Ridskolan har klantat sig

Trilla

Trådstartare
Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med personerna i fråga om detta!!

Jag skulle vara med i en lite klubbhoppning här för ett par veckor sedan,med ena unghästen dem har på ridskolan.
Jag hade hopptränat henne dagen innan,och allt verkade frid och fröjd.
När jag komemr på morgonen därpå så är hon den enda hästen i hela stallet som är ren från topp till tå.. och jag undrade om nån hade lagt på täcke eller nää kanske hade spolat av henne på kvällen åt mig?

Hästen va sedan försvunnen från sin box och jag trodde nån hade släppt ut henne i hage- men det visade sig att dem skulle helt plötsligt sko hästen -bara en timme innan jag skulle hoppa hästen.. (jag frågade hovslagaren och det va en helt vanligt skoniing ,inget som hade hänt eller så alltså)

Nåja saken hör til den att när jag står och gör iordning hästen får jag veta att hästen inte fick gå ut i hagen dagen innan.. alla andra hästarna hade fått gått ut- utan hon.. och den här hästen MÅSTE ut i hagen för att kunan vara ridbar.. men jag tänkte att en sådan koll MÅSTE ridskolan ha,att det ska inte vara någon risk för mig att hoppa upp på den här hästen.

Det visade sig att hon va inte bara pigg utan hon hade så mycket energi att hon visste inte vart hon skulle ta vägen att ja,sköt rygg,stegrade sig osv, jag förflyttade mig till ridhuset och ja det blev inte bättre där. Jag fick hoppa av hästen och en av instruktörerna longerade henne med inspänning där hästen riktigt bralla av sig.

Varken jag som känner hästen rätt bra eller instruktören visste helt säkert om hästen skulle uppföra sig även efter longeringen, och jag som hade en ny opererad arm stod och funderade för första gången i mitt liv om jag skulel upp på hästen eller inte (annars har jag bara hoppat upp utan att tänka mig för)

Jag insåg att jag faktiskt inte ville bryta armen igen och vi slängde upp en annan tjej som känner hästen väldigt bra oxå.
Hästen sköter sig bra osv.

Till saken:

Ridskolan "vägrar" erkänna att de har gjort sånt fel! Jag undrar hur sjutton de hade ställt sig om jag faktiskt hade fått hästen över mig(att hon slog runt i stegringarna som vi va på väg två gånger att göra)
Jag anser att jag ska ha startavgiften tillbaka eftersom dem har förstört möjligheten för mig att tävla- inget av detta hade hänt om de hade släppt ut hästen i hage dagen före- eller sagt till mig i god tid att longera hästen när jag kom på morgonen.

Men dem kommer direkt i försvarställning och säger att sådan är hon och ja,hästen å jag inte kom överrens den dagen osv (pyttsan jag å hästen stortrivs ihop-det säger alla)
jag har ju tävlat den här fler tal gånger, har ett par placeringar att ja,hon har aldrig bette sig så här.

HUR ska jag få dem att förstå att dem har gjort sådant hemskt fel?! tänk om en mindre rutinerad ryttare hade suttit på hästen?! dne hade flugit av så det svischa om det!
Dessutom har dem gjort ett lagbrott oxå...
Jag har föröskt få reda på VARFÖR hästen va inne, men INGEN säger varför!
och jag börjar undra om nån har gjort detta med FLIT?!
inte kan väl nån vara så elak mot en häst som älskar att vara ute och leka?!

så hur kan man få dem att förstå att dem förstörde för mig? Ok att hon e pigg och lite busig ibland men här va hästen inte kontaktbar,det gick inte lösa på hästryggen.

Hur ska man ta folk som har försvarsställning/taggarna utåt och inte inser hur farligt den gången kunde ha blivit?
Hur får man dem att öppna upp ögonen?

ja hur får man dem äldre som har gått där i 25 års tid att lyssna på en som är 20 år yngre?

Och visst sjutton har jag rätt att få tillbaka mina pengar?

För jag ser så här:
Har jag egen häst och skulel iväg på tävling så gör jag ju allt för att hästen ska gå toppen på tävlingen.
med andra ord hade jag haft dne här hästen själv hade den inte varit så här för dens behov hade blivit tillgodo sedda-rejält.
detta problem hade alltså inte uppstått.

men nu är detta en faktor som jag inte kan påverka- ut och insläpp osv.
detta är ridskolan som styr och bestämmer.

så visst sjutton har jag rätt? jag tycker det iaf.
Hur ska man få dem att förstå det hela? att dem har klantat sig?
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag tycker egentligen att huvudmissen de gjorde var att boka in en verkning + skoning av en häst strax innan en tävling, hur tänkte de då? Jag har då alltid fått höra att en häst inte ska ridas hårt direkt efter verkning. Sen att den dessutom fått stå inne dagen innan det var ytterligare en miss.
Naturligtvis ska du ha pengarna tillbaka.

Skicka skriftligt till ridskolechefen att du vill ha startavgiften återbetald pga att hästen inte var ridbar pga inbokad tid hos hovslagaren med medföljande behandling strax innan tävling.

Säkerhetsfrågan är knivigare men där har du ju den instruktör som var med och longerade som kan backa upp ditt ord. Jag har själv fått en resa med huvudet före rätt in i en manegevägg efter att ha försökt rida en sån häst du beskriver som hade stått länge.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Visst har du rätt och givetvis ska du skriva ett brev både till styrelsen och till den som är ansvarig för ridskolan men jag tror inte att du får dina pengar tillbaka tyvärr.
Ridskolan har ju gjort flera kardinalfel men att få dem att erkänna det är nog svårt nu när det har tagit så stora propotioner. Det bästa hade ju varit om den instruktör som hjälpte dej hade tagit upp det istället och då samtidigt intygat vad som hände.

Jag tror att ridskolan anser att du övereagerar och inte tänker ge dej pengarna tillbaka av ren prestige.

Tråkigt men tyvärr sådant som händer när fel personer får bestämma.

Jag personligen tycker egentligen att pengarna är en bisak, jag tycker att de borde sagt till dej direkt när du kom på morgonen att du inte kunde tävla eftersom det hade blivit en miss och att hästen inte hade varit ute och dessutom hade blivit inbokad till hovslagaren. Att de lät dej sitta upp på en unghäst som inte fått vara ute visar på så låg kunskapsnivå att jag blir mörkrädd. Jag undrar vad de hade gjort och sagt om det värsta hade hänt.

Jag har jobbat på ridskola och de få gånger det var för dåligt väder för hästarna att gå ut så släppte vi dem alltid några timmar i ridhuset, några åt gången för att de skulle få rasta av sig. Att ha ridskola med hästar som inte varit ute innebär i min värld livsfara och det är inget man utsätter någon annan för. Hur privatryttare gör får stå för dem.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Min gissning är att hästen var inne för att den skulle skos, men hovslagaren blev försenad.

Sen håller jag med TinyWiny, dom borde inte låtit dig starta över huvud taget. Givetvis ska du ha pengarna tillbaka, och jag antar att den andra tjejen inte ens behövde betala?
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Man får vara lite smidig själv och inte attackera.

Man kan fråga saker utan att få det att låta som kritik. Påtala felet utan att bli otrevlig men be gärna om en förklaring på hur de ska ändra rutinerna så det inte händer igen.

Eftersom du vet hur hästen är så kunde du även ha sagt att du inte hanterar den om den inte varit i hagen, då den blir så explosiv att den är svår att hantera på ett säkert sätt.

Som LLaika skriver kan det varit planerat att den skulle skos dagen innan = lämnades inne för att vara ren åt hovis och sen skulle släppts ut efter. Men så kanske hovis fick förhinder eller så hade någon sett fel dag.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Varför ska hästen inte ridas ordentligt efter verkning? Blir den öm har hovslagaren tagit för mycket/verkat fel på nåt sätt.



Jag tycker klart du borde ha startavgiften tillbaka eller innestående till nästa klubbtävling, för den goda sakens skull, man vill undvika konflikter.
Å andra sidan ser jag inte problemet. Jag tänker "det är sällan problemet som är problemet". Är det något annat du är missnöjd med och detta var droppen som fick bägaren.......?

Hästen hade överskottsenergi oavsett anledning. Tycker dock dom borde berättat för dig så du kunde fått chansen att longera innan men alla är ju mänskliga och man gör misstag.
Ibland får man lära sig den hårda vägen. Nu vet du ju till nästa gång att direkt du kommer innan tävling så ska du fråga hur det står till med hästen.

Denna väg har vi alla vandrat någon gång ;)
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Varför ska hästen inte ridas ordentligt efter verkning? Blir den öm har hovslagaren tagit för mycket/verkat fel på nåt sätt.

Nej men en verkning innebär ju att hoven förändras om än så lite och även med nya skor på. Att tävla direkt på det blir som att springa stockholm marathon med sprillans nya skor ungefär. Man vill gå in dem innan man tar i ordentligt.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Dessutom har dem gjort ett lagbrott oxå...

Vilket då?

Jag tycker att det var tråkiga omständigheter, självklart ska du prata med dom, men var trevlig och saklig och hetsa inte upp dig för mkt! Är du lugn och sansad tror jag att de lyssnar bättre på din kritik!
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Har ridskolan i fråga någon som är hästansvarig? Jag tycker det verkar enormt rörigt att ha skoning samma dag som en tävling? :confused:
Och att ställa en unghäst inne dagen innan tävling, det verkar i mina ögon enormt konstigt det också, rörigt som tusan och dålig planering tycker jag!

Jag tycker det verkar vara ett rörigt ställe där det helt saknas samarbete, vilket jag tror rätt snart kan leda till allvarliga konsekvenser, alltså någon sorts olycka! Det som hände med en jätteladdad unghäst denna gång anser jag vara ett tillbud, dvs något som måste kollas upp hur det kunde gå fel.
Dessutom har jag svårt att förstå att den ansvariga (ridskolechef, hästansvarig, ridlärare osv) inte avbröt ridförsöken på hästen i fråga på tävlingsdagen, personligen skulle jag på den tiden jag var ansvarig på olika poster på ridskola ha avbrutit och ställt in hästen, jag skulle inte velat ha scenariot du beskrev på en tävling! Bättre att ta ut hästen när det lugnat ner sig och låta den hoppa banan eller åtminstonde bli riden hade jag ansett.

Att betala tillbaka pengarna för startavgiften hade jag inte haft en tanke på i den cirkusen, men om jag fått påpekandet hade du ju med all rätt fått pengarna tillbaka! Ridskolan har ju i ditt fall tagit betalt för något du inte fått, självklart tycker jag du ska ha pengarna tillbaka! Och det är ju möjligt att denna röriga ridskola du rider på också bara inte har tänkt på det! Och om du snällt ber om det får du förmodligen tillbaka pengarna utan krångel!
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Nej men en verkning innebär ju att hoven förändras om än så lite och även med nya skor på. Att tävla direkt på det blir som att springa stockholm marathon med sprillans nya skor ungefär. Man vill gå in dem innan man tar i ordentligt.

Men...:confused: Jag vet flera hovslagare som jobbat på större tävlingar där de faktiskt skor hästarna innan tävling.... varför skulle man inte kunna rida efter skoning???
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Det där argumentet håller inte. Finns massor med tävlingshästar som skos/dras av skor innan tävling (trav tex som är extremt påfrestande)


Sedan vet jag ju inte vilken nivå deras klubbhoppning är på men på våran ridskola är det ju enklare med en liten uppvärmning och sedan tävla 1-2 klasser än att jobba en hel ridlektion.

Det är ju inte VM precis
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

tyvärr har du helt fel. trav hästarna verkas inte dvs de går inte igenom en hel skoning innan tävling, de skos med lätta skor för just det loppet, det är fråga om speed och motstånd och tyngd, inte ändra hela vinklar och jox.

du har nog aldrig haft en känslig häst, det är vanligt att man ordinerar att ta det lugnt med lätt ridning/skrittpass eller vila första dygnet efter en ordinarie skoning, just för att många kan reagera. Har inget med klantig skoning att göra ö.h.t!
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

min hovis säger att en bra hovslagare gör inte en häst öm efter en skoning. den ska kunna ridas normalt efter en skoning, och kan det inte göra det så har hovisen inte gjort ett bra jobb. har aldrig haft en enda hovöm häst med min nuvarande hovis!
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Men... Jag vet flera hovslagare som jobbat på större tävlingar där de faktiskt skor hästarna innan tävling.... varför skulle man inte kunna rida efter skoning???

Det har jag ju redan förklarat, vilken del var det du inte förstod? Om jag själv kan SE skillnad i hovens form efter verkning är det väl inte så svårt att förstå att det även KÄNNS annorlunda för hästen?

min hovis säger att en bra hovslagare gör inte en häst öm efter en skoning. den ska kunna ridas normalt efter en skoning, och kan det inte göra det så har hovisen inte gjort ett bra jobb. har aldrig haft en enda hovöm häst med min nuvarande hovis!

Vem skrev något om att hästen var öm i hovarna efter verkning? :confused:

Var och en blir förstås salig på sitt sätt. Jag hade själv aldrig några problem med att låta hästen ta det lugnt dagen efter skoning och låta den anpassa sig och tycker att det låter full rimligt att göra så.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

För min ponny betyder tävling nästan som en semsester om man jämför med träningen hon
får vara med om varje dag för att förberedas för de 6-7 minuter hon måste jobba på tävling. :)
Jag ser inte tävling som något jobbigt för en häst, inte på lätt och medelsvår nivå i alla fall.

Dock så håller jag med om att jag inte skulle rida direkt efter skoning,
min skrittar tom dagen efter bara för att jag är så fjantig av mig.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag förstår att du är besviken över att hästen inte var i normalt skick för ridning.
Det låter som en ganska speciell individ, som blir väldigt explosiv av att inte gå ut en dag, och jag förstår att den inte är enkel att rida.

Jag tror som flera andra, att hovslagaren antagligen var bokad/planerad till dagen innan men att planerna ändrades med kort varsel.
Tight planering, det där.

Och visst skulle du ha blivit informerad om att hästen inte kommit ut dagen innan så du varit lite mer förberedd på hur läget kan vara.

Jag tycker dock att du överreagerar i hur du uttrycker dig. Det är inte ett allvarligt slarv eller allvarligt fel att hästen stod inne en dag, även om det var dagen före tävling.
Jag tycker att det var tight planerat med hovslagaren, men det är ju möjligt att hovslagaren var bokad innan din tävlingsplanering kom till. Och det är heller inte en allvarlig miss, tycker jag.

Att hästen sedan anmälts till tävling innan den är tränad nog för att bete sig (rimligen ska en ridskolehäst som används till tävling, kunna bete sig lugnt), är kanske ett större fel enligt mitt sätt att tänka.
Jag anser nog att en häst som anmäls till tävling, ska gå att rida fram även om den stått och vilat eller varit inne dagen innan. Det är oansvarigt att låta en ridskoleelev tävla en unghäst som inte kan bete sig.

Tona ner dig lite i diskussionen med de ansvariga på ridskolan, och fråga om man kan planera på ett annat sätt en annan gång. Framför din besvikelse över hur fel det blev, men i ett lugnt och sansat tonfall.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Det har jag ju redan förklarat, vilken del var det du inte förstod? Om jag själv kan SE skillnad i hovens form efter verkning är det väl inte så svårt att förstå att det även KÄNNS annorlunda för hästen?


Men alltså HUR:confused: Den tillsynes ändrade hovformen torde ju vara det som raspas bort på utsidan av hoven för att jämna till kanten, skon ändrar ju inte storlek och det är ju den som är närmast marken (om man nu tänker på ev skillnad i överrullning och hovmekanism)...

Men nej jag köper inte din förklaring, en häst som verkas på rätt sätt och som inte växer fel borde ha samma hovvinklar före som efter skoningen, man ska ju aldrig korrigera en vuxen häst utan sträva efter hästens naturliga vinklar osv, man ändrar ju inte hovformen i sin helhet vid en verkning, det ska man väl inte gjöra, man tar bort "överflödet" och jämnar till för att skon ska passa, Har aldrig varit med om en hovslagare som försökt ändra grundformen på en hov på en vuxen häst vid varje skoning/verkning. Det du beskriver skulle jag kunna tänka mig händer på en häst som inte är korrekt i sin benexteriör och därav "växer"/belastar hoven fel...Har aldrig hört att man inte skulle kunna rida fullt ut efter en skoning och JO det förekommer att hovslagarna på tävling också får verka hästarna iom skoning innan tävling.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

tyvärr har du helt fel. trav hästarna verkas inte dvs de går inte igenom en hel skoning innan tävling, de skos med lätta skor för just det loppet, det är fråga om speed och motstånd och tyngd, inte ändra hela vinklar och jox.

du har nog aldrig haft en känslig häst, det är vanligt att man ordinerar att ta det lugnt med lätt ridning/skrittpass eller vila första dygnet efter en ordinarie skoning, just för att många kan reagera. Har inget med klantig skoning att göra ö.h.t!

Jag vet då travare som man dragit med raspen på inför travlopp och om att du inte tror jag har haft en känslig häst, att du ens kan kläcka ur dig så.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

men herregud. du och någon annan beskriver det som att en helskoning/verkning består av att dra med rasp.

man verkar ju hoven, dvs kapar av både tå, trakt och verkar stråle, dvs man tar bort och korrigerar utväxten från föregående skoning. självklart ändras då vinklar.
likaså tas det nya sömtag, en ny sko som inte är sliten och har format sig efter hoven på samma sätt läggs på. självklart blir det lite nya vinklar. sömmen stretchar sig ju även lite första dygnet när hästen går med precis ny skoning.

ni som fått förklaring att det beror på dålig skoning om hästen känner av en ny skoning har som sagt aldrig haft en känslig häst. vi pratar inte om några stora reaktioner, men att de kan känna av det är inget ovanligt, varför det ofta rekommenderas att man tar det lite lugnare samma dag som hästen skotts, så att den går in sig lite i den nya skon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp