jag har sett det massor av gånger och hade själv problem i början.

Hmm, jag kanske har varit på en anorlunda ridskola :)
Där har det varit mycket "fri" ridning. Dvs vi har fått rida samma typ av övningar, men själva valt lägen/ställen på banan. Attans vad svårt att beskriva i skrift :) Hoppas Ni fattar....

Nu har jag ju iofs egen häst men rider både privatlektioner och i grupp.
Det kan man ju även kombinera även om man inte har egen häst.
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Det där har jag upplevt precis tvärtom. På ridskola rör man sig mest på volter och fyrkant, det enda man behöver göra är väl egentligen att hålla koll så man inte kör på nån. Alla rör sig ju i samma riktning av en anledning, för att slippa olyckor. När man sen ska börja rida självständigt på privathäst med andra som rider självständigt samtidigt då blir det inte lätt. På lektionen rör sig alla åt samma håll, högerregeln blir bara aktuell när man tex byter om volt och då behöver bara de som rider först i ledet tänka.

De flesta privatryttarna följer väl inte ens de uppridna spåren när de rider. Jag gör inte det i alla fall. Det blir ännu mer att hålla koll på för den som är van vid gruppridning. Jag har sett det massor av gånger och hade själv problem i början.

Tillägg till mitt ovanstående svar.
Nu tänkte jag så klart på äldre ryttare med erfarenhet.
På yngre, enklare nivå blir det ju så klart som Du skriver. Följa John :)
Fast på den ponnyridskola där vi har våra hästar, börjar barnen jkobba tidigt med att tänka själva och inte följa den som är först. Det är ju inte alltid denne gör rätt ;)
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Det är STOR skillnad på ridskola och ridskola OCH ridlärare och ridlärare!
Jag har bara erfarenhet från två ridskolor, men jag håller helt klart med - skillnaden kan vara enormt stor. På ridskolan där min dotter red först ville de visserligen väl, men det var inte så mycket som fungerade. Ibland gick halva lektionen åt innan alla ponnyer var klara och alla ungarna uppsuttna. Enda gångerna de fick anvisningar var inför ett nytt moment och om de gjorde helt fel. Annars var det mest att åka häst en stund varje vecka. Jag tror de flesta barnen ville lära sig mer men blev inlullade i ett sävligt tempo. Fast teorin var bra - den lärde jag mig också massor på. :)

På den nya ridskolan (samma som jag rider på) var det högt tempo direkt från början. Ordning och reda. Alla visste om ponnyn de skulle ha gick lektion eller stod i stallet. Många som kunde (och ville) hjälpa till med hästarna i början. Fast för min dotter gick det för snabbt. Första terminen gick det bra men den här terminen dalade intresset. Snabbt insåg läraren det och föreslog att hon kanske skulle byta grupp. I den gruppen trivs hon toppenbra och hon tycker det är kul att rida igen.
 
Sv: Ridskola vs. privatlektioner

Håller verkligen med om att det är stooooor skillnad!
När jag började rida som liten på en at Stockholms större ridskolor så handlade det om att åka häst runt, runt. egentligen lärde vi oss inte mycket, man skulle "sparka med fötterna och dra i tygeln" som ridläraren sa.
Fick efter ett par år chansen att rida en termin på en liten ridskola och WOW vad jag lärde mig! På en termin lärde jag mig mer än vad jag lärt mig på 2 år!
Samma sak nu, på ridskolan där barnen rider lär de sig rida, respekt för häst och medryttare, säkerhetstänkande, och att tänka på hur man riden! Kanonnöjd!
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 666
Senast: Sassy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp