Ridskolan har klantat sig

Sv: Ridskolan har klantat sig

Det är ju också i betraktarens ögon vad som är "lugnare".

Beror ju på vilken nivå man är på. Som jag skrev så är en klubbhoppning knappast VM och i alla fall på våran ridskola är en vanlig ridlektion mer krävande för hästarna än en klubbhoppning.


Om ridskolan bedömer att hästen pallar med en skoning + klubbhopp på det så får vi lita på deras omdöme. Du kan inte säga att det är fel och jag kan inte lova att det är rätt, det får vi aldrig veta.

Att hästen hade överskottsenergi beror nog i alla fall knappast på skoningen.
Känns som den här diskussionen är menlös då vi har skilda åsikter om den här biten av hästeri.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Om det är som du skriver så förstår jag faktiskt inte hur ryttare/ägare till elithästar som kommer både inom och utom landet kan låta helsko sina hästar inför större tävlingar samma dag som de ska in på arenan, jag har fått lära mig att man ska ta det lugnt på det viset att känna lite extra på sin häst efter skoningen men det handlar mest om ifall de riskerat att ha blivit sömtrykta eller dyligt, Och jo jag anser mig nog veta vad en skoning innebär, herregud på dig själv du;)

Och jag hävdar fortfarande att en häst som är korrekt och inte växer/belastar hoven fel inte ändrar sina vinklar efter en verkning, för du måste ju mena att det är hovben/kotledsvinklar mm som skulle ändra sig efter en skoning och det får det ju inte göra... om man låtit det gå så långt så måste ju rådet vara att sko oftare? eller? Men nej jag har nog inga "känsliga" hästar dock är de väldigt tunga så det är väldigt viktigt att de är korrekta ur belastnings synpunkt, både hur hoven växer och hur de sköts...
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag svarar som någon annan redan svarat här i tråden: det är som att springa ett löp i en nyinköpt gymnastiksko. betyder inte att skon inte passar eller är skadlig, men foten kan ändå känna av att det just är en sprillans ny sko.

jag vet inte så många som helnyskor sina hästar samma dag de skall tävla faktiskt.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag svarar som någon annan redan svarat här i tråden: det är som att springa ett löp i en nyinköpt gymnastiksko. betyder inte att skon inte passar eller är skadlig, men foten kan ändå känna av att det just är en sprillans ny sko.

jag vet inte så många som helnyskor sina hästar samma dag de skall tävla faktiskt.

Hepp alltid lär man sig ngt nytt men har det då inte mer att göra med att överrullningen blir tidigare? om man kortar tån så rullar hoven över "tidigare" och rörelsemönstret ändrar sig en aning, om det skulle påverka innebär det då inte egentligen att man skulle behöva mer än ngn dag för att "gå in" skorna och om hästen känner av den nya skon är det inte pga en viktförändring snarare än att det är en ny sko av (får man förutsätta) samma sort och storlek som innan?
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

det har väl att göra både med överrullning och vad för andra korrigeringar man gör med hoven vid en regelrätt verkning och med en ny sko på. Vill man kan man ju påverka och ändra rörelsemönstret massor, beroende på hur man skor och verkar.

Det finns ju riktigt känsliga hästar som kan behöva mer än någon dag, men rent generellt brukar de ju anpassa sig himla snabbt, hoven är ju levande material och sömmarna "flexar med" så att säga eller hur man nu ska beskriva det på ett tydligt sätt. Hur känslig hästen är har ju massor att göra med hur hovväggar och hoven är byggd i största allmänhet, samt hur den utifrån det "måste" skos.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag är inte hovslagare själv så jag KAN inte förklara alla detaljer för dig, jag återger bara vad jag själv har fått lära mig och tycker låter vettigt. Jag är inte ute efter att sälja på dig något, jag bara delar med mig och du får tycka vad du vill om det - behålla eller kasta.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Men...:confused: Jag vet flera hovslagare som jobbat på större tävlingar där de faktiskt skor hästarna innan tävling.... varför skulle man inte kunna rida efter skoning???

Men det är en skillnad på den skoning man gör på en tävlingsplats och den man gör hemma för att det är dags att verka och sko om...

På en tävlingsplats är det väll oftast frågan om skoning för att hästen tappat sko, eller ska ha specialskor på banan/gräset?
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag är inte hovslagare själv så jag KAN inte förklara alla detaljer för dig, jag återger bara vad jag själv har fått lära mig och tycker låter vettigt. Jag är inte ute efter att sälja på dig något, jag bara delar med mig och du får tycka vad du vill om det - behålla eller kasta.

Jag är inte ute efter att förkasta ngt, eller verka otrevlig, jag vill bara veta vad det är man anser händer, för hoven som sådan tar inte stryck av en ny sko, utan det måste ju på ngt sätt vara mjukdelarna som blir påfrestade... Jag är bara nyfiken;)

Har ju tyvärr fått lära mig efter ett antal år med hästar att inte bara svälja det ngn säger utan vill ha en förklaring till hur och varför.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Men det är en skillnad på den skoning man gör på en tävlingsplats och den man gör hemma för att det är dags att verka och sko om...

På en tävlingsplats är det väll oftast frågan om skoning för att hästen tappat sko, eller ska ha specialskor på banan/gräset?

Det är både och, min hovis har varit med och skott på internationella tävlingar där folk kommer långväga ifrån och tävlar mycket som inte har möjlighet att sko hemma. Jag har förstått det som att det brukar vara så att flera utvalda hovslagare måste finnas på plats på dylika tävlingar och de får göra alla typer av jobb från vanlig skoning till tappsko och/eller korrieringar,

jag tyckte att det var lite konstig bara att om det kan funka på det sättet å ena sidan på Internationella tävlingar men det skulle inte kunna fungera på en liten klubbtävling.

Till TS förlåt att jag "snodde" din tråd, jag hade också varit frågande i ditt fall. Mest kanske till planeringen och att de inte kan erkänna att de brustit i informationen.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

tyvärr har du helt fel. trav hästarna verkas inte dvs de går inte igenom en hel skoning innan tävling, de skos med lätta skor för just det loppet, det är fråga om speed och motstånd och tyngd, inte ändra hela vinklar och jox.

nej verkas i regelrätt benämning gör dom sällan, men nog sjutton får dom på sig sprillans nya dojjor inför löp, inom trav så är det både skor som åker av och skor som åker på nån timme före start, ofta på plats. så som "går inte in" sina skor innan så att säga. vissa byter mellan värmning och lopp. refererar till ditt resonemang här:
likaså tas det nya sömtag, en ny sko som inte är sliten och har format sig efter hoven på samma sätt läggs på. självklart blir det lite nya vinklar. sömmen stretchar sig ju även lite första dygnet när hästen går med precis ny skoning.



personligen så tro jag om inte hoven har blivit mycket verkad (tex om en häst har haft väldigt långa fötter. ) utan det handlar om en normal verkning som ligger inom rimlig tidsram från föregående så är det ingen fara att rida normalt i samband.
jag har otaliga gånger ridit/kört direkt efter skoning, ingen fara på taket där inte.

sen tror jag inte att en klubbhoppning är så mycket jobbigare för hästen är ett vanligt ridpass.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

och precis som jag försökt påpeka, verkas den inte i vanlig benämning gör en ny sko ingen större skillnad som sagt : )

och återigen för tydlighetens skull: många hästar är helt obesvärade vid en nyskoning, de facto de allra flesta, men inte alla.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Förutsättningarna innan starten var annorlunda än de du räknat med, och därför valde DU att inte starta hästen. Hästen startade dock, och inget tillstötte. Det var DITT val att inte rida, jag anser inte att du har rätt att kräva pengarna tillbaka.

Att det verkar varit en rörig dag innan tävling och även tävlingsdagen är ju en sak, men det är ju ofta sådant man får vara beredd på när man tävlar andras hästar, speciellt om det är ridskolehäst.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag är inte ute efter att förkasta ngt, eller verka otrevlig, jag vill bara veta vad det är man anser händer, för hoven som sådan tar inte stryck av en ny sko, utan det måste ju på ngt sätt vara mjukdelarna som blir påfrestade... Jag är bara nyfiken;)

Ok. När min häst skoddes innebar det alltid att tån kortades av eftersom den hade en tendens att växa snabbare än trakten. Iom det förändras ju vinkeln något (samt överrullningen) efter verkning. Att förändra vinkeln på hoven ger en annorlunda belastning på benet vilken hästen bör få en chans att vänja sig vid innan den går hårt/hoppar.

Tycker jag då, och den hovslagare jag då hade.

Nu kanske min häst var lite unik som inte hade hovar som var perfekta men bara lite långa strax innan skoning.
Och nu pratar jag då om den vardagliga skoningen som för mig skedde var 7v, inte en lätt raspning och byte av sko.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Tänker genast på följdfrågan: det är ju precis samma sak när man broddar på inför vintern. Jag tror inte många är medvetna, men det är faktiskt viktigt att inte slänga på broddarna och sen rida värsta passet första dagarna, av precis samma anledning - belastning och vinklar blir annorlunda. Man brukar rekommendera broddarna på och sen lite lätt arbete några dagar.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Håller med!

Jag hade en häst som var ömfotad samma dag och eventuellt dagen efter skoning, men den hästen var extremt känslig i fötterna, och det i kombination med att dåvarande hovis vägrade komma tätare än 9 veckor mellan skoningarna gjorde hästen ömfotad.
Efter byte till seriös hovis som kom var 5:e vecka som hästen behövde var hästen aldrig ömfotad efter skoning!
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag kan säga såhär: har haft fullblod i många långa år, skointervaller var 5:e vecka sommarhalvåret och 6 resten av året. Inga problem ö.h.t med hästarnas hälsa, fysik eller annat i övrigt, top notch hovslagare dessutom som kan sin sak, men de har tunna hovväggar och är känsliga. Med dessa får man alltid vara observant på att de kan reagera lite på en ny skoning, och jag skulle däremd aldrig få för mig att sko och åka på en träning samma dag. Låter alltid dessa hästar endera vila in sig via hagvistelse en dag innan ridning, alternativt bokar in ett lugnt pass i skog och mark precis efter skoning för att han en chans att stämma av. Det är långt ifrån alltid de har någon reaktion men ibland händer det att man känner att de kan bli lite känsliga, och just därför tycker jag det är en bra och trygg regel att inte boka in värsta planerna i samband med skoning. ser helt enkelt ingen anledning.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Efter byte till seriös hovis som kom var 5:e vecka som hästen behövde var hästen aldrig ömfotad efter skoning!

Men det här handlar ju fortfarande inte om att hästen är ÖM efter skoning, utan om att man vill skona benen dagen efter skoning och ge hästen en chans att vänja sig vid de nya dojorna!

Nä, min häst var inte heller ÖM i hovarna.... Han gick barfota sommarhalvåret och hade kanonhovar.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Man ska ju göra som man anser bäst för sin häst, och ingen häst har ju farit illa av att ta det lite lugnare någon dag, tex då efter skoning! Känner man att hästen mår bättre av det, gör så! :)

Jag gör däremot inte det, har aldrig fått någon reaktion på någon av mina hästar efter skoning, och jag tycker jag aldrig har sett någon forskning eller liknande som stött att jag skulle behöva ta det lugnt dagen för och dagen efter skoning.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag tror inte det forskas på, det är individ relaterat, inte något mysterium som behöver forskas på eller utredas då det inte är någon sorts sjukdom eller defekt. Det har rätt och slätt fysiska orsaker som är individ relaterade beroende på hovens utformning och struktur som därmed gör dem känsligare . Dock kan nog varje hovslagare redogöra för att såna individer frekvent existerar just pga att de är känsliga, och då rekommenderas ett lugnare pass i anslutning till skoningen för att hinna komma ifatt den lilla förändring som skett,som de kan reagera på. Jag vill undersryka precis som skogstrollet, att det inte handlar om någon ÖMHET det är en stor skillnad. Såna individer jag pratar om,kan reagera bara av att sömtagen är nya, sömmen har inte "flexat" i några timmar under rörelse, och det i kombination med att man verkat och ändrat lite jmf med hur det varit senaste 6 veckorna, gör skillnad för att hästen mår bra av att "gå in sig" vilket den snabbt gör under något dygn. Givetvis handlar det ofta om som sagt, hästar som tex, fullblod, som har tunna hovväggar och där marginalerna för känslighet är mindre än på kanske en ur-ras så som en nordsvensk, med tjocka hovväggar av superkvalitet och hovar som genetiskt är härdade sen många decennier rent avels, bruks och allmänt genetiskt mässigt.
dock så vill jag ändå påpeka, precis som skogstroll, att exemplet jag givit, fullblod faktiskt långt ifrån är ngt slags "extrem case" för att illustrera detta frekvent förekommande. Många halvblod och andra raser har även detta behov eller tendens, har inget att göra med dålig skoning för den delen återigen.


KL

Ingen har kommenterat det jag skrivit om broddning första gången för säsong. Även detta är ett standard hovslagar råd som brukar utgå, dvs att man tar det lugnt första dagarna just för att belastningen ändras och hästen hinner komma ifatt med det nya belastnings möstret.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolan har klantat sig

Att speciella individer, kanske med speciella svagheter mycket väl kan behöva som i ditt fall, ta det lugnt efter skoning, det betvivlar jag inte en sekund!
Däremot att alla hästar skulle behöva det, det är det jag inte håller med om!

Jag har aldrig hört bra hovslagare säga att man ska ta det lugnare när man precis broddat. Att jag säger "bra hovslagare" menar jag att vissa hovslagare vet precis allt (enligt dem själva... ;) ), och har någon av de sagt något sådant så har jag avfärdat det och inte lagt det på minnet.
Däremot har jag själv märkt att hästen fått annorlunda rörelsemönster ett par dagar efter broddning, det om jag har haft 4 broddar/hov. Dock har jag aldrig märkt det när jag bara haft 2 broddar/hov.
Och snäääälla allihopa, börja inte diskussionen om det är rätt eller fel med två eller fyra brodd! :crazy:
Men om jag rider på mjukt underlag (ridhus) känner jag att hästen ändå inte känner av brodden så jag skulle behöva ta det lugnt när den är nybroddad. Skulle jag anse det så skulle jag ju aldrig kunna tävla på gräs. Eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 740
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp